نگاهی گذرا به 37 بازی قبلی

تاریخچه کامل بازی های سپیدرود – ملوان؛ در انتظار سی و هشتمین ال گیلانو

دو تیم سپیدرود رشت و ملوان انزلی در چارچوب مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی برابر هم قرار می گیرند تا برگزار کننده سی و هشتمین نبرد تماشایی تاریخ خود باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از ندای سپیدرود، سابقه بازی های این دو تیم بر می گردد به سال ها پیش. شوخی که نیست صحبت نیم قرن قدمت است جایی که سپیدرود با سال تاسیسس ۱۳۴۷ با همت مرحوم غلامرضا صومی شکل گرفت در برابر ملوان با تاریخ تاسیس ۱۳۴۸ که توسط بهمن صالح نیا و جمعی از بزرگان انزلی بنا نهاده شد، قرار است برابر هم قرار بگیرند.

برخلاف تاریخ طولانی سپیدرود و ملوان اما در کمال تعجب دو تیم در پیش از انقلاب تنها در یک بازی رسمی برابر هم قرار گرفتند و سایر نبردهای دو تیم به بعد از انقلاب باز می گردد.

این دیدار سی و هشتمین مسابقه جدی دو تیم است و برای چهارمین مرتبه است که در مسابقات جام حذفی برابر هم صف آرایی می کنند و هر سه بازی پیشین جام حذفی را ملوان به سود خود به پایان رسانده است.

ملوانان در بازی های رسمی و دوستانه ۱۵ بار پیروز شده اند و سپیدرودی ها ۸ بار و ۱۴ مسابقه هم به تساوی کشیده شده است.

بهمن صالح نیا از ملوان و احمد صومی از سپیدرود سابقه بیشترین حضور بر روی نیمکت دو تیم را در بازی های مشترک دارند و نکته جالب در ارتباط با این بازی به جز حواشی پرشمار و سکوهای همیشه لبریز از جمعیت بر می گردد به آوراژ گل تیم برنده که هرگز هیچکدام از دو تیم موفق نشدند در بازی های رسمی با اختلافی بیش از دو گل برنده از زمین خارج شوند.

در زیر تاریخچه ای کامل از بازی های رو در روی کلاسیک ترین مسابقه شمال کشور و دومین دربی مهم فوتبال ایران را جمع آوری کردیم و اشاره ای مختصر کردیم به مهم ترین رویدادهای به وقوع پیوسته در هر بازی.

مسابقه ای که چند سالی است به ال گیلانو مشهور شده و پر واضح است که هیچ واژه ای به جز مسابقه سپیدرود – ملوان نمی تواند مفهوم اصلی داستان را برساند.

البته به دلیل نزدیکی دو شهر و تاریخ طولانی این دو تیم بارها در مسابقاتی که جنبه دستگرمی داشته در برابر هم قرار گرفتند که به دلیل غیر مستند بودن آمار آن بازی ها از اشاره به آنها خودداری کردیم و این گزارش تنها به بازی های رسمی و تورنمت های دوستانهای که با حضور تماشاگران و مسئولان رسمی برگزار شده، اختصاص یافته است.

۱- سال ۱۳۵۵ نخستین رویارویی رسمی فوتبال رشت و انزلی با نبرد سپیدرود و ملوان در جام حذفی ایران در تک بازی ورزشگاه انزلی رقم خورد این بازی با تمام حواشی به وجود آمده به نفع شاگردان بهمن صالح نیا با دو گل غفور جهانی و عزیز اسپندار در مقابل تک گل کامیاب خاتمه یافت و در پایان همان سال قهرمان جام حذفی ایران شدند.

در این مسابقه مرحوم کاوه کاویانپور (پدر حامد کاویانپور) که همان سال از ملوان به سپیدرود آمده بود شب مسابقه مصدوم شد و به جای او هوشنگ امجدی دروازه بان دوم سپیدرود در چارچوب ایستاده بود و بهمن صالح نیا و فریدون عسگرزاده مربیان دو تیم بودند.

