در کمیسیون فرهنگی شورا مطرح شد

برند شهر خلاق فقط هزینه است | مشاوران شورا دولتی نباشند

بهراد ذاکری گفت: همواره به فرهنگی بودن رشت افتخار می کنیم ولی حقیقت این است که بسیار در حوزه فرهنگی عقب هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر روز بیستم شهریور ماه نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت در دومین سال فعالیت شورای پنجم برگزار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بر شهدای دشت کربلا سلام و تحیت فرستاد و گفت: از خداوند می خواهم توفیق دهد تا در ماه محرم، علاوه بر شور، شعور حسینی را نیز درک نموده و راه امام حسین (ع) را تداوم دهیم.

عاقل منش همچنین گفت: مشکلات نقدینگی شهرداری بیش از سال گذشته است و شاید امسال نتوانیم برنامه های خوبی اجرا نماییم. ولی باید به متولیان شهرداری بقبولانیم که باید در کنار فعالیت های عمرانی به مباحث فرهنگی هم توجه کرد.

وی به میزبانی رشت در جشنواره شهر خلاق خوراک در آذر ماه اشاره نمود و تصریح کرد: باید میزان آمادگی در شهر و شهرداری و اعتبار لازم برای پذیرایی از مهمانان خارج از کشور بررسی شود و آیا اسپانسری برای این میزبانی وجود دارد و این موضوع هم بررسی گردد که آیا در صورت عدم برگزاری این جشنواره راهکار دیگری برای میزبانی رشت در شبکه شهرهای خلاق وجود دارد یا خیر؟

عاقل منش خواستار ارائه راهکار از سوی اعضای شورا شد و تاکید کرد: آبروی شهر و رشت در میزبانی صحیح این جشنواره است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی به نحوه انتخاب مشاوران فرهنگی برای کمیسیون در سال گذشته اشاره نمود و تصریح کرد: نهادهای متولی هر کدام فعالیت دارند و شورا سعی کرد با انتخاب مدیران دستگاه های فرهنگی، از جزیره ای عمل کردن در حوزه فرهنگی پرهیز نموده و بتواند هماهنگ و با تعامل دیگر دستگاه ها، فعالیت فرهنگی انجام دهد.

عاقل منش بر ارزیابی عملکرد یکساله تاکید کرد و افزود: با توجه به اهداف امسال نیاز است از اندیشمندان مختلف و هنرمندان به عنوان مشاوران فرهنگی استفاده نمود.

جریان غیر دولتی از فعالیت های دولتی به روزتر هستند

بهراد ذاکری گفت: بار فرهنگی و اجتماعی بر این کمیسیون در رشت سنگین است. همواره به فرهنگی بودن رشت افتخار می کنیم ولی حقیقت این است که بسیار در حوزه فرهنگی عقب هستیم.

عضو شورا ادامه داد: امروز فرهنگ آپارتمان نشینی، حوزه ترافیک و پسماند و … بسیار عقب هستیم و باید حوزه فرهنگی را گسترده نمود.

عضو شورا تصریح کرد: تعامل بین ادارات در حوزه فرهنگی را می توان در قالب تفاهم نامه مرتفع کرد. متخصص در حوزه اجتماعی در کمیسیون کم داریم. امروز در شهرداری رشت کاری که متمایز در حوزه فرهنگی باشد، نمی بینم.

وی تاکید کرد: فعالیت فرهنگی از عمرانی مهمتر است. اگر درست عمل می کردیم، امروز پیاده راه فرهنگی به اندازه ای می توانست رونق داشته باشد که مشکل اقتصاد بازار را هم تحت تاثیر قرار دهد.

ذاکری افزود: می توان در قالب کارگروه، متخصصین هر رشته مثلا مذهبی هنری و … را دعوت کرد.

ذاکری همچنین گفت: شهرداری تاکنون از برند شهر خلاق چه استفاده ای کرده؟! در حالی که می توانست این برند آورده اقتصادی داشته باشد ولی امروز شهر خلاق فقط هزینه است زیرا ما متخصص در شهرداری نداریم که چگونه می توان از این برند آورده اقتصاری ایجاد کرد.

فرهام زاهد نیز بر استفاده از ایده های جدید تاکید کرد و افزود: اگر دستگاه های فرهنگی کار خود را به درستی انجام می دادند، امروز وضعیت فرهنگی این نبود که بخواهیم فقط از مدیران دولتی در حوزه فرهنگی مشاور باشند.

عضو شورا بر استفاده از تشکل های مردم نهاد در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: جریان غیر دولتی از فعالیت های دولتی به روزتر هستند. هرچقدر بیشتر از این سمن ها استفاده کنیم، محصول ما بهتر خواهد بود. البته بدین معنا نیست که از توان مدیران دولتی استفاده نکرد.

وی ادامه داد: شائبه تقابل بین تفکرات و یک جریان را باید از بین برد و ترکیب مشاوران را باید به سمتی برد که دولتی و حزبی نباشند در نتیجه محصول آن نیز بهتر خواهد بود.

حجت جذب نیز اظهار داشت: ابتدا باید حوزه فرهنگی تعریف شود و سپس در حوزه مشاورین گفتگو کرد.

عضو کمیسیون بر کیفی بودن مشاوران تاکید کرد و افزود: می توان متناسب با موضوع جلسه مشاور دعوت کرد و کارگروه هایی زیر مجموعه کمیسیون تشکیل داد.

جذب همچنین خواستار دعوت از روسای کمیسیون های فرهنگی دیگر کلانشهرها و استفاده از تجارب ایشان شد.

وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت صداو سیمای مرکز گیلان در کمیسیون فرهنگی شد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فقط هزینه بر است

محمد حسن علیپور نیز خواستار بررسی دقیق اساسنامه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شد و گفت: باید فعالیت های این سازمان بررسی گردد که ایا متناسب با اساسنامه هست یا خیر تا در سازمان از این پراکندگی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون تصریح کرد: امروز این سازمان فقط هزینه بر است درحالیکه باید انسجام فرهنگی داشت و در قالب خدمات، پول دریافت کرد. باید سازمان در فعالیت های خود انسجام داشته باشد.

رفتارهای غیر منطقی به شهر آسیب می زند

فاطمه شیرزاد نیز گفت: لازم است از فعالیت های کمیسیون های شورا در سال گذشته تقدیر کرد و امیدوارم امسال بتوانیم در گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام های اساسی نماییم.

عضو کمیسیون فرهنگی همچنین از برگزار کنندگان نمایشگاه عمله شیطان تقدیر کرد.

وی خواستار استفاده از تمامی ظرفیت های حوزه فرهنگی و اجتماعی شد و تصریح کرد: مشاوران سال نخست برای تعامل بین دستگاهی انتخاب گردید و اقدام های خوبی انجام شد. پیشنهاد می شود امسال از تشکل های دانشجویی، پلیس اجتماعی، نمایندگانی از هنرمندان به عنوان مشاور استفاده شود.

شیرزاد ادامه داد: امیدوارم بتوانیم امسال فرهنگسرا ایجاد نماییم. ایجاد کارگروه هم می توان به حضور اقشار مختلف به عنوان مشاور کمک کند.

عضو شورا بر اخلاق مداری تاکید کرد و افزود: رفتارهای غیر منطقی به خودمان و شهر آسیب می زند و امروز باید تلاش و خدمت کرد.

Share