دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان:

اقدامات پدافند غیرعامل در هواشناسی نقش اساسی در کاهش آسیب پذیری ایفا می کند

امیر محمدپور اظهار داشت: اقدامات پدافند غیرعامل در هواشناسی نقش اساسی در کاهش آسیب پذیری و ارتقاء پایداری در برابر تهدیدات و کاهش تبعات ناشی از مخاطرات طبیعی را ایفا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد دادرس سرپرست اداره کل هواشناسی استان گیلان با امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان دیدار کرد.

در ابتدا دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، پدافند غیرعامل را همانند مصونیت سازی بدن انسان در کل پیکره کشور دانست و با تأکید بر ضرورت فراهم‌سازی تمهیدات لازم برای تبیین ماهیت واقعی پدافند غیرعامل، بیان کرد: در پدافند غیرعامل تمامی نهادها، ادارات و حتی مردم عادی نقش مهمی دارند و لذا باید با ارائه آموزش‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش آسیب ها اقدام نمود.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به هدف اصلی پدافند غیر عامل اظهار کرد: هدف اصلی پدافند غیرعامل حفظ سرمایه‌های ملی، بازدارندگی و پیشگیری از آسیب‌ها در هنگام حوادث می باشد.

محمدپور با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های مهم جنگ در حال حاضر حوزه اقتصادی است، گفت: از مصادیق بارز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، حوزه‌ کشاورزی و امنیت غذایی می ‌باشد و امروزه اگر امنیت و پایداری در بخش کشاورزی داشته باشیم منجر به امنیت تولید مواد غذایی شده و پیش‌ بینی‌ های هواشناسی در تصمیم‌ سازی و مدیریت زراعی کاشت، داشت و برداشت نقش بسیار مهمی را در امنیت تولید مواد غذایی به همراه دارد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با تاکید بر سیاست ‌های کلی نظام در خصوص سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده اذعان داشت: اقدامات پدافند غیر عامل در هواشناسی می تواند نقش اساسی در کاهش آسیب پذیری و ارتقاء پایداری در برابر تهدیدات و کاهش تبعات ناشی از مخاطرات طبیعی ایفا کند؛ چرا که نقش مهم و تاثیر‌گذار محصولات و خدمات هواشناسی در زمان جنگ خود را نشان داده و در همین راستا هواشناسی خواستار حمایت و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌ها است تا با شناخت جامع‌تر نقش این سازمان هم جهت با کلیه ارگان‌ها در حفاظت از جان و مال مردم که همان رسالت اصلی آن است به نحو مطلوب، تبیین شود.

دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان با تاکید بر نقش هواشناسان در تغییر اقلیم اظهار داشت: امروزه هواشناسان، اقلیم شناسان و دانشمندان محیط زیست می کوشند تا با پیش بینی های لازم، تحلیل میزان توزیع و انتقال ذرات معلق و گازهای آلاینده هوا و ارایه راه حل های مناسب، پیامدهای زیانبار فعالیت های انسانی را بر وضعیت اقلیم کاهش دهند.

محمدپور با اشاره بر وضعیت آب و هوایی و نقش آن در زندگی مردم افزود: وضعیت آب و هوایی مقوله ای مهم و تاثیرگذار در زندگی بشر به شمار می رود و به همین دلیل کشورهای گوناگون می کوشند تا با کمک دانش و فناوری در جهت حفظ تعادل زیست بوم گام بردارند و با برنامه ریزی های کارآمد از تغییرات شدید اقلیمی جلوگیری کنند و اینگونه سبب تسریع در روند دستیابی به توسعه‌ پایدار شوند.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به موقعیت گیلان در حاشیه دریای خزر خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن استان گیلان در موقعیت جغرافیای خاص، اداره کل هواشناسی استان با پیشبینی های لازم میتواند نقش موثری در رفع تهدیدات زیستی و دیگر حوزه ها داشته باشد.

در ادامه سرپرست اداره کل هواشناسی گیلان با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

دادرس با اشاره به حساسیت هواشناسی اظهار کرد: هواشناسی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و بی توجهی به آن در تصمیم گیری‌ها، کاهش راندمان تولید و ضربه زدن به بخش تولید و توزیع کالاهای کشاورزی را که از اهداف دشمن است.

دادرس با اشاره به آگاهی اقشار از علم هواشناسی خاطرنشان کرد: بی توجهی و عدم آگاهی اقشار مختلف جامعه از علم هواشناسی، سبب گسترش خسارات جباران ناپذیر و بروز حوادث طبیعی یا غیرطبیعی از طریق عوامل زیستی شده که در این‌صورت، تضعیف و نابودی سرمایه‌های انسانی و یا آسیب‌های اقتصادی از طریق تخریب و نابودی سرمایه‌های زیستی ملی را به‌دنبال خواهدداشت که با اقدامات اساسی قبل از وقوع این چنین تهدیداتی با آگاهی از علم هواشناسی و پیش‌بینی‌های به موقع، به حداقل خواهد رسید.

Share