۲- نخستین بازی دو تیم پس از انقلاب مربوط می شود به یک تورنمنت دوستانه به نام جام انقلاب در رشت که سپیدرود موفق شد با تک گل حمیدرضا منصوری علاوه بر شکست ملوان و کسب مقام قهرمانی به نخستین برد خود برابر ملوان دست پیدا کند.

۳- سال ۱۳۶۱ سپیدرود و ملوان سه بار با هم مصاف دادند یک بازی دوستانه در جام دامپروری و دو بازی رسمی در لیگ گیلان. در جام دامپروری رشت سپیدرود توانست با دو گل حمیدرضا منصوری و رسول حقدوست در برابر تک گل احمد اسپندار ملوان را شکست دهد.

۴- در همان سال سپیدرود در لیگ گیلان در یک بازی نفس گیر با دو گل ملوان را مغلوب کرد. گل اول بازی را مرحوم مهرداد هوشنگی و گل دوم را حمیدرضا منصوری به ثمر رساند این بازی رفت دو تیم بود.

۵- سال ۱۳۶۱ در بازی برگشت در انزلی دیدار دو تیم با نتیجه ۰-۰ به پایان رسید. سرمربیگری ملوان را بهمن صالح نیا و سرمربیگری سپیدرود را احمد صومی برعهده داشت.

جنجالی ترین دربی تاریخ دو تیم

۶ و ۷- بی شک جنجالی ترین داربی تاریخ دو تیم به سال ۱۳۶۲ بر می گردد که تصمیمات بحث برانگیز رئیس وقت هیات فوتبال گیلان در نیمه نهایی لیگ گیلان موجب شد که آتش خشمی که از این مسابقه شعله ور شود تا سال ها دامن فوتبال گیلان را در بر بگیرد.

اوج فاجعه زمانی روی داد که وقتی مسابقه رفت دو تیم در رشت با نتیجه صفر بر صفر مساوی شد و بازی برگشت در حالی که در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی یک بر یک به پایان رسیده بود و بر طبق قوانین بدیهی فوتبال به دلیل احتساب دو برابر بودن گل مهمان در خانه حریف، باید بازی به سود سپیدرود خاتمه پیدا می کرد، با دستور ایرج زهرابی مسابقه به وقت اضافه کشیده شد!

در آن دیدار سپیدرود خوب شروع کرد و شوت محمد احمدپور دروازه ملوان را باز کرد، اما در دقیقه ۷۰ یک پنالتی درست برای ملوان گرفته شد و پنالتی را غفور جهانی نواخت و مصطفی خمامی آن را مهار کرد و در حالی که تماشاگران میزبان فریاد می زدند یا مرگ یا پنالتی، داور آن بازی (مرحوم علی رضا قویدست) اعلام کرد که غفور پیش از سوت او ضربه را زده و باید پنالتی تکرار شود! در کمال تعجب این بار محمد قدیربحری پشت پنالتی تکراری ایستاد و توانست گل تساوی ملوان را به ثمر برساند.

بازی در نهایت یک بر یک به پایان رسید و در حالی که سپیدرودی ها مشغول شادی بودند به دستور زهرابی، داور رای به ادامه بازی در وقت های اضافه داد و علی رغم سرباز زدن های اولیه رشتی ها در نهایت بازی به وقت های اضافه برگزار شد و در حالی که بازی به دقیقه ۱۲۰ و شروع پنالتی ها نزدیک می شد مرحوم قایقران در نخستین بازی رسمی عمرش با یک شوت راه دور بی نظیر در دقیقه ۱۱۸ استادیوم را منفجر کرد و ملوان را به دیدار پایانی لیگ گیلان فرستاد.

در پایان مسابقه هواداران دو تیم به جان هم افتادند و مرحوم محمد بوقی، بوقچی معروف سپیدرود و پرسپولیس با ضربات چاقو راهی بیمارستان شد و حواشی این مسابقه آنقدر بزرگ بود که رییس هیات فوتبال تا مدت ها در دفتر کارش در رشت حاضر نمی شد و برگزاری مسابقه فینال ملوان با پاس انزلی تا ۲ ماه به تعویق افتاد و فوتبال استان به نوعی تعطیل شد.

