مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان:

برای پایدار کردن شبکه برق اعتبارات بیشتری می‌خواهیم | امکان بکارگیری بانوان در بعضی پست‌ها را نداریم

طالبی گفت: برای اقدامات اصلی نیازمند اعتبارات قابل توجهی هستیم که بتوانیم شبکه برق را به صورت کامل پایدار کنیم. اگرچه منابعی در این زمینه تخصیص داده شده اما همچنان این اقدامات اصلی اعتبارات بیشتری را طلب می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شرکت توزیع نیروی برق از جمله نهادهای خدمات رسان است که به دلیل داشتن حجم بالای مشترکین، عملکرد آن از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

به مناسبت هفته دولت و به منظور بررسی عملکرد شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان گفت و گویی با جمشید طالبی مدیرعامل این شرکت ترتیب داده شده است که در ادامه می خوانید.

ابتدا بطور مختصر به معرفی خودتان بپردازید و از سوابق شغلی خود برای ما بگویید.

در سال ۱۳۳۹ در شهر رشت متولد شدم. در مقطع کارشناسی رشته برق تحصیل کردم و در ادامه، رشته صنایع را در مقطع کارشناسی ارشد دنبال کردم.

فعالیت من در حوزه برق از بهمن سال ۱۳۶۶ و بعنوان کارشناس تعمیرات پست ها و خطوط فشار قوی آغاز شد. در ادامه مسئولیت هایی از قبیل ریاست اداره تعمیرات و پست های فشار قوی برق منطقه ای، ریاست قسمت برق انزلی، کارشناسی دفتر فنی و نظارت، مدیریت امور برق شرق گیلان و مدیریت امور برق شهرستان رشت را تجربه کردم. بین سال های ۷۹ تا ۸۰ بعنوان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مشغول خدمت شدم و پس از آن مجددا مسئولیت هایی از قبیل مشاور مدیرعامل، مدیر دفتر فنی و نظارت و معاون برنامه ریزی و مهندسی را بر عهده گرفتم تا اینکه مجدداً بعنوان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان منصوب شدم.

در چه تاریخی به عنوان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان منصوب شدید و در زمان قبول این مسئولیت چه دغدغه هایی برای بهبود خدمات رسانی در این حوزه داشتید؟

در تاریخ ۲۰ آبان سال ۱۳۸۶این مسئولیت به من واگذار شد. از جمله مهمترین دغدغه‌های ما حفظ پایداری شبکه برق و تامین به موقع نیاز مشتریان در استان است. قطعاً رفع این دغدغه ها نیاز به انجام سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های برق دارد.

چقدر تلاش کردید با شرکت برق منطقه ای تعامل مناسبی برقرار کرده و از این طریق ارائه خدمات از سوی مجموعه تحت اختیارتان را بهبود ببخشید؟

در حال حاضر ارتباط تنگاتنگی بین شرکت توزیع برق و شرکت برق منطقه ای به عنوان نهادی بالادستی وجود دارد زیرا بدون ایجاد این هماهنگی امکان حفظ و پایداری شبکه برق و تامین نیاز متقاضیان نیست. به عنوان مثال زمانیکه خطوط فشار ضعیف و ۲۰ کیلوولت که در حوزه کاری شرکت توزیع برق هستند اصطلاحا فول بار می شوند، پست های ۶۳ کیلو ولت زمینه را برای خدمات رسانی ما به متقاضیان فراهم می کنند؛ در واقع منجر به کاهش آسیب پذیری، حوادث و قطعی های حفاظتی شبکه های توزیع برق می شوند. خوشبختانه بین شرکت توزیع برق و برق منطقه ای گیلان تعامل خوبی در نقطه یابی برای احداث پست های ۶۳ کیلوولت وجود دارد. در طول چند سال اخیر شاهد احداث پست ۲۰/۶۳ کیلوولت در خیابان معلم و بلوار توحید گلسار رشت از سوی برق منطقه ای بودیم که اثر بسیار خوبی بر پایداری شبکه برق در شهرستان داشتند. همچنین پست ۶۳ کیلوولت سلیمانداراب رشت نیز در دست اجرا قرار دارد که امیدواریم با تخصیص اعتبار مناسب در آینده ای نزدیک به بهره برداری برسد.همچنین با پیگیری های استاندار گیلان و تخصیص مناسب اعتبار، احداث پست ۲۰/۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی سفیدرود رشت نیز در حال اجراست که در زمینه تامین برق متقاضیان و ایجاد اشتغال تاثیر بسیار زیادی دارد.

شرکت توزیع برق چه تعداد مشترک در سطح استان گیلان دارد؟

ما در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک داریم.

