فرماندار لنگرود مطرح کرد:

تقویت زیرساخت های گردشگری لنگرود با احداث بندر چمخاله

از ۱۱ سد لاستیکی مصوب سفر رییس جمهوری به استان گیلان، چهار سد در حوزه شهرستان لنگرود واقع شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرماندار لنگرود با اشاره به مصوبه دولت برای احداث بندر چمخاله، گفت: این بندر با محوریت گردشگری در حال ساخت است و با تکمیل آن، زمینه های جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهرستان فراهم می شود.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان به منظور بررسی دستاوردهای دولت تدبیر و امید در لنگرود، گفت و گویی با سیدرضا جوادپور فرماندار این شهرستان ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و از سوابقتان برای ما بگویید.

تحصیلات کارشناسی را در رشته برنامه ریزی امور تربیتی گذراندم و پس از آن رشته مدیریت آموزشی را در دوره کارشناسی ارشد دنبال کردم. بیش از ۳۵سال سابقه کار اجرایی دارم و شهردار آستانه اشرفیه، بخشدار مرکزی آستانه اشرفیه، بخشدار سنگر، معاون اداره کل تعاون گیلان و فرماندار ماسال گوشه ای از عناوین شغلی من طی سال های گذشته است.

در مجموع ۹ سال است که در جایگاه فرماندار مشغول خدمت هستم و بهمن ماه سال ۹۲ مسئولیت فرمانداری شهرستان لنگرود را بر عهده گرفتم.

زمانیکه به عنوان فرماندار لنگرود شروع به کار کردید چه دغدغه هایی برای این شهرستان داشتید؟

اعتقاد دارم امروز همه منابع موجود باید در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ هزینه شوند چراکه آسیب پذیری زیادی در این حوزه ها وجود دارد.

حمایت از کسب و کارهای اشتغالزا یکی از سیاست هایی است که ما در شهرستان لنگرود به منظور بهبود وضع معیشت مردم دنبال می کنیم. همچنین در حوزه فرهنگی نیز برنامه های متعددی داریم که یکی از آن ها تقویت کتابخانه ها است. در حال حاضر کتابخانه هایی در چاف، چمخاله و اطاقور در حال ساخت داریم و احداث مجتمع فرهنگی نیز در دستور کار قرار دارد.

از آنجاییکه پیشرفت کشور در چارچوب تعامل دولت و ملت اتفاق می افتد، باید حس اعتماد بین این دو تقویت شود.

از زمانی که مسئولیت فرمانداری لنگرود را پذیرفتم ۵ هفته دولت و ۴ دهه فجر سپری شده است که در مجموع طی این سال ها یک هزار و ۲۶۶ پروژه با اعتبار ۳۶۷ میلیارد تومانی افتتاح و بهره برداری شده است.

در هفته دولت سال جاری نیز از نظر طرح هایی نظیر آبرسانی، گازرسانی، آسفالت راه ها و طرح هادی روستایی سال پرباری داشتیم.

حوزه بهداشت و درمان در شهرستان لنگرود چه وضعیتی دارد؟ چه پروژه هایی در دست اجرا دارید؟

هم اکنون طرح پزشک خانواده در تمامی روستاهای شهرستان لنگرود در حال اجراست و اکثر روستاها خانه بهداشت و مراکز درمانی دارند. یک بیمارستان ۱۳۲ تخت خوابی در دست احداث داریم که قرار است جایگزین بیمارستان شهید امینی لنگرود شود و سعی ما بر این است که حداکثر تا دهه فجر امسال به مرحله بهره برداری برسد. این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین بیمارستان دیگری در شهر کومله در حال ساخت می باشد که ۶۴ تخت خوابی است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این بیمارستان در حوزه تخصص چشم قادر است علاوه بر ارائه خدمات به کلیه بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی در گیلان، می تواند نیاز غرب مازندران را نیز مرتفع کند.

عملیات احداث این بیمارستان به سرعت در حال پیشرفت است و مشکل تامین اعتبار ندارد. برای بیمارستان کومله بیش از یکصد میلیارد تومان اعتبار تامین شده است و امیدواریم طی دو سال آینده تکمیل و افتتاح شود.

دانشکده پرستاری و پیراپزشکی نیز یکی از ظرفیت های لنگرود در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود. اخیرا نیز امتیاز تاسیس دانشکده فناوری های نوین علوم پزشکی اخذ شده است و همچنین یک آزمایشگاه مرجع در شهرستان راه اندازی گردید.