البته کینه و خشم آن تصمیم عجیب همچنان تا امروز در دل سپیدرودی ها باقی مانده است.

۸ و ۹- سال ۱۳۶۳ پس از آن مسابقه جنجالی آرامش پس از توفان به وقوع پیوست و دو تیم در چارچوب لیگ گیلان در هر دو بازی رفت و برگشت به تساوی بدون گل رسیدند.

۱۰- سال ۱۳۶۴ طلایی ترین سال سپیدرود در برابر ملوان بود که هم در بازی رفت و هم برگشت ملوان را شکست داد. قرمزپوشان دیدار رفت را در انزلی با نتیجه دو بر صفر با دو گل حاجی پور و رسول حقدوست به سود خود پایان دادند. این برد آخرین برتری سپیدرود در بندر نیز تا به امروز است.

۱۱- بازی برگشت را بازهم سپیدرود در رشت با گل حاجی پور با نتیجه یک بر صفر به سود خود به پایان رساند در این سال سپیدرود قهرمان لیگ گیلان شد که در بحبوحه جنگ و نبود لیگ سراسری بعد از لیگ استانی تهران، یکی از جذاب ترین و پرتماشاگرترین لیگ های کشور بود. بهمن صالح نیا مربی ملوان و احمد صومی مربی سپیدرود بود و پس از این دو شکست صالح نیا با یک جوانگرایی بنیادی اقدام به بازسازی ملوان کرد.

۱۲- سال ۱۳۶۵ این دو تیم سه بار برابر هم قرار گرفتند. در بازی رفت لیگ گیلان در انزلی ملوان با دو گل حمید محمدیان و احمد اسپندار برادر عزیز اسپندار به پیروزی رسید.

۱۳- بازی برگشت در رشت یک بر یک مساوی شد که گل ملوان را محمد احمدزاده به ثمر رساند و احمد صومی برای جبران گل خورده سید علی محمدی دفاع آخر خود را به عنوان فوروارد نوک به زمین فرستاد تا همین بازیکن گل تساوی رشتی ها را به ثمر برساند.

۱۴- همان سال ۶۵ ملوان به مقام قهرمانی جام حذفی ایران رسید و در واقع اغراق نیست اگر بگوییم قوی ترین ملوان تاریخ پس از انقلاب شکل گرفته بود و پیش از حضور ملوان در بازی های آسیایی در یک مسابقه دوستان در رشت موفق شد تا سپیدرود را با دو گل احمدزاده شکست دهد.

۱۵ و ۱۶- در سال ۱۳۶۶ جالب ترین بازی دو تیم که نتیجه آن را یک بازیکن رقم زد، انجام شد. بازی رفت لیگ گیلان در انزلی صفر بر صفر به پایان رسید و در بازی برگشت در رشت سیروس قایقران با۲۶ سال سن با دو شوت راه دور دروازه پرویز مسعودی سنگربان سپیدرود را گشود تا ملوان آن دیدار را به نفع خود به پایان ببرد.

۱۷- در سال ۱۳۶۷ در لیگ گیلان دو تیم برابر هم صف آرایی کردند و جوان ترین سپیدرود تاریخ در رشت برابر ملوان قرار گرفت و دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. برای سپیدرود ایرج عملی و برای ملوان محمد احمدزاده گلزنی کردند.

۱۸- بازی برگشت دو تیم در انزلی با تک گل غلام محمدوند با نتیجه یک بر صفر به سود ملوان خاتمه یافت و به مانند سایر بازی های دو تیم در دهه شصت بهمن صالح نیا و احمد صومی مربیان دو تیم بودند.

