تحولات ایجاد شده در سالهای اخیر در منطقه آزاد انزلی چشمگیر بوده است

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس پس از بازدید از منطقه آزاد انزلی چه گفتند

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پروژه های عمرانی، زیرساختی این منطقه در حوزه های مختلف ترانزیتی، حمل و نقل، گردشگری بازدید کرده و با توانمندیهای واحدهای تولیدی صنعتی منطقه نیز آشنا شدند و همچنین نشستی تخصصی را با دکتر مسرور برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عین الله شریف پور نماینده ماکو و شوط و پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از این منطقه با بیان اینکه در راستای رصد و ارزیابی عملکرد مناطق آزاد سفر هایی به این مناطق انجام می دهیم، تشریح کرد: بر اساس گزارشهای ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و بازدید های میدانی از این منطقه شاهد انجام اقدامات زیربنایی اساسی در بخش های زیرساختی هستیم که ضروری است تداوم پیدا کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نگاه ملی و فرامنطقه ای مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از ویژگی های مهمی است که این منطقه را نسبت به سایر مناطق متمایز می کند، خاطر نشان کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس تعریف آنها باید تولید محور باشند که این منطقه در این راستا خوبی عمل کرده وشاهدیم به فراهم ساختن شرایط مناسب برای تولید کنندگان، فرصت های شغلی مناسبی را ایجاد کرده است که این امر موجب افزایش سرانه درآمد در سطوح مختلف مردم شده و ضروری است نسبت به صنایع تبدیلی و تولیدی توجه لازم را داشته باشیم.

نماینده ماکو ، شوط و پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی در زمینه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران موفق بوده و در این راستا فعالیت های مناسبی صورت گرفته، اظهار کرد: بخش خصوصی بخش مهمی است که مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه ای بر روی آن دارد و در این منطقه توجه بیشتری به این مقوله شده و واحد های تولیدی با توان صادراتی در این منطقه فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در منطقه آزاد انزلی با توجه به وسعت منطقه قابل تحسین است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور این اقدامات می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و باید سرمایه گذاران و بخش خصوصی در این منطقه بیشتر شوند.

دکتر عین ا.. شریف پور نماینده ماکو و شوط و پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی اجرای توسعه متعادل و متوازن را نقطه قوت منطقه آزاد انزلی در مسیر اجرای طرح های توسعه ای خود قلمداد کرده و با بیان اینکه توسعه نامتوازن همچون بهره گیری از یک موجود ناقص الخلقه است، افزود: باید از تلاش و دقت مدیران فعلی و همه مدیران پیشین این منطقه قدردانی کرد و به شما دست مریزاد گفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به بررسی شاخص سواد پرداخته و آن را به تلاش و علاقه فرد برای یادگیری معنی کرده و گفت: چنین سوادی در منطقه آزاد انزلی مشاهده می شود و از سوی دیگر وجود نگاه فرامنطقه ای در طرح های توسعه منطقه بیانگر نگاه جهانی و فراملی مدیرعامل این منطقه آزاد است.

وی راهکار موفقیت در برابر مشکلات پیش روی کشور را اجرای ماده ۶۵ قانون ایجاد مناطق آزاد عنوان کرد و با بیان اینکه براین اساس می توان در چارچوب طرح خود اتکایی استانها، این طرح را با همکاری استانداران، در استان هایی که دارای مناطق آزاد هستند اجرا نمود، گفت: با توجه به قرار گرفتن مناطق آزاد در نقاط مرزی، از امکانات و ظرفیت های بالقوه موجود در این مناطق توسط استان ها می توان به عنوان الگویی در سطح کشور بهره برد.

نماینده ماکو و شوط و پلدشت و چالدران با قدردانی از رویکرد و منش مدیریتی دکتر مرتضی بانک که موجبات تحول در مناطق و روابط دبیرخانه با کمیسیون اقتصادی شده تأکید کرد برگزاری چنین برنامه هایی، می تواند به عنوان یک راهبرد در مسیر توسعه کشور عمل نماید چراکه موجبات همگرایی بیشتر میان بخش های مختلف مدیریتی کشور را فرآهم می کند.

زیر ساخت های ایجاد شده و واحد های صنعتی فعال منطقه آزاد انزلی گامی مناسب برای مقابله با تحریم ها است

 محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابراز خرسندی از حضور در منطقه آزاد انزلی و بازدید از این منطقه، گفت: مناطق آزاد یکی از راه های مدیریت تحریم ها می باشند و با توجه به تحریم هایی تصویب شده علیه ایران واحد های صنعتی فعال در این مناطق خصوصا منطقه آزاد انزلی می توانند در این شرایط بحرانی به اقتصاد کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه پیشرفت منطقه آزاد انزلی از لحاظ زیرساختی و توسعه ای محسوس است، خاطر نشان کرد: در محصولات تولیدی کارخانجات منطقه آزاد انزلی از فناوری های نوین و دانش بنیان استفاده شده و زمینه صادرات این محصولات در این منطقه وجود دارد و ضروری است جهت مثبت شدن تراز بازرگانی این مناطق میزان صادرات افزایش پیدا کند.

