دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گیلان

اسلام را به عمل باید شناساند نه به حرف | ابتدا باید به پیشرفت استان توجه کرد و سپس منافع جناحی

اسلام را به عمل باید شناساند نه به حرف و ما انتظار داریم که پیگیری های بیشتری در قبال مقابله با مفسدان اقتصادی در هر مقام و منصبی، صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مجتبی خورسندی مسوول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان در پیش از خطبه های نماز جمعه امروز رشت به ایراد سخنرانی پرداخت.

مشروح سخنان وی به این شرح است:

بسمه تعالی

إِنَّ اللَّـهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّـهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ

سوره مبارکه رعد – آیه ۱۱

در ابتدا یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفته دولت به ویژه شهیدان بزرگوار رجایی و باهنررا گرامی داشته و به روان پاک این شهدا ادای احترام می کنیم و هفته دولت را محضر ملت شریف ایران تبریک عرض نموده و از خداوند منان برای دولت مردان بقای توفیق خدمت و حسن استفاده از ظرفیت الهی خدمت به مردم شریف را خواستاریم.

جا دارد تا با استفاده از ظرفیت پیش آمده و همچنین تقارن زمانی با ایام هفته دولت مطالبی را پیرامون مسائل و مشکلات استان عرض کنیم.

سالیان درازی است که مردم زحمتکش گیلان با مشکلات حوزه کشاورزی دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی که بخش زیادی از آن ثمره ی مدیریت های غیر صحیح و در عین حال روش های غلط و غیر علمی است. گیلان استانی است که در زمان قحطی بزرگ که طبق گزارشات تاریخی ۹ تا ۱۰ میلیون در ایران جان باختند، میزبان مردم دیگر بود و چند هزار نفر را در زمان نهضت جنگل در خود پذیرفته بود. اما امروز چه شده است؟

در سند چشم اندار افق ۱۴۰۴ ایران را کشوری مولد متناسب با مقتضیات گوناگون از جمله مقتضیات جغرافیایی و تاریخی می دانیم اما تا چه اندازه این رویکرد در مورد بحث کشاورزی در بین مسئولین استان گیلان موجود است؟ در بهار سال ۱۳۹۳ سندی با عنوان اولویت های سرمایه گذاری در برنامه ششم توسعه به امضای استاندار وقت گیلان رسید که در این سند ضمن برشمردن تمام سناریوهای ممکن توسعه، یعنی توسعه های دریا محور، صنعت محور، کشاورزی محور و توسعه همه جانبه، توسعه دریامحور با رویکرد تمرکز بر مبحث گردشگری به عنوان اولویت سرمایه گذاری و توسعه در استان گیلان انتخاب شد؛ آیا اتخاذ سیاست های اشتباه که در روزگاری تجربه تلخ نابودی شهرک های صنعتی و تعطلی صنایع استان را به کام مردم گیلان چشاند این بار کشاورزی استان را نشانه رفته است؟