وضعیت شهرستان لنگرود در زمینه های آب، برق و گاز چطور است؟ برای ما از برنامه های خود در این زمینه بگویید.

تمامی شهرهای لنگرود از انشعاب گاز برخوردار هستند و تا پایان امسال نیز تمامی روستاهای حتی زیر ۲۰ خانوار گازرسانی می شوند. در حال حاضر لنگرود جزء شهرستان های سبز گیلان محسوب می شود و برای امسال به ۱۲روستا گازرسانی رسمی خواهیم داشت.

سال گذشته جهت تقویت ضعف برق در شهرستان لنگرود نزدیک به ۷۰۰ طرح با چهار میلیارد تومان هزینه اجرا شده است. هم اکنون وضعیت شهرستان در این زمینه بسیار خوب است.

در حوزه آب نیز طرح آبرسانی سردار شهید املاکی برای تامین آب شرب مطمئن ۵۰ روستای بخش اطاقور در حال اجراست و تاکنون نیمی از این روستاها آبرسانی شده اند و ما بقی نیز تا دهه فجر انجام می شود. با اجرای این طرح همه روستاهای این بخش درسال جاری به آب شرب سالم دسترسی پیدا خواهند کرد.

همچنین عملیات اجرایی و کلنگ زنی طرح آبرسانی در ارتفاعات بخش اطاقور از چشمه وافه سه سال قبل توسط استاندار وقت آغاز شد و تاکنون ۲۰۰ روستا در این شهرستان آبرسانی شده است. در آبرسانی روستایی به بخش مرکزی نیز کمبودهایی وجود داشت که با پیگیری های مسئولان محلی و با تلاش و مساعدت استاندار گیلان رفع شد.

طرح نیمه کاره بزرگی از هشت سال قبل بصورت ناقص مانده بود و آثار اجرای نادرست این طرح که برخلاف نظر مشاور از مسیر لاهیجان به دیوشل اجرا شده بود، امسال بروز کرد. در اجرای این طرح مخزن پنج هزار لیتری در دیوشل احداث شد ولی خط انتقال اجرا نشده بود و امسال برای رفع این مشکل تصمیم گرفته شد یک خط انتقال ۱۱کیلومتری در این مسیر اجرا شود.

به منظور اجرای درست این خط انتقال برای تامین آب شرب مطمئن ۴۵ روستا، با اعتبار اولیه حدود ۱۵میلیارد تومان موافقت شده که قرار است بزودی عملیات اجرایی آن از لاهیجان به مخزن پنج هزار مترمکعبی دیوشل در ابتدای لنگرود آغاز شود. با اجرای پایدار این طرح مشکل آب بخش مرکزی لنگرود بصورت اساسی حل خواهد شد.

این طرح با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا می شود که از این رقم ۱۵میلیارد تومان توسط شرکت آب و فاضلاب کشور تامین شده و مطالعات آن توسط مشاور صورت گرفته است.

۵۰ درصد از روستاهای بخش مرکزی شهرستان لنگرود درگیر مشکل آب بودند که اکنون با تلاش شبانه روزی مسئولین شهرستان و حمایت مقامات استانی مرتفع شده است.

در حوزه آب شهر نیز اتفاقات خوبی افتاده است و طی سه سال اخیر مخزن دوهزار مترمکعبی شهر افتتاح شد و آب شهر اطاقور به تصفیه خانه سنگر اتصال داده شد.

دو سال قبل یک سوم از مردم شهر لنگرود به دسترسی به آب شرب سالم مشکل داشتند تا اینکه رینگ آبرسانی شهر در سه فاز طراحی شد که تا کنون دو فاز از آن اجرایی شده و توانسته بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

باید اشاره ای نیز به طرح جمع آوری فاضلاب های بهداشتی در شهر لنگرود داشته باشم. این طرح حدود ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اخیرا از بانک توسعه زیرساخت آسیا ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح در نظرگرفته شد.

بخش کشاورزی نیز در شهرستان لنگرود با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم می کرد. بخشی از مشکلات در این زمینه بر می گشت به اینکه لنگرود آخرین نقطه برخورداری از شبکه آب سدسفیدرود در شرق گیلان است که این موضوع هنگام کم آبی و تنش آبی مشکل آفرین می شود.

علیرغم اینکه پیش بینی ها حکایت از بحران در فصل زراعی جاری داشت، با تلاش مسئولان و همراهی کشاورزان شرایط را به خوبی پشت سر گذاشتیم. ساخت ایستگاه پمپاژ و اجرای طرح های خطوط انتقال آب با بیش از ۱۵ کیلومتر لوله گذاری، بخشی از اقدامات انجام شده برای مدیریت بحران آب کشاورزی بود که در سال های اخیر بی نظیر به شمار می آید.

از ۱۱سد لاستیکی مصوب سفر رییس جمهوری به استان گیلان، چهار سد در حوزه شهرستان لنگرود واقع شده است.

کلنگ احداث سومین سد نیز به زمین خورده است و قرار است سد چهارم امسال در اطاقور کلنگ زنی شود. با احداث این سدها آب کشاورزی دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی اطاقور و کومله تامین می شود.

در اینجا باید اشاره ای نیز به طرح تجهیز اراضی کشاورزی داشته باشم. از دو هزار هکتار اراضی شالیزاری شهرستان لنگرود، کمتر از هزار هکتار هنوز تجهیز نشده که البته تامین اعتبار شده است و در دستور کار قرار دارد.

ورزش به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد نشاط اجتماعی مطرح است. در زمینه اجرای زیرساخت های ورزشی در شهرستان لنگرود چه برنامه هایی پیاده کردید؟

برای ورزشکاران در شهر شلمان چمن مصنوعی احداث شده است و این طرح در کومله نیز در حال اجراست. برای اجرای زمین چمن مصنوعی در اطاقور پیش بینی اعتبار لازم صورت گرفته است و در شهرها نیز به فکر اجرای این پروژه هستیم.

همچنین احداث سالن های ورزشی در روستاها از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد. هم اکنون این پروژه در بعضی از روستاهای بزرگ اجرا شده و اگر زمین مورد نیاز در سایر روستاها فراهم شود، تامین اعتبار می کنیم.

چه پروژه هایی را در حوزه راهسازی در دست اجرا و یا در برنامه دارید؟

کنارگذر لنگرود از جمله پروژه هایی است که در دست اجرا داریم. لاین شمالی کنارگذر آسفالت شده و در لاین جنوبی دو کیلومتر از هشت کیلومتر باقی مانده است. مشکل تامین مصالح باعث ایجاد مقداری تاخیر در افتتاح این پروژه شد و بنا داریم دهه فجر به بهره برداری برسد.

یک کنار گذرساحلی نیز در حال احداث است که در مسیر گرگان به آستارا قرار دارد و حدود چهار کیلومتر از آن در قسمت چمخاله در محدوده شهرستان لنگرود واقع است. این پروژه نیز آماده اجرای آسفالت است و پیمانکار در حال نصب پایه های پل است.

سال گذشته حدود ۱۰کیلومتر راه روستایی در لنگرود آسفالت شد و امسال نیز ۲۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی را در برنامه داریم. حتی خیلی از روستاهای ییلاقی سخت گذر نیز آسفالت شده اند.

همچنین۱۱ کیلومتر روکش آسفالت در راه های روستایی شهرستان لنگرود اجرا شده که تا دهه فجر ۲۰ کیلومتر به این میزان افزوده می شود.

یکی از پروژه های بزرگی که هم اکنون در مرحله طراحی قرار دارد و مورد تصویب دولت نیز قرار گرفت، بندر چمخاله است. این بندر با محوریت گردشگری در حال ساخت است و مشاور خارجی دارد. با ساخت این بندر زمینه های جذب سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهرستان لنگرود فراهم می شود.

یک طرح سالم سازی دریا نیز در منطقه ساحلی چاف آغاز شده است. برای این طرح که در منطقه، مدرن و جدید محسوب می شود، دولت چهار میلیارد تومان اعتبار تعیین کرده و یک میلیارد تومان هم گردشگری در نظر گرفته است یعنی مجموعا طرح سالم سازی چاف با پنج میلیارد تومان اعتبار شروع می شود و دو میلیارد تومان هم شهرداری در زمینه راه سازی هزینه می کند.

در شهرهای چاف و چمخاله بیش از یکهزار میلیارد تومان برای ساخت هتل، طرح های گردشگری و مجتمع های توریستی هزینه شده است.

در شهر لنگرود مشاور در حال مطالعه طرح گردشگری پارک فجر است که طرح مطالعاتی آن اگر تمام شود ، در تامین اعتبار به شهرداری کمک خواهیم کرد.

احداث سومین شهرک صنعتی لنگرود به نام یعقوبیه از دیگر برنامه های ما در آینده است. درحال پیگیری برای احداث این شهرک به وسعت ۲۰۰ هکتار هستیم و هم اکنون ۳۰ هکتار خریداری شده و راه های دسترسی و زیرسازی نیز فراهم شده است.

اجرای تله کابین و سورتمه نیز در برنامه های ما قرار دارد که تجهیزات تله کابین وارد شده است و نصب آن یک سال طول می کشد.

اجرای طرح هادی در شهرستان لنگرود چه وضعیتی دارد؟

یکی از مواردی که به طور جدی در شهرستان لنگرود پیگیری کردیم، طرح هادی بود.

در آغاز کار دولت تدبیر و امید در این زمینه از برنامه بسیار عقب بودیم ولی همه بسیج شدند و طرح هادی را با دو هدف ارایه خدمات بیشتر و نیز صدور سند مالکیت برای روستاییان و حل مشکلات آن ها در حوزه منابع طبیعی، اجرا کردیم. در حال حاضر تمام روستاهای بالای ۲۰خانوار این شهرستان دارای طرح هادی هستند .

امسال تصمیم گرفته شد که در ۱۰روستا طرح هادی اجرا شود که در چهار روستا این امر محقق شد و شش روستای باقی مانده نیز تا دهه فجر از طرح هادی برخوردار شده و آسفالت می شوند.

همانطور که می دانید یکی از مهمترین اهداف دولت در حوزه اشتغالزایی تعریف شده است. برای ایجاد اشتغال در شهرستان لنگرود چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

دولت با دستورالعمل ها و برنامه های مختلفی پیگیر ایجاد اشتغال در کشور است. راه اندازی سامانه بهین یاب از سوی وزارت صمت برای صاحبان صنایع و سرمایه گذاران و همچنین پیش بینی سامانه کارا برای حمایت از اشتغال روستایی و ارائه تسهیلات به متقاضیان، از جمله برنامه های در دست اجرا توسط دولت است.

سهم شهرستان لنگرود از تسهیلات اشتغال روستایی ۱۵میلیارد تومان است. هم اکنون پرونده هایی به ارزش ۲۸ میلیارد تومان به بانک ها و کارگروه فنی استان ارسال شده است و فعلا دو میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به افراد پرداخت شده است. تعدادی از طرح های اشتغال روستایی نیز فرآیند رسیدگی را در بانک و کارگروه اشتغال استان طی می کنند.

در راستای حمایت از تولید و کشاورزی و رونق بخشیدن به اقتصاد در این حوزه ها چه کردید؟

ساخت کشتارگاه طیور و بسته بندی و صنایع وابسته در مریدان با ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، از جمله اقدامات صورت گرفته است. این طرح که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، موجبات اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم می کند. کشتارگاه صنعتی دام نیز در دوسال اخیر در شهر لنگرود احداث شد و بیش از یکصد نفر در آن اشتغال دارد.

نوغانداری نیز در لنگرود به کمک سیاست های حمایتی و صندوق کار آفرینی امید احیا شده است و هم اکنون نوغانداران درآمد خوبی دارند. به هر فردی که نسبت به احیای نوغان اقدام کند ۱۰میلیون تومان پرداخت می شود.

شهرستان لنگرود یک هزار و ۲۰۰هکتار باغ هندوانه و همچنین یک هزار و ۲۰۰هکتار باغ مرکبات دارد که در وضعیت خوبی به سر می برند.

بیش از چهارهزارهکتار باغ چای فعال و ۳۰ کارخانه تولید چای داریم و امسال رویکرد خوبی را از چایکاران دیدیم.

وجود چای، مرکبات، برنج و ابریشم از امتیازات شهرستان لنگرود محسوب می شوند.

استاندار گیلان بخشنامه ای مبنی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر کردند. در شهرستان لنگرود چه اقداماتی در راستی اجرای این بخشنامه انجام شد؟

اغلب بخشداران در شهرستان لنگرود جوان هستند. پس از این بخشنامه مسئولیت هایی به چند تن از بانوان و جوانان سپرده شد و در آینده نیز بنا داریم بیشتر از ظرفیت این گروه ها در واگذاری کرسی های مدیریتی شهرستان بهره بگیریم.

انتصاب یک بانو به عنوان بخشدار مرکزی از سوی استاندار گیلان نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

Share