نماینده ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از مناطق آزاد در شرایط فعلی، افزود: در کمیسیون اقتصادی مجلس مشکلات منعکس شده را از سوی فعالان اقتصادی را پیگیری می کنیم و به دنبال حل آنها خواهیم بود زیرا با برطرف شدن این موانع اشتغال ایجاد می شود و به دنبال آن اقتصاد کشور بهبود پیدا می کند.

دکتر محمود بهمنی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی، مناطق آزاد را یکی از عواملی اعلام کرد که با کمک آنها دوره تحریم کامل را در سالهای ۸۹ تا ۹۱ با موفقیت پشت سر گذاشتیم و تحولات رخ داده و تصویب ایجاد مناطق آزاد جدید را فرصت مناسبی جهت امید بیشتر نسبت به نقش مثبت آن بیان داشت و گفت: دلیل اصلی مخالفت برخی با نقش مناطق آزاد عدم آشنایی با توانمندی های آنها می باشد.

رییس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به برنامه های دشمنان برای کاهش فروش نفت کشور خواستار گسترش مبادلات کالایی در مناطق آزاد شد و اضافه نمود: استانداران در این خصوص می توانند هماهنگی های خوبی را انجام دهند، ، چراکه باید در نظر داشته باشیم عضویت در سازمان تجارت جهانی(WTO) منوط به مرزهای بدون گمرکی در زمینه صادرات و واردات کالا است.

عضو کمیسیون اقتصادی دغدغه های مالیاتی فعالین اقتصادی و تولیدی مناطق آزاد را حائز اهمیت اعلام کرد و با بیان اینکه امیدواریم این مشکل در آینده برطرف شود، تصریح نمود اگرچه باید از چند ماه پیش در این زمینه برنامه ریزی می کردیم، ولی برای مقابله با شرایط پیش روی کشور، باید از همین امروز اقدام کنیم، بنابراین با توجه به عملکرد مناسب مناطق آزاد در دوره قبل، این مناطق باید آماده رخدادهای آینده کشور باشند.

افزایش صادرات، ایجاد درآمد ارزی ،جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهدافی است که درمنطقه آزاد انزلی دنبال می شود

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی با تاکید به اینکه افزایش صادرات ،جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمد ارزی و افزایش ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهدافی است که مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلی با توجه به رسالت خود دنبال می کنند، اظهار کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دنبال کردن این هدف ها در این جنگ اقتصادی می توانند میزان بیکاری را کاهش دهند و نتیجه این عمل بهبود شرایط اقتصادی کشور است که منطقه آزاد انزلی در این راستا به خوبی عمل کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با توجه به رسالت ملی که دارند جهت بررسی شرایط و برطرف کردن مشکلات از روند توسعه ای استانها بازدید می کنند، افزود: هدف این کمیسیون برطرف کردن مشکلات اقتصادی است و از نزدیک شاهد تلاش های فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی که نشان دهنده توسعه تولید و صنعت در این منطقه است بودیم و برخی موانع موجود را جهت مرتفع نمودن شناسایی کرده ایم.

دکتر زهراء سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تمامی سرمایه گذاران و افرادی که در ارتباط با ابر بحران کشور، یعنی اشتغال کمک می کنند اضافه کرد: متأسفانه علی رغم ظرفیت های متنوع کشورمان، موفق به بهره برداری از این ظرفیت ها نشده ایم، و بنده خوشحال هستم در منطقه آزاد انزلی از توانمندیهای موجود خود استفاده کرده و فعالیت های مثبتی جهت توسعه صورت داده است.

وی عملکرد مثبت و بالفعل سازی ظرفیت های موجود بهمراه اطلاع رسانی صحیح و دقیق را راهکار جلوگیری از حمله به امید مردم اعلام کرد و اظهار داشت: مصوبه اخیر مجلس در تصویب مناطق آزاد جدید در راستای ارز آوری، تولید و صادرات از سوی مناطق انجام شده و امیدواریم با اهرم نظارتی مجلس در اعمال شروط پنج گانه بر روند عملکرد مناطق آزاد جدید، در هر دوره زمانی شش ماهه، شاهد گزارش عملکرد مثبت مناطق جدید نیز باشیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخشی از گزارش عملکرد منطقه آزاد انزلی در خصوص آموزش، بازاریابی و صادرات محصولات صنایع دستی و توامند سازی جوامع محلی ، از برنامه فراکسیون زنان مجلس برای تسهیل اشتغال بانوان به ویژه در حوزه صنایع دستی خبر داد و خطاب به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران گفت: روی حمایت نمایندگان از طرح های توسعه ای کشور حساب کنید و لطفا از مشکلات و بی مهری ها نهراسید و شما سرمایه گذاران به خاطر مردم کشورمان بمانید و فعالیت کنید.

