سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان اعلام کرد:

اعتبار تخصیص یافته جوابگوی تکمیل کتابخانه مرکزی رشت نیست

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد: اعتبار تخصیص یافته به پروژه کتابخانه مرکزی رشت، بسیار ناچیز است و به هیچ وجه تامین کننده نیازها درخصوص تکمیل این پروژه ۱۴ ساله نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، پریسا کرمی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک و نیم دهه از زمان آغاز عملیات احداث این پروژه می گذرد، گفت: کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان مهمترین کتابخانه عمومی شمال کشور در صورت تکمیل و بهره برداری کامل، بخشی از نیازهای مطالعاتی در استان را تامین می کند.

وی با بیان اینکه پیگیری های بسیاری برای تعیین تکلیف اجرای این پروژه فرهنگی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان انجام شده، خاطرنشان کرد: علیرغم این پیگیری ها و مصوب شدن بودجه برای تکمیل مهمترین کتابخانه عمومی استان، اعتبار تخصیص یافته بدین منظور بسیار ناچیز بوده و به هیچ وجه تامین کننده نیازها در این خصوص نیست.

کرمی یکی از مهمترین وظایف اداره کل کتابخانه های عمومی استان را پیگیری تکمیل این کتابخانه و تامین نیازهای مراجعان پرشمار به کتابخانه های شهر رشت عنوان کرد و گفت: در این خصوص با برخی نهادهای غیردولتی نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

کرمی توسعه فضای کتابخانه ای استان را نیازمند حضور و گام های اساسی خیران و واقفان دانست و افزود: امیدواریم با افزایش فضای مطالعه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقا سطح آگاهی در جامعه باشیم.

وی با تأکید بر گسترش سرانه مطالعه گفت: اهمیت به حوزه کتاب می‌تواند باعث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها شود.

وی همچنین با اذعان به وجود برخی مشکلات مالی و قانونی برای پیشبرد اهداف اضافه کرد: برای انجام وظایف می بایست زمانبندی دقیقی در امور محوله داشت و برای رفع برخی محدودیت ها در این مجموعه تلاش مضاعفی صورت گیرد.

کتابخانه مرکزی رشت پس از ۱۴ سال به پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصد رسیده که این روند، شایسته غنای فرهنگی استان نیست؛ طرح مطالعاتی پروژه کتابخانه مرکزی رشت از سال ۸۰ آغاز و از سال ۸۳ اقدام به احداث شده که متاسفانه روند پیشرفت آن ناچیز است.

تاکنون ۵۷ میلیارد ریال برای انجام این پروژه اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن نیاز به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

سرانه فضای مطالعه کتابخانه ای گیلان برای هر یکصد نفر، یک متر و ۲۰ سانتی متر و در رشت تنها ۸۴ سانتی متر مربع است؛ سرانه فضای مطالعه کتابخانه ای برای هر یکصد نفر در ایران، ۲ متر مربع و استاندارد جهانی هشت متر مربع است که گیلان برای رسیدن به گزینه های یادشده، فاصله چشمگیری دارد.

استان گیلان هم اکنون دارای ۱۰۷ باب کتابخانه عمومی در ۱۶ شهرستان و میزبان بیش از ۶۰ هزار نفر عضو فعال است.

Share