اما در حال حاضر نیز کشاورزان ما در زمینه کسب در آمد دچار مشکلات عدیده ای هستند؛ چرا که خرده مالکی مدل اصلی مالکیت در زمین های کشاورزی استان است. خرید های تضمینی چای و محصولات دیگر به تعویق می افتند، بهره بانکی توجیه اقتصادی برای وام گیرنده کشاورز ندارد، به علم روز در توسعه فناوری های حوزه کشاورزی، مثل ماشین آلات کاشت و برداشت، آب رسانی و آبیاری، سم پاشی و کوددهی و… توجه چندانی نمی شود. اخیرا هم که به سبب خشکسالی، توسعه محصولات تراریخته مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و در تناژ بالا در صدد کاشت و برداشت این اقلامند، در حالی که ایران هیچ آزمایشگاهی برای سنجش میزان سلامت و خطر این محصولات ندارد و این در حالی است که اروپائیان علیرغم دارا بودن بهترین تجهیزات آزمایشگاهی، در واردات و تولید محصولات تراریخته به شدت سختگیرند. متأسفانه شاهد این هستیم در حالی که دانشگاه ها و نخبگان گیلانی در زمینه توسعه ی کشاورزی بسیار مستعد هستند و بخش زیادی از جوانان ما هر ساله در رشته های کشاورزی فارغ التحصیل می شوند، باز هم وضعیت کشت و زراعت ما یک وضعیت سنتی است و نسل جوان بومی استان به دلیل عدم وجود فضا و توجه به مبحث کشاورزی، رغبت کمتری برای ادامه مسیر پدرانشان دارند و با تعداد زیادی از کشاورزان پیر و در معرض از کار افتادگی در روستاها مواجهیم که به زودی از استان های دیگر جای ایشان را خواهند گرفت. این در حالی است که برنج کاران در خوزستان، فارس، خراسان با اتکا به مکانیزاسیون و تغییر سنت های غلط و مدیریت آب، سال های سال در آمدهای هنگفتی از تولید برنج به دست می آوردند اما کشاورزان ما در مضیقه بودند و هستند. به همین دلایل و شاید علل دیگر است که حتی وقتی کشورهایی مثل اکراین و روسیه در تحریم کالا و محصولات کشاورزی قرار می گیرند، ما نمی توانیم نقش آفرین خوبی در بازارهایشان داشته باشیم. چرا که از یک طرف انبار های کافی نداریم، از طرف دیگر محصولات ما آن مزیت های تجاری قابل رقابت مثل بسته بندی مناسب، هزینه ی تولید تا صادرات و… .را ندارند.

این ها حل شدنی است و شکی نیست که حل خواهد شد اما باید سرعت ببخشیم. امروز در آستانه هفته دولت هستیم. این را به خاطر داشته باشیم که دولت را مردم انتخاب می کنند و اگر مردم و دلسوزان جامعه در کنار یکدیگر همکاری کنند سرعت تحولات چشم گیر خواهد شد. اگر اندکی به جوانان اهل علم و اساتید دلسوز و توسعه شرکت های دانش بنیان توجه شود و با سنت های غلط مبارزه کنیم، خیلی تحولات سریع و قابل لمسی را در پیش خواهیم داشت. ما تنها کسانی نیستیم که در طول حیات خود، این مشکلات را درک کرده ایم. کشورهای دیگر، اقوام دیگری هم بودند که از این مراحل و مسائل به سلامت عبور کردند و ما هم می توانیم و شرط پیروزی خواستن و عمل کردن است.

برادران و خواهران گرامی

توجه کنید علیرغم تصمیمات غلطی که در گذشته در حوزه صنعت استان گرفته شده است، امروز استان گیلان توانمندی لازم برای توسعه صنایع فولاد، نفت، صنایع وابسته به چوب، صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع تبدیلی شیلات و سایر حوزه های اقتصاد دریا محور را داراست. ما معتقدیم اگر به توسعه اقتصاد دانش بنیان توجه شود، اگر صنعت بیش از پیش برای حل مسائل خود به دانشگاه ها رجوع کند، ما کمتر شاهد تعطیلی بخش زیادی از شهرک های صنعتی استان خواهیم بود و کارگران کمتری در فشار اقتصادی زندگی خواهند کرد. چرا که بخش مهمی از این ورشکستگی ها و بیکاری ناشی از عدم دانش فنی کافی در داخل کشور است. کشوری که به توانمندی تولید سلول های بنیادین، تولید نانو دارو، رادیو دارو، ماهواره، سانتریفیوژ، هواپیمای جت نظامی، موشک بالستیک و امثالهم رسیده است، یعنی به دریچه های ویژه ای در حوزه ی فناوری دست یافته و مسیری که دیگران در شاید چند صد سال طی کرده اند در چند سال پیموده است. و البته که هزینه های هنگفتی هم داده ایم. کمترینش از دست دادن مردانی چون سعید کاظمی آشتیانی، شهریاری، احمدی روشن، علیمحمدی، رضایی نژاد، تهرانی مقدم و… بود و این مسیر ادامه دارد و نمی گذاریم عَلَمِ افراشته شده این شهیدان و مردان خداجو بر زمین بیفتد و همه این ها این نوید را به ملت ایران می‌دهد که اگر بخواهد، می‌تواند همانطور که تا کنون خواسته و توانسته است…

اما سخنی نیز با امام جمعه محترم استان گیلان؛

جناب آقای فلاحتی

همانطور که مستحضر هستید مسائل فرهنگی به عنوان روح در بدن و کالبد تمدن بشر است و متاسفانه به این مسائل در استان توجه بسیار کمی صورت گرفته است و ریشه بسیاری از مسائل استان برخواسته از مسائل فرهنگی است. متأسفانه در حال حاضر، گیلان پیرترین استان کشور است و نرخ رشد جمعیت بسیار پایین است؛ ازدواج ها ناپایدار شده و میزان طلاق در استان افزایش یافته است و همه اینها در حالی است که مدت هاست که شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل جلسه نداده است.

امروز خطاب به مسئولین محترم و امام جمعه بزرگوار استان عرض می کنیم ما به مسئله شناسی و اجتهاد، مدیریت راهبردی، مهارت افزایی جوان ها و نظارت مستمر بر عملکرد مجموعه های فعال در توسعه استان نیازمندیم. و در این مسیر باید توجه کنیم که ابتدا باید به پیشرفت استان توجه کرد و سپس منافع جناحی را دنبال نمود. ما باید و مجبوریم برای پیشرفت استان تا بالاترین حد ممکن از ظرفیت نخبگان و مردم استفاده کنیم. در همین راستا لازم میدان که اعلام دارم که بسیج دانشجویی از سال گذشته با تکیه بر چنین رویکردی، سعی نموده است تا ضمن طراحی فرایندهای مساله شناسی و طراحی بسته های اقدام برای پاسخ گویی به مسائل به فعالیت در چنین زمینه هایی بپردازد و مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی این آمادگی را دارد تا ضمن همکاری و ارائه کمک به مسئولین استان بتواند به سهم خود کمکی به فرایند پیشرفت استان انجام دهد.

به ویژه از امام جمعه محترم استان تقاضا داریم بیش از پیش به ارتباط با مردم و به خصوص جوانان بپردازند و چون پیامبر خدا (ص)، طبیبٌ دوّار بطبه، به سمت مردم بیایند. به واقع باید بیش از گذشته به مسئله شناسی در میان مردم و دیدن نیازهای حقیقی اجتماعی و فرهنگی ایشان همت گمارد و این همان چیزی است که در حکم رهبری معظم به حضرتعالی با عناوین چون سلوک با مردم به ویژه نسل جوان به آن اشاره شده است که البته عدم تشکیل چنین جلساتی که به خروجی مشخصی برسد از فرازهای بر زمین مانده رهبری خطاب به حضرتعالی است که امید است مجدانه در آینده نسبت به انجام آن معتقد و پیگیر باشید.

امام جمعه محترم

جریان فکری نئولیبرالیسم افسار گسیخته حاکم بر مدیریت اقتصاد کشور، روز به روز در حال دور کردن ما از آرمان های اصیل اسلامی است. امروز اگر کسی بگوید که روزی امام علی(ع) در در زمان حکومتشان، به سبب شکایت یک غیر مسلمان از ایشان و اتهام دروغگویی به حضرت، به دادگاه می رود و مجبور می شود زرهش را به او تقدیم کند، یا این که حضرت علی (ع) در قبال امانت گرفتن یک زیور توسط دخترشان از بیت المال چه برخورد تندی با ایشان کرده اند، برای بسیاری جای سوال است.

اسلام را به عمل باید شناساند نه به حرف و ما انتظار داریم که پیگیری های بیشتری در قبال مقابله با مفسدان اقتصادی در هر مقام و منصبی، صورت پذیرد.

والسلا علی من التبع الهدی

Share