در سی و هشتمین نشست تخصصی توسعه عنوان شد

اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی در دستور کار قرار دارد|نقش بندرانزلی در تکمیل کریدور داخل کشور

رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوری کشور اظهار کرد: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور بوده و لذا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل و نقل بنادر بازرگانی شمال کشور انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کامران امامی در سی و هشتمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «نحوه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به اهمیت برنامه ریزی ارزشمند و مهندسی ارزش در تبدیل علم به ثروت، اظهار کرد: مهندسی ارزش نیازمند خرد جمعی، نگاه از بیرون و خلاقیت و نوآوری است.

وی با بیان اینکه کار تیمی، برخورد نظام مند، دیدگاه خلاقانه و هم افزایانه، دیدگاه بیرونی و استقلال نظر متدولوژی ارزش را شکل می دهد، گفت: متدولوژی ارزش شامل تحلیل ارزش، مهندسی ارزش، برنامه ریزی ارزش، مدیریت ارزش و پیشنهاد تغییر به روش مهندسی ارزش است.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی ارزش ایران، کارایی مهندسی ارزش را در عمل ثابت شده دانست و تصریح کرد: مهندسی ارزش از سال ۱۹۴۷ مطرح شده و تا سال ۱۹۹۷ تکامل پیدا کرده و چند رشته ای بودن، تعدد سازمان های درگیر و تعدد مشاوران درگیر از جمله ویژگی های آن است.

امامی، با بیان اینکه بنادر انزلی و امیرآباد نقش مهمی در پروژه توسعه ریل محور کشور با رویکرد اتصال به بنادر بازرگانی دارند، تاکید کرد: اتصال استان گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال – جنوب در داخل کشور از جمله اهداف اصلی راه آهن قزوین – رشت – انزلی است.

وی حمل و نقل ریلی را امن ترین حمل و نقل دانست و خاطرنشان کرد: نقش کلیدی گیلان در توسعه پایدار کشور، کاهش اهمیت گیلان از سال ۱۹۱۷، زیست بوم حساس و ظرافت در برقراری تعادل میان محیط زیست و توسعه اقتصادی، الگوی توسعه سبز و آبی، جاده ابریشم جدید، دو برابر ظرفیت زیست محیطی و توسعه منطقه ای راه آهن و گردشگری هدایت شده از جمله رهیافت های آمایش این استان است.

مدیرعامل مهندسان مشاور کریت کارا، با بیان اینکه گیلان براساس طرح آمایش نیازمندی بیشتری به شبکه ریلی دارد، گفت: بندر، نیروی دریایی، شیلات و گردشگری عناصر اصلی اقتصاد بندرانزلی بوده که با محدودیت هایی نظیر مساحت شهر، کاهش سطح تالاب انزلی، جنوب گیلان برای مراکز صنعتی و متوسط بالای سن جمعیت مواجه است.

امامی، افزایش سهم ریلی در حمل و نقل بندری را مهمترین هدف پروژه اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی دانست و افزود: با اجرای این پروژه فرصت ترانزیت بین المللی، راه ابریشم، سهولت تردد شهری، سهولت صادرات و واردات، بهبود گردشگری، ارتقای محیط زیست، بهبود لجستیک بندر و مطابقت حمل و نقل ریلی با اسناد بالادستی فراهم می شود.

وی معیارهای ارزیابی استفاده بندر از شبکه ریلی را شامل ملاحظات محیط زیستی، سهولت اجرا، سهولت بهره برداری، ایمنی، سهولت تردد شهری، ارتقای لجستیک و حمل و نقل ترکیبی، رقابت پذیری با سایر بنادر و رضایت ذینفعان دانست و متذکر شد: مهندسی ارزش الزاما کاهش هزینه به همراه ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی ارزش ایران، از ارائه ۲۲۷ ایده به کمیته پروژه برنامه ریزی ارزشمند اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این پروژه گیلان بتواند از صنعت حمل و نقل ریلی استفاده کند.

رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی است

 

غلامرضا رحیمی، با اشاره به نقش بندر انزلی در کریدور بین المللی شمال – جنوب، اظهار کرد: این کریدور ظرفیت جابجایی بار و مسافر را دارد، اما جابجایی بار مد نظر است.

وی افزود: بی تردید تکمیل کریدور نوستراک رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت لذا باید به بررسی جایگاه استان گیلان و بندرانزلی در این کریدور و کریدورهای جدید بپردازیم.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان خاطرنشان کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال – جنوب به نقش آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می کند. در این راستا باید راه آهن قزوین – رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه اندازی این شبکه سهم ریلی را در مبادلات و فعالیت های گمرکی افزایش می دهد.

رحیمی، با بیان اینکه پروژه اتصال راه آهن قزوین – رشت به بندرانزلی در دست پیمانکار برای اجراست، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.

بهزاد الوند، رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز، با اشاره به اهداف پروژه برنامه ریزی ارزشمند اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی، عنوان کرد: سه کارفرما و پنج مشاور برای پروژه مذکور در نظر گرفته شده است و یکصد نفر ساعت روی پروژه کار کرده اند و بیش از ۲۰۰ ایده به کمیته اجرایی پروژه اعلام شده است.

مسئول دبیرخانه کمیته مهندسی ارزش سازمان بنادر، اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را یک پروژه چندوجهی دانست و یادآور شد: از کارشناسان خبره در رشته های مرتبط با پروژه از جمله سازه دریایی، شهرسازی، حمل و نقل و… جهت مهندسی ارزش و برنامه ریزی ارزشمند استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل و نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل و نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.

اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی در دستور کار قرار دارد

حسین چراغی اظهار کرد: کریدورهای بین المللی متعددی در منطقه وجود داشته و دارند و با توجه به الزامات و نیازهای ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک روز به روز به این کریدورها اضافه می شود.

وی دو کریدور شمال – جنوب(نوستراک) و شرق – غرب(تراسیکا) را دو کریدور مهم و معروف دانست و افزود: امروزه در منطقه کریدورهای جدیدی با اهداف تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است که یکی از آنها کریدور لاجورد می باشد که به منظور دور زدن کریدور طبیعی جاده ابریشم فعال شده و از مسیر افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان می گذرد و به سمت اروپا می رود و حجم بالایی از کالا را منتقل می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با بیان اینکه کالاهای چین نیز از مسیر جایگزین قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا جابجا می شود، گفت: کشورهای منطقه به دنبال معرفی کریدورهای جدید هستند تا علاوه بر اقتصادی بودن، زمان حمل کالا و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند لذا بایستی این تحرکات و تغییرات در مسیر کریدورها را بشناسیم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا از مسیر توسعه عقب نمانیم.

چراغی، حمل و نقل چندوجهی را یکی دیگر از بحث های روز در حوزه کریدورها دانست و عنوان کرد: حمل و نقل چند وجهی یکی از مولفه های تاثیرگذار بر تجارت منطقه ای و بین المللی است که شامل ترکیب حمل و نقل دریایی – ریلی و جاده ای – ریلی می شود و ما باید در این زمینه نیز حساسیت داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی، خاطرنشان کرد: بنادر درگاه های اصلی صادرات و واردات و ترانزیت کالا هستند و بر این اساس بنادر کشور به ویژه دریای خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مقام مسئول، با بیان اینکه زیرساخت های بندری ما باید متناسب با تغییرات کریدورها و مسیرهای بین المللی توسعه پیدا کنند، یادآور شد: برخی از کشورها به دنبال ایجاد بنادر تخصصی جهت حمل و نقل چندوجهی هستند. اخیرا بندر کوریک در قزاقستان افتتاح شده که این بندر صرفا برای حمل و نقل ریلی بوده و از طریق ترکیب دریایی – ریلی کریدور شرق – غرب را تکمیل می کند. بندر کوریک و بندر باکو نقاط اتصال این مسیر هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی دریایی و بندری کشور اتصال بنادر شمال به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار خودش قرار داده است تا از توانمندی ها و ظرفیت های تجارت بین المللی در بازارهای جدید استفاده کند.

چراغی، اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را تکمیل کننده کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب دانست که ما را به سایر کریدورهای حوزه «CIS» وصل می کند و گفت: استفاده از ظرفیت های حمل و نقل ترکیبی(دریایی – ریلی) هم در حوزه کالا و هم در حوزه مسافر برای استان گیلان تولید ثروت و ایجاد اشتغال به همراه دارد.

Share