۱۹- سال ۱۳۶۸ هم سپیدرود و ملوان در سه بازی رسمی با هم رقابت کردند. بازی رفت لیگ گیلان را ملوان در انزلی با دو گل احمدزاده و حمید محمدیان در برابر تک گل حمیدرضا منصوری با نتیجه دو بر یک به سود خود تمام کرد.

۲۰- در بازی برگشت لیگ گیلان بازهم ملوان بود که در رشت با دو گل احمدزاده و نادر عزت الهی (پدر سعید عزت الهی) فاتح دربی گیلان شد.

۲۱- در همان سال در چارچوب سوپر جام گیلان در رشت دو تیم برابر هم قرار گرفتند که مسابقه با نتیجه یک بر یک به تساوی کشیده شد و محمد احمدزاده و حمیدرضا منصوری گل های دو تیم را به ثمر رساندند.

۲۲- سال ۱۳۶۹ تنها سالی بود که سپیدرود و ملوان به حکم شرایط آن روزهای فوتبال ایران ۴ بار برابر هم صف آرایی کردند. ابتدا در لیگ گیلان و در بازی رفت در انزلی با نتیجه ۲ بر یک به سود ملوان تمام شد و در حالی که سپیدرود با تک گل علی براری از میزبان جلو بود در نهایت ملوان توانست با دو گل محمد احمدزاده و حمید محمدیان به پیروزی برسد.

۲۳- در بازی برگشت لیگ گیلان در رشت سپیدرود با گل دقیقه ۵ سیاوش ناصح از ملوان پیش افتاد اما در دقیقه ۴۰ بازهم یک شوت از سیروس قایقران بازی را به تساوی کشاند. صالح نیا و صومی مربیان همیشگی دو تیم بر روی نیمکت بودند.

۲۴ و ۲۵- در همان سال در چارچوب لیگ منطقه ای که تیمسار نوآموز بدعت قرار داده بود در انزلی ملوان با دو گل احمد زاده و غلام محمدوند در برابر تک گل عیسی هاشمی سپیدرود را شکست داد و در رشت دو تیم با گل های سیاوش ناصح و محمد احمدزاده به تساوی یک بر یک دست پیدا کردند.

۲۶ و ۲۷- در سال ۱۳۷۰ دو تیم در لیگ گیلان در هر دو بازی رفت و برگشت به تساوی بدون گل رضایت دادند و نیاز به گفتن هم نیست که سرمربیان دو تیم همان همیشگی بودند!

۲۸- در سال ۱۳۷۱ این بار سپیدرود و ملوان در جام سوپرلیگ گیلان با هم مصاف دادند که در رشت ملوان با تک گل فاضل غدیری موفق شد سپیدرود را شکست دهد و نکته جالب این است که درون دروازه سپیدرود محسن سیدی مربی فعلی دروازه بان های سپیدرود ایستاده بود.

۲۹- در بازی برگشت دو تیم به تساوی ۱ – ۱ راضی شدند که سیاوش ناصح برای رشتی ها و حسین داوودی برای انزلی چی ها گلزنی کردند و حسن آذرنیا سرپرست فعلی تراکتورسازی عنوان سرمربیگری سپیدرود را برعهده داشت و بهمن صالح نیا هم سرمربی ملوان بود.

۳۰- سال ۱۳۷۲ در سوپر لیگ گیلان بازی رفت سپیدرود با دو گل حمید رستمی و ایرج خوالی در برابر تک گل مرحوم عبدالله پندیدن برابر ملوان به برتری رسید. نکته جالب این بود که پندیدن آن سال از سپیدرود به ملوان رفته بود و موفق به گلزنی در برابر تیم سابق خود شد. البته مرحوم پندیدن دوباره به سپیدرود برگشت و متاسفانه  این هافبک تکنیکی و خوش نقش در یک بازی دوستانه برای سپیدرود در اردبیل در زمین فوتبال جان به جان آفرین تسلیم گفت.

۳۱- در بازی برگشت آن سال در انزلی ملوان توانست با دو گل ابراهیم بدپسند و پایان رافت به برتری برسد.