تحولات ایجاد شده در سالهای اخیر در منطقه آزاد انزلی چشمگیر بوده است

 محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مرند و جلفا در بازدید از این منطقه  با بیان اینکه نسبت به سال گذشته  تغییرات زیادی در این منطقه رخ داده و شاهد اتفاقات مثبت هستیم، تصریح کرد: احداث شهرک های صنعتی  پسا بندری و همچنین راه اندازی واحد های صنعتی غیر فعال در منطقه آزاد انزلی ۱۰ هزار فرصت شغلی طی چهار سال اخیر ایجاد کرده که قابل توجه است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بندر کاسپین، اسکله ها، جاده ها، مجتمع های تجاری، نوار ساحلی و زیرساخت های ایجاد شده در منطقه آزاد انزلی تحسین برانگیز است خاطر نشان کرد: با احداث بندر کاسپین و اتصال راه آهن به آن خطر حذف ایران از ترانزیت ریلی شرق به غرب که به جاده ابریشم آهنی مشهور است از بین رفته است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولین و اصلی ترین هدف ایجاد مناطق آزاد، انتقال تکنولوژی و توسعه زیرساخت های مناطق مرزی است که این اتفاق در این منطقه رخ داده و باید توسعه منطقه آزاد انزلی را با شهرهای همجوار مقایسه کنیم و مناطق آزاد را الگوی توسعه همه جانبه برای کشور قرار دهیم.

حسن نژاد با تاکید بر اینکه اتفاقات مناسبی در راستای جلوگیری از خروج مسافر از کشور در منطقه آزاد انزلی صورت گرفته است که قابل تحسین است، بیان کرد: در این منطقه نمونه محصولات وارداتی به کشور نیز تولید می شود و اقدام تحسین برانگیزتر این است که واحد های وارد کننده به واحد های تولید کننده تبدیل شده و با نشان های تجاری برتر دنیا رقابت می کنند.

دکتر محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در منطقه آزاد انزلی، تصریح کرد که با عنایت به قرار گرفتن مناطق آزاد در نقاط مرزی کمتر توسعه یافته کشور، عملکرد این مناطق سرتاسر خیر و موثر بوده و اظهار نظرها  بر علیه عملکرد مناطق آزاد ناشی از عدم اطلاع از اقدامات و توانمندیهای مفید این مناطق است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور گردشگران در مناطق آزاد مانع خروج ارز و گردشگر از کشور می شود گفت: مخالفت برخی افراد صاحب نفوذ اقتصادی نسبت به نقش مناطق آزاد در اقتصاد کشور ناشی از اطلاعات غلط و در برخی موارد منافع مالی شخصی است که امیدواریم با حضور در این مناطق، از ظرفیت ها و مزایای آنها برای فعالیت اقتصادی جهت فعالیت خود بهره برداری نمایند.

اشتغالزایی، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و بهره برداری از ظرفیت های بین المللی از اقدامات مثبت منطقه آزاد انزلی است

عامر کعبی نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه صادرات یکی از اهداف مناطق آزاد است که نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و خروج از مدار تحریم ها ایفا می کند، خاطر نشان کرد: واحد های صنعتی موجود در منطقه آزاد انزلی سبب شده تا این منطقه در افزایش توان تولید داخلی تاثیر گذار باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در زمینه فراهم کردن زیرساخت ها نیز اقدامات مناسبی جهت رسیدن به هدف مطلوب و گشایش مشکلات اقتصادی در این منطقه صورت گرفته، بیان کرد: با توجه به این که کمیسیون اقتصادی مجلس نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کند، مناطق آزاد کشور یکی از مسئله های بسیار مهم و مورد توجه این کمیسیون است و در حال بررسی منطقه آزاد انزلی هستیم و قطعا با مدیریت کارآمد و دانش بنیانی که این منطقه دارد شاهد تغییرات مهم بیش از پیش در همه امور خصوصا ایجاد اشتغال خواهیم بود.