در بازه های زمانی مختلف و به دلایل متعدد در طول سال شاهد هستیم که زیرساخت های شرکت توزیع برق مورد تهدید قرار می گیرد که بعنوان مثال می توان به زمان بارش برف و مواقعی که حجم استفاده بالا می رود اشاره داشت. چقدر برای توسعه زیرساخت ها و پیشگیری از این قبیل مشکلات تلاش کردید؟

بسیار ممنونم که این سوال بسیار کلیدی را مطرح کردید. یکی از مشکلاتی که در استان گیلان داریم تغییر محسوس اقلیم در سال های اخیر است. ما برف های سنگینی را دراستان طی سالهای ۸۳ تا ۹۵ به فاصله کوتاه از هم تجربه کردیم. بعنوان مثال یکی از سنگین‌ترین بارش ها را طی دو مرحله در سال ۹۵ داشتیم که آسیب های جدی به زیرساخت‌های برق استان وارد کرد.

در این مواقع معمولا بر اساس روش هایی که وجود دارد ما تلاش می کنیم در کمترین زمان با بهره گیری از کلیه امکانات بتوانیم برق مورد نیاز مشترکین را تامین کنیم که اصطلاحا به این روش ها اقدام موقت می گوییم. برای اقدامات اصلی نیازمند اعتبارات قابل توجهی هستیم که بتوانیم شبکه برق را به صورت کامل پایدار کنیم. اگرچه منابعی در این زمینه تخصیص داده شده اما همچنان این اقدامات اصلی اعتبارات بیشتری را طلب می کنند.با این وجود ما بیکار ننشستیم و تنها در سال گذشته هزار و ۶۹ کیلومتر سیم فرسوده را تعویض و به کابل های خود نگهدار که قابلیت کمک به افزایش پایداری شبکه را دارند تبدیل کردیم.

با این روش ضمن افزایش پایداری در زمستان، بهبود ولتاژ برق در تابستان که طی آن با حجم بالای مصرف از سوی مشترکین روبرو هستیم نیز حاصل می شود.

این کابل های جدید برق نسبت به قدیمی ها آسیب پذیری به مراتب کمتری در شرایط جوی نامناسب دارند و چون پوسته بسیار سختی دارند قابل پاره شدن نیستند.

با توجه به محدودیت های اعتباری که وجود دارد، برنامه ریزی شما برای ارتقاء کیفیت شبکه توزیع برق گیلان  و افزایش بهره گیری از کابل های خودنگهدار چیست؟

تمام هزینه فیش های برق مصرفی برابر دستورالعمل سال های گذشته سازمان مرکزی مستقیما از طریق بانک های حامل به خزانه واریز می‌شود و با توجه به سیاست های موجود، بخشی از آن به وزارت نیرو تخصیص داده می شود اما این مبالغ قادر به پوشش هزینه های بالای صنعت برق نیستند و به همین دلیل هزینه انشعابات جدید نیز بعنوان یک منبع درآمدی مورد استفاده قرار می گیرد.

ما اکنون ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع برق و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ ترانس برق داریم و از طریق این حجم شبکه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک خدمات ارائه می دهیم.

تعمیر و نگهداری این شبکه ها نیازمند اعتبارات بسیار بالایی است که به همین دلیل نیاز به استفاده از اعتبارات ملی در کنار منابع داخلی شرکت توانیر را ایجاب می کند.

اخیرا جلسه ای در استانداری گیلان با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور برگزار شد که مقرر گردید۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت ها و تقویت شبکه برق استان تخصیص پیدا کند. این اعتبار در فاز اول می تواند کمک موثری به سرعت گرفتن بازسازی شبکه های برق داشته باشد.

با ابتکار دولت تدبیر و امید کارگروهی در سطح کشور و نیز استان ها با عنوان کارگروه رفع موانع تولید شکل گرفت که در واقع این اقدام در راستای کمک به واحد های تولیدیو حمایت از بخش خصوصی انجام شد.شرکت توزیع برق در این کارگروه مشارکت های بسیاری انجام داده است. تا چه حد سعی کردید از واحدهای تولیدی حمایت و آن ها را به سرمایه گذاری های بیشتر در این بخش ترغیب کنید؟

ما به دنبال پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت و حوزه معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری گیلان تا کنون  نهایت همکاری را با این کارگروه داشته ایم و در آینده نیز همین سیاست را دنبال می کنیم.

تولید مستقیما به اشتغال زایی مرتبط است و همه تلاش ما بر این است تا علیرغم مشکلاتی که در زیرساخت های برخی مناطق وجود دارد، حداکثر همکاری را با سرمایه گذاران داشته باشیم.

مشترکان گیلانی در سال جاری علیرغم تلاشهای بسیار شرکت توزیع برق در بعضی از بخش ها شاهد قطعی برق بودند. امسال گرمای قابل توجه هوا را در گیلان تجربه کردیم؛ در سال های گذشته اقداماتی برای کاهش مبالغ قبوض برق صورت گرفت و این موضوع در سالجاری از سوی استاندار گیلان مورد درخواست قرار گرفت. آیا خبری برای مردم در این رابطه دارید؟

نشست های متعددی امسال با سازمان هواشناسی گیلان برای دریافت مشورت داشتیم. ما نیز اعتقاد داریم که امسال گرمای هوای استان قابل توجه بود و شرجی بودن هوا شرایط را سخت تر کرد. مکاتباتی با مرکز داشته ایم و به خصوص دمای بالای هوای استان در ماه های تیر و مرداد را مورد تاکید قرار داده ایم و هم اکنون منتظر حصول نتیجه هستیم.

یکی از اقداماتی که در دولت تدبیر و امید بسیار نمود پیدا کرد، ارائه خدمات به صورت الکترونیکی است. چقدر در این زمینه موفق بودید ؟

به جز در موارد محدود، شرکت توزیع برق گیلان در چند سال اخیر مکاتبات سنتی را از سیستم اداری خود حذف کرده و در حال حاضر اکثر امور بصورت اتوماسیون و الکترونیکی انجام می شود. بسیاری از خدماتی که به مشتریان ارائه می دهیم از قبیل ثبت درخواست انشعاب نیز به همین طریق انجام می شود. ضمن اینکه با وجود دفاتر پیشخوان نیازی به پرداخت قبوض برق از طریق مراجعه به بانک ها نیست و این قابلیت وجود دارد که مشترکین به صورت الکترونیکی بهای برق مصرفی خود را پرداخت کنند.

هرساله دولت همزمان با هفته دولت و دهه فجر پروژه هایی را برای خدمت به مردم آماده بهره برداری می‌کند. شرکت توزیع برق گیلان چه برنامه ای در این زمینه دارد؟

از هفته دولت سال قبل تا کنون پروژه های متعددی از جمله برق رسانی به ۳ روستای تالش، یک روستای لنگرود و یک روستای رودسر از سوی شرکت توزیع برق گیلان اجرا شد و به اتمام رسید.

همچنین دو پروژه بسیار مهم افزایش پایداری و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق را در شهرستان آستارا اجرا کردیم که تنها برای این دو پروژه اعتباری معادل ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صرف شد و اکنون آماده بهره برداری است.

تعویض سیم های فرسوده برق با کابل های خودنگهدار به طول ۶۶۴ کیلومتر و تعویض ۳ هزار و ۴۱۸ پایه فرسوده از دیگر پروژه های بزرگی هستند که در این هفته افتتاح می شوند.

مجموعا شرکت توزیع برق گیلان ۲۷ میلیارد و ۳۱۴ میلیون تومان برای افتتاح پروژه های هفته دولت امسال هزینه کرده است.

استاندار گیلان با ابلاغ بخشنامه ای به دستگاه ها بر بکارگیری بانوان و جوانان در پست های مدیریتی تاکید کردند. در راستای اجرای تاکیدات استاندار چه اقداماتی انجام داده اید؟

ابتدا باید اشاره کنم به اینکه نوع فعالیت شرکت توزیع برق که عمدتا فنی است، امکان بکارگیری بانوان در بعضی از پست ها را به ما نمی دهد.

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۵ به دنبال بارش برف سنگین، مدیران ستادی و بهره برداری ما شش شبانه روز را در اداره سپری کردند و لازم است در برخی ایام تا پاسی از شب پای پروژه‌ها باشند.

در حوزه های دیگری از قبیل ادارات خدمات مشترکین، دفتر مدیریت مصرف برق و ادارات مهندسی و نظارت امکان واگذاری مسئولیت به بانوان وجود دارد و ما از توانمندی آن ها استفاده می کنیم که البته تاکنون در این زمینه موفق بوده ایم.

اخیرا هم یک بانوی جوان بعنوان مشاور مدیرعامل منصوب شده است. استفاده بیشتر از ظرفیت بانوان و جوانان مدنظر این شرکت قرار دارد.

چقدر اهل تعامل با رسانه هستید؟

خوشبختانه در شرکت توزیع نیروی برق گیلان ارتباط بسیار خوبی با اصحاب رسانه برقرار است و  سعی می‌کنیم در مقاطع زمانی مختلف پاسخگوی خبرنگاران باشیم و از ظرفیت آن ها برای انعکاس عملکرد مجموعه بهره بگیریم. به علاوه از راهنمایی های اصحاب رسانه استقبال می کنیم و مایل هستیم نقاط ضعف احتمالی را که به ما منتقل می کنند برطرف نماییم.

Share