۳۲- در سال ۱۳۷۴ در جام بین المللی خزر سپیدرود با مربیگری محمد احمدپور توانست با تک گل محمدرضا قلی پور ملوان را در رشت با سرمربیگری بهمن صالح نیا شکست دهد.

۳۳- در سال ۱۳۷۵ دو تیم پرهوادار شمالی در مسابقات بین المللی جام خزر برای دومین بار در برابر هم قرار گرفتند که در پایان ۱۲۰ دقیقه مسابقه را بدون گل تمام کردند و در ضربات پنالتی سپیدرود پیروز میدان شد. این بازی آخرین برد سپیدرود در برابر ملوان بود.

۳۴- در سال ۱۳۸۹ در حالی که سپیدرود سال ها بود از سطح نخست فوتبال ایران فاصله گرفته بود پس از ۱۴ سال دو تیم در یک بازی رسمی در مرحله یک شانزدهم نهایی در جام حذفی در انزلی برابر ملوان قرار گرفت و ملوانان با دو گل مرحوم اولادی در برابر تک گل میلاد گوهری سرخ پوشان رشتی را پشت سر گذاشتند. این مسابقه دومین تقابل دو تیم در جام حذفی بود.

۳۵- در سال ۱۳۹۵ در هفته چهارم لیگ دسته اول آزادگان در انزلی در شرایطی برابر هم قرار گرفتند که محسن ترکی با یک داوری بحث برانگیز دو پنالتی برای میزبان گرفت که هر دو را سید محمد حسینی دروازه بان سپیدرود مهار کرد و در ادامه علی نظرمحمدی و علی بهارمست سرمربی و سرپرست سپیدرود و محمد رستمی هافبک این تیم توسط داور از زمین اخراج شدند.

در دقایق پایانی حسین شنانی که امسال به سپیدرود پیوسته است، موفق شد تا با گل خود سند برتری ملوان برابر سپیدرودی که بیش از یک نیمه را ده نفره دنبال کرده بود، امضا کند.

۳۶- در همان سال و در بازی برگشت در روزی که بیش از ۲۵ هزار نفر پرجمعیت ترین دیدار تاریخ دو تیم را رقم زده بودند به تساوی یک بر یک رسیدند. حسین شنانی بازهم برای ملوان گلزنی کرد و میلاد قربانزاده تک گل رشتی ها را به ثمر رساند. مربی ملوان در دوبازی رفت و برگشت محمد مایلی کهن بود و نظرمحمدی سرمربی سپیدرود بود.

۳۷- در سال ۱۳۹۶ دو تیم بازهم در مرحله یک شانزدهم نهایی و برای سومین بار در ورزشگاه عضدی در حالی که نیم بیشتر سکوهایش به دلیل بازسازی خالی از هوادار شده بود، برابر هم قرار گرفتند و این بار سپیدرود در لیگ برتر حضور داشت و ملوان در لیگ دسته اول بازی می کرد.

در ۹۰ دقیقه سپیدرود و ملوان به تساوی یک بر یک رسیدند که پژمان نوری برای ملوان و حسین ابراهیمی از نقطه پنالتی برای سپیدرود گلزنی کردند. اما در وقت های اضافی ملوان توانست با دو گل بابک مرادی از روی نقطه پنالتی و محمدرضا نقدی پور در دقیقه ۱۱۴ سپیدرود را از گردونه رقابت ها حذف کند. نظرمحمدی و دست نشان هدایت دو تیم سپیدرود و ملوان را در این بازی برعهده داشتند.

در هر صورت چند روز بیشتر به شروع پایان سی و هشتمین جنگ موسمی شمالی ها باقی نمانده است و با نواخته شدن سوت پایان فارغ از هر نتیجه ای که می خواهد اتفاق افتاده باشد، همه چیز موقتا پایان می یابد.

درست مثل نواخته شدن آژیر سفید در دوران جنگ، آژیری که همه می دانستند به منزله ی پایان جنگ نیست اما نمایانگر این بود که می توان فعلا به زندگی عادی ادامه داد!

Share