وی یکی از نقاط مثبت و قابل توجه منطقه آزاد انزلی را در زمینه زیرساخت های حمل و نقل بیان داشت و گفت: ایجاد ظرفیت بندری با آبخور ۱۴ متری در مجتمع بندری کاسپین زمانی اهمیت پیدا می کند که توجه داشته باشیم که برخی از بنادر جنوبی کشور از چنین آبخوری برخوردار نمی باشند و این مزیت می تواند موجبات افزایش درآمدهای منطقه را فرآهم نماید.

کعبی با اشاره به نقش مهم بندر کاسپین در دوران تحریم خاطرنشان کرد :پسکرانه مناسب ، ظرفیت بسیار مطلوب و آب خور بالای بندر کاسپین موجب توسعه حمل و نقل دریایی شده و در دوران تحریم یکی از بنادر مهمی که به روند  صادرات و واردات محصولات و مواد اولیه کمک خواهد کرد بندر کاسپین خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اقدام ارزنده منطقه آزاد انزلی را بررسی شرایط محیط منطقه ای و بین المللی جهت درآمدزایی برای کشور عنوان کرد و افزود: در حوزه جذب سرمایه گذاری نیز منطقه آزاد انزلی گزارش خوبی را ارائه نمود و این مهم زمانی مضاعف می شود که بدانیم دولت قادر به انجام همه امور نیست و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در این زمینه راهگشا می باشد که امیدواریم مناطق آزاد جدید در این مسیر نیز موفق عمل نمایند.

دکتر عامر کعبی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی وجه متمایز گزارش عملکرد منطقه آزاد انزلی را در حوزه اشتغالزایی اعلام کرد و عملکرد این منطقه را بسیار خوب ارزیابی نموده و افزود: ثبات مدیریت و عملکرد خوب مدیریتی نقش بسزایی در دست یابی به موفقیت در زمینه رشد و رونق و برنامه ریزی باید قلمداد کرد، موضوعی که سابق بر این جزو مشکلات مناطق آزاد بوده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود، پیگیری ایجاد اشتغال در سطح کشور را دغدغه مهم نمایندگان عنوان کرد و با تصریح بر اینکه این مسئله را می توان از طریق مناطق آزاد رفع نمود و اضافه کرد: به طور مثال رفع مشکل قانونی ناشی از عدم اجرای مزیت قانونی تردد بدون ویزای گردشگری در محدوده مناطق آزاد، بین ۱۰ تا ۱۲ هزار فرصت شغلی در بخش خدمات و تجارت ظرف یکسال گذشته در این منطقه ایجاد شده است.

از نقاط قوت و مثبت منطقه آزاد انزلی بهره گیری از نظام نوین مدیریتی است

دکتر معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید با قدردانی از تلاش های وزرای اقتصاد دولت های دهم و یازدهم، تلاش های صورت گرفته در دوره دکتر بانک را در توسعه تعاملات با مجلس و نمایندگان شایسته تقدیر دانست و اظهار داشت: ظرفیت ها و مزیت های و توانمندیهای موثر مناطق آزاد هنوز در سطح کشور شناخته شده نیست و درک مشترکی از این مناطق میان مردم و مسئولین و فعالین اقتصادی مستقر در آنها  وجود ندارد و باید تلاش کنیم که این شناخت و درک شکل گیرد.

دبیر اول کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تجزیه و تحلیل انتظارات از نقش و اثر مناطق آزاد در توسعه کشور  پرداخت و آنها را معمولاً فراتر از اختیارات وحمایت های صورت گرفته از آنها و انتظاراتی فراتر از توان قانونی آنها ارزیابی کرد و گفت: از نقاط مثبت منطقه آزاد انزلی بهره گیری از نظام نوین مدیریتی است که در سایر مناطق آزاد کم نظیر بوده و مایه خرسندی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خواستار پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری در مناطق آزاد از سوی مجلس شده، افزود: یکی از مشکلات مناطق آزاد در حوزه بیمه ای به ویژه در حوزه های حمل و نقل و ریسک های سرمایه گذاری و مدیریت است و از همین مکان اعلام می کنیم از همه طرح های حمایتی به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل استقبال می کنیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران و فعالین اقتصادی بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی کرده و با اشاره به ارقام مثبت سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در مناطق آزاد، تأکید کرد که در شرایط فعلی و علی رغم انتقادات موجود، از ظرفیت حمایتی قانونی ما نمایندگان مجلس بهره مندشوید  و ما از طرح های قانونی پیشنهادی کارشناسی شده در خصوص رفع مشکلات شما استقبال می کنیم.

گفتنی است اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه  رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان از زیرساخت های صنعتی ،تجاری، اقتصادی، گردشگری و عمرانی این منطقه بازدید و طرح های سرمایه گذاری و توسعه ای را بررسی کردند.

Share