سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گیلان

اجرای طرح بازآفرینی شهری در راستای افزایش کیفیت زندگی مردم است

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه بافت فرسوده یکی از ارکان طرح بازآفرینی شهری است گفت: هدف از احیای بافت فرسوده ارتقای کمیت زندگی بوده ولی اکنون هدف از اجرای طرح بازآفرینی شهری، افزایش کیفیت زندگی مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی خاوری، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی گیلان در گفتگویی آخرین وضعیت ارائه خدمات از سوی این مجموعه را منعکس کرد. در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

در ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و برای ما از سوابقی که در کارنامه دارید بگویید.

از ۳۱ خرداد سال ۶۹ فعالیت کاری خود را آغاز کردم؛ حدود سه سال کارشناس اداره پیمان، سپس رئیس اداره پیمان اداره راه و ترابری، معاون فنی و راهسازی براساس چارت قدیم، معاون فنی و عمرانی شهرداری رشت، رئیس اداره پدافند غیرعامل و بحران، مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی و در اوخر ۹۲ به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان منصوب شدم.

زمانی که به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی منصوب شدید، چه دغدغه‌ای برای هم استانی‌های تان داشتید؟

در زمان انتصاب مجموع طول راه های روستایی ما ۷۶۰۰ بود و ضریب نفوذ آسفالت ۳۹.۵ درصد بود. که اوضاع آزاردهنده‌ای بود؛ در حالیکه عمده نقاط گردشگری ما در مسیرهای روستایی است و در حال حاضر شاخص‌های برخورداری راه‌های استان تغییر بسیاری را شاهد بوده اما کماکان نیازمند توسعه هستیم.

تکمیل آزاد راه و تکیمل راه آهن از اقداماتی بوده که دولت تدبیر و امید بسیار پیگیر آن بوده، پیشرفت آزادراه در حال حاضر در مقایسه با اوایل شروع به کار دولت تدبیر و امید چگونه است؟

گلوگاه‌های آزادراه باقی مانده بود. دولت تدبیر و امید با رویکرد کارشناسی و تخصصی اجرای پروژه را برای رفع ترافیکهای ۸ ساعته از سرگرفت. باتوجه به مشکلات عدیده‌ای که در بخش مالی پروژه‌ها شاهد هستیم دولت این پروژه را در دو بخش تصویب کرد فاز اول در منجیل به بهره برداری رسیده و برای ۸ کیلومتر باقی مانده هم توافقاتی انجام شده، برآورد اعتبار لازم جهت تکمیل این پروژه حداقل ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وقتی پیمانکار انتخاب شود طی حداکثر ۳۰ ماه به بهره برداری می‌رسد. ادامه آزادراه ازامام زاده هاشم به انزلی قرار است به صورت   BOT  انجام گیرد.

۱۶۴ کیلومتر طول راه آهن قزوین به رشت است و پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ بزرگترین پل ریلی کشور در گیلان پشت سد منجیل اجرا شده است. در بخش زیرسازی ۹۸ درصد پیشرفت دارد همچنین در بخش ریل گذاری مراحل نهایی در حال انجام است. این پروژه تاکنون ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته، امیدواریم با این شتابی که الان دارد زودتر از پایان سال به مرحله بهره برداری برسد.

این ریل حتما باید به انزلی برسد، کمااینکه تقریبا ۱۸ کیلومتر ریل گذاری توسط پیمانکار در انزلی اجرا شده است. سپس باید ریل را تا آستارا هم ببریم تا بتوانیم از ظرفیت آستارا و کشورهای حاشیه بهره گیریم.

یکی از اهتمام های دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه راه آهن، اتصال خط ریلی آستارا  آستارا بود؛ در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید.

دولت آذربایجان طی تفاهمی که با دولت تدبیر وامید داشت، تکمیل خط ریلی خود را به سمت کشور ما را در دستورکار قرار داد. قسمت عمده این پروژه انجام شده و حتی بارها در بارانداز آستارا تخلیه می‌شود و به صورت زمینی به نقاط مختلف حمل می‌شود. این پروژه از افتخارات دولت است.

اکنون وضعیت مسکن مهر در مقایسه با ابتدای دولت تدبیر و امید چگونه است؟

به نظرم تفکر مسکن مهر خوب بوده، اما روشهای نامناسب نظیر انتخاب جانمایی نامناسب داشته که هنوز هم درگیر این موضوع هستیم آسیب‌هایی به این طرح وارد کرد. به هر ترتیب طرحی بنا شده که ما هم باید آن را تکمیل می‌کردیم. دولت هم متعهد شده به عنوان یک میثاق ملی انجام گیرد.

در استان گیلان از مجموع ۷۴۰۱۹ واحد مسکن مهر در شهرهای بالا و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، تاکنون ۶۳۱۳۵ واحد با دارا بودن تمامی خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل شده است. از مجموع واحد های مسکن مهر افزون بر ۱۰ هزار واحد باقیمانده که حدود ۴ هزار واحد آن دارای متقاضی است و از این تعداد ۳۳۶۷ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۷۰۸ واحد درشهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت قرار دارد.

۶۰ درصد این واحدها در دولت تدبیر و امید به مردم تقدیم شده است.

دولت در راستای ساماندهی سکونت‌های غیر رسمی، طرح “بازآفرینی شهری” را سالجاری کلید زد، در این خصوص توضیحاتی را ارائه کنید.

همه شهرهای ما سکونتگاه داشتند، در کشور نزدیک به ۲۵ درصد مردم در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می‌کنند. در قبل از این دولت نگاه فقط بر احیای بافت فرسوده بوده که مفهوم بازآفرینی تعریف نشده بود. رویکرد این دولت است که بافت فرسوده یکی از ارکان بازآفرینی است، هدف احیای بافت فرسوده ارتقای کمیت زندگی بوده ولی اکنون در بازآفرینی هدف افزایش کیفیت زندگی مردم است.

بازآفرینی در چهار مقوله “ارتقای سکونتگاه ها”، ” بافت فرسوده”، ” پروژه‌های تاریخی” و “میراثی” انجام می‌شود؛ دولت درصدد است که امکانات رفاهی، اجتماعی و ورزشی را به بخش هایی از شهر ببرد که فاقد امکانات اولیه است.

دولت تدبیر و امید چه اقداماتی را در حوزه کنارگذرها، تقاطع، پل‌ها و توسعه راه‌های استان گیلان انجام داده است؟

چند شبکه ترانزیتی در راه های استان گیلان داریم، به عنوان مثال از پونل تا سراوان راه مناسب نداشتیم که محور پونل به فومن به طول۵۰ کیلومتر قرار است چهار خطه شود و فاز اول عملیات اجرایی آن به طول ۲۵ کیلومتر با برآورد اولیه ۷۰ میلیارد تومان با جدیت در حال انجام است.

محور فومن به سراوان از دیگر محورهایی است که در قطعات مختلف و فاز به فاز تعریف شده و توسط راه و شهرسازی در حال اجراست، همچنین محور سراوان به سیاهکل به لاهیجان که پر حجم است و با درک درست در دولت تدبیر و امید ۱۸ کیلومتر از آن انجام شده و ۴.۵ کیلومتر آن در دست اقدام است. اگر تأمین اعتبار صورت گیرد تا ۶ ماه آتی به بهره برداری می‌رسد.

پروژه دیگر کنارگذر لنگرود امسال تقدیم مردم می‌شود، امیدواریم کنارگذر پره سر در غرب گیلان و همچنین پروژه خطبه سرا نیز به زودی محقق شود. در محور کلاچای نیز یک تقاطع غیرهمسطح مناسبی احداث شده است.

در این دولت شاخص‌های بهره مندی راه روستایی از آسفالت افزایش یافت، درحال حاضر وضعیت راه‌های روستایی استان به چه صورت است؟

تقریبا ۷۵۰۰ کیلومتر راه در سال ۹۲ از شاخص ۳۹.۵ درصدی برخوردار بود، در حال حاضر آسفالت راه‌های روستایی استان به ۹۱۲۰ کیلومتر رسیده است. در حال حاضر ضریب نفوذ آسفالت به ۵۳.۵ درصد ارتقا یافته است.

از دهه فجر سال گذشته تا هفته دولت امسال ۸۹ پروژه به طول ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان انجام گرفته است.

دولت تدبیر و امید در حوزه احداث بیمارستان‌ها در استان چه اقداماتی را انجام داده است؟

استان گیلان به دلیل گردشگر پذیربودن و همچنین باتوجه به اینکه از استان‌های مرزی محسوب می‌شود، می‌تواند علاوه بر مردم استان در حوزه توریست‌درمانی نیز خدمات خوبی ارائه کند. دولت با درک درست از نیازهای مردم، پروژه های خوبی را در بخش درمانی تعریف کرده که بیمارستان‌های آستارا، رضوانشهر، سیاهکل، دیلمان و شفت از همین پروژه‌هاست که توسط همین دولت تقدیم مردم شده است؛ بیمارستان های لاهیجان و لنگرود، تالش و رشت در حال ساخت داریم که ۹۸۰ تخت به ظرفیت درمان و بستری اضافه می‌شود. بیمارستان رشت یک بیمارستان ۴۰۰ تخته است که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

دکتر سالاری طی بخشنامه‌ای دستگاه‌ها را به بهره گیری از ظرفیت بانوان و جوانان مکلف کردند، در این راستا چه اقداماتی در اداره کل راه و شهرسازی انجام گرفته است؟

مجموعا ۳۶ درصد مدیران ما از جوانان خانم و آقا هستند که ۱۴ درصد آن را بانوان توانمند تشکیل می‌دهد، پس از جداسازی راهداری از مجموعه راه و شهرسازی، عمده مدیران شهرستانی را از قشر جوان منصوب کردم که قطعا از مدیران توانمند آینده استان خواهند بود.

چقدر با رسانه ها در ارتباط و تعامل هستید؟

همواره با خبرنگاران و اصحاب رسانه در تعامل هستم، چنانچه مطلب یا انتقاد صحیحی بیان شد باید اشکال را رفع کنیم، تاکنون هم با این استراتژی مشکلی ایجاد نشده، ما وظیفه داریم که نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

و کلام آخر…

معتقدیم این شهرها امانتی هستند که به ما سپرده شده اند، در شهری زندگی می کنیم که با وجود فضای سبز اما سرانه فضای سبزش دو متر است؛ شبکه زیرساخت آن متناسب با جمعیتی که وجود دارد، نیست. از مسئولین و فرادستی‌ها استدعا دارم این شهری که امانت ماست را نفروشیم زیرا کسب درآمد از شهر فروشی، اصلا توجیه ندارد. به عنوان مثال اعطای مجوز ساخت آپارتمان ۵ طبقه در کوچه ۶ متری خیانت به این مردم است.

در سال ۹۵، ۴۸ هزارتن قیر رایگان از کشور گرفتیم که رتبه اول کشور شدیم؛ در ۹۶ هم قریب به ۳۸ هزار تن دریافت کردیم، اما امسال قیر به پروژه‌هایی تعلق می گیرد که در کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها مصوبه داشته باشد.

از اعضاء کمیته های برنامه ریزی شهرستان‌ها استدعا دارم اگر می خواهیم شاهد محرومیت در شهرستان‌های استان نباشیم، به صورت عملیاتی در حوزه راه روستایی وارد شوند.

Share