گفتگوی دیارمیرزا با علیرضا حاجی‌پور درباره سراوان

خسارت رانش زباله را باید بیمه پرداخت کند نه شهرداری | زباله‌کوب خریداری شده وارد ایران شد

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در مورد پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه سراوان اظهار کرد: فاز یک این تصفیه خانه ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا هفته آینده نمایندگان محیط زیست و آبفا برای تایید تصفیه شیرابه در آن مکان حضور پیدا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موضوع احداث تصفیه خانه زباله در سراوان رشت توسط شرکت لوله بتنی شمال حواشی زیادی را در پی داشته است. بعد از رانش زباله در محل دفن زابله سراوان پیمانکار از شهرداری درخواست کرده که به او خسارت پرداخت شود. برخی اعضای شورا قرارداد امضا شده با این شرکت را که مدیران آن وابستگی نزدیکی به یکی از نمایندگان رشت در مجلس دارند، غیرشفاف و مبهم خوانده اند.

تی‌تی‌اس تا زمانی که تمام پول خود را دریافت نکند از زباله‌سوز خبری نیست

در همین راستا علیرضا حاجی‌پور رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در مورد مشکل احداث زباله سوز گفت: تمام کارها در مورد زباله سوز انجام شده اما عمده ترین مشکل زباله سوز تامین اعتبار است و رای آغاز کار باید طبق قرارداد ۲۵ درصد آن پرداخت شود.

حاجی پور با بیان اینکه تاکنون نتوانستیم یک چهارم از مبلغ قرارداد را به شرکت چینی تی‌تی‌اس پرداخت کنیم، افزود: در سال ۹۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان به شرکت پرداخت شد. همچنین ۱۷ میلیارد و ۳۰۸ میلیون تومان از اعتبارات دولتی را دریافت کردیم که این رقم از اسناد خزانه بوده است و باید تبدیل به نقد شود که سررسید ۱۰ میلیارد آن تا پایان شهریور است و مابقی در دی ماه خواهد بود. پولی که از دولت به ما داده میشود به شکل ریالی است و آنچه که به شرکت باید بدهیم دلار است.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با بیان اینکه شرکت تی‌تی‌اس تا زمانی که تمام پول خود را دریافت نکند، شروع بکار نخواهد کرد، افزود: برای تسریع کار در تلاشیم پول باقیمانده که به صورت اسناد خزانه از دولت دریافت شده را به دلار تبدیل کنیم، تا مبلغ ۴۰ میلیون دلار تی‌تی‌اس به صورت کامل شود.

وی در مورد ابنیه زباله سوز نیز اظهار کرد: ساخت ابنیه بر عهده شهرداری است که برای این کار، فراخوان به پیمانکاران ذی‌صلاح داده شده است و در حال انتخاب پیمانکار مناسب برای هستیم.

زیر زباله تصفیه خانه نبود / خسارت رانش زباله باید توسط بیمه به پیمانکار پرداخت شود نه شهرداری

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در مورد اینکه بیان شده، هنگام رانش زباله تصفیه‌خانه‌ای ساخته نشده است، گفت: تصفیه خانه به صورت متحرک و قابل حمل است اما زمان رانش زباله تاسیساتی در تصفیه خانه نبوده است و فقط مصالح برای زیرساخت‌ها، مانند میله گرد، ژنراتور و کوره بود.

حاجی پور ادامه داد: تمام آنچه زیر زباله رفت، متعلق به پیمانکار بود و شهرداری در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد و طبق قانون اگر خسارتی باید پرداخت شود از سوی بیمه خواهد بود که تا کنون هیچ اقدامی از سوی پیمانکار برای دریافت خسارت از بیمه هم نشده است.

وی در مورد پیشرفت فیزیکی تصفیه‌خانه سراوان نیز اظهار کرد: فاز یک این تصفیه خانه ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا هفته آینده نمایندگان محیط زیست و آبفا برای تایید تصفیه شیرابه در آن مکان حضور پیدا کنند.

حاجی پور افزود: این تصفیه‌خانه توسط شرکت لوله بتنی شمال و آقای کشت آرا مخترع مذکور در حال ساخت است و با تایید محیط زیست و آب و فاضلاب در مکانی که منابع طبیعی به شهرداری داده، نصب می‌شود.

زباله‌کوب خریداری شده وارد ایران شد

وی در ادامه گفتگو با دیارمیرزا درباره دستاوردهای سفر به آلمان نیز گفت: این سفر به مدت یک هفته و با همراهی کارشناسان سازمان و مدیر پسماند شهرداری های استان انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت ادامه داد : اولین اتفاق خوبی که این سفر داشت بارگیری زباله کوبی بود که از آلمان خریداری شده و به دلایل اداری ارسال نمی‌‌شد اما توانستیم آن را وارد ایران کنیم و در چند روز آینده به شهر رشت بیاوریم.

وی در مورد کارایی این زباله کوب اظهار کرد: به وسیله این دستگاه زباله‌های سراوان فشرده سازی و سبب خواهد شد که زباله ها کمتر بشوند.

حاجی پور از دیگر اقدامات انجام شده در این سفر را بازدید از سیