همزمان با عصر تاسوعا

آیین سنتی “شمع پایلاماخ” در بندر مرزی آستارا+ گزارش تصویری

یکی دیگر از آیین‌های غربی ترین شهرستان استان گیلان، آیین سنتی «شمع پایلاماخ» یا توزیع شمع با پای پیاده در ۱۲ مسجد داخل شهر مرزی بندر آستارا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با عصر تاسوعا، مراسم سنتی “شمع پایلاماخ” با حضور گسترده عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای وی در بندر مرزی آستارا برگزار شد.

در عصر تاسوعای حسینی نیز اهالی این منطقه با روشن کردن شمع در یک تشت بزرگ مسی که در ورودی تمامی مساجد قرار داده شده، نذر و خواسته های خود را نیت می کنند.

به گفته اهالی آستارا، این رسم و آیین مذهبی بیش از یکصد سال در این منطقه قدمت دارد.

دسته دسته خانواده‌ها با پای پیاده و نظر گرفتن نیت‌ها و حاجات خود، اغلب با پاهای برهنه و با تهیه ۱۲ عدد شمع به مساجد رفته و در مقابل طشت‌های پر از آب اقدام به روشن کردن شمع‌های خود می‌کنند.

در این مراسم معنوی که پس از نماز ظهر تاسوعا آغاز می‌شود و تا نزدیکی‌های اذان مغرب و عشاء به طول می‌انجامد، از کوچک و بزرگ ، کلیه اعضای خانواده‌ها حضور می‌یابند.

مراسم فوق که در نزد مردم منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد، حاجتمندانی از شهرهای مجاور جهت طلب حاجت خود به این شهرستان مسافرت کرده و دوشادوش آستارایی‌ها اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند.

Share