با تغییر بعضی از قوانین مهاجرتی

ترکیه شرایط کسب شهروندی برای خارجی‌ها را آسان‌تر کرد+ جزئیات

تسهیل شرایط کسب شهروندی ترکیه برای اتباع خارجی در حالی است که در ماه‌های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به‌شدت کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دولت ترکیه با تغییر بعضی از قوانین مهاجرتی، شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی را آسان‌تر کرده است.

این قوانین عمدتا به متقاضیانی مربوط می‌شود که قصد دارند از طریق سرمایه‌گذاری یا خرید ملک شهروندی ترکیه را کسب کنند.

تغییرات جدید که در شماره امروز (چهارشنبه ۲۸ شهریور) “روزنامه رسمی” این کشور به چاپ رسیده حاکی از آن است که مقدار پول لازم برای سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از شروط اصلی کسب شهروندی، به شدت کاهش یافته است.

در این قوانین سپرده‌های بانکی متقاضیان که پیش از این سه میلیون دلار بود به ۵۰۰ هزار دلار تقلیل پیدا کرده.

بر اساس تغییرات جدید، میزان سرمایه‌گذاری ثابت هم از دو میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است.

دو تغییر مهم دیگر هم قوانین جدید دیده می‌شود.

متقاضیان همچنین پیش از این باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند تا بتوانند شهروندی ترکیه را کسب کنند که حالا این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است.

آخرین تغییر مربوط به تعداد کارمندان کارفرمایان خارجی است.

پیش از این کارفرمایان خارجی باید ۱۰۰ شهروند ترکیه را در استخدام می‌داشتند تا بتوانند شهروندی این کشور را به دست آورند و حالا با تغییر قوانین تعداد کارمندان به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

تغییر شرایط کسب شهروندی در ترکیه در حالی است که در سال‌های اخیر فرار سرمایه از ایران از طریق سرمایه‌گذاری و بخصوص خرید ملک در کشورهای همسایه از جمله گرجستان و ترکیه شدت گرفته است.

یکی از دلایل افزایش تعداد ایرانی‌های خریدار خانه در ترکیه، اخذ مجوز اقامت یا شهروندی و حفط ارزش دارایی‌ها با توجه به افزایش شدید قیمت ارز در ایران بوده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ترکیه، شهروندان ایرانی در هشت ماهه اول سال جاری میلادی ۱۶۵۹ خانه در ترکیه خریده‌اند که این رقم نسبت به پارسال حدود ۴ برابر شده است.

پارسال (۲۰۱۷) در هشت ماه اول سال ایرانی‌ها ۴۲۴ خانه در این کشور خریده بودند.

بر اساس داده‌های رسمی دولت ترکیه، امسال شهروندان ایرانی، بعد از عراقی‌ها بیشترین تعداد خانه را در مقایسه با سایر اتباع خارجی در این کشور خریده‌اند.

ایران یکی از پنج کشوری است که بیشترین مسافر به ترکیه را دارد.

تسهیل شرایط کسب شهروندی ترکیه برای اتباع خارجی در حالی است که در ماه‌های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به‌شدت کاهش یافته و ظرف یکماه اخیر پول ملی این کشور حدود ۴۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. نرخ تورم هم در ترکیه افزایش یافته است.

روند سقوط ارزش لیر ترکیه زمانی آغاز شد که حدود یک ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر بالا می‌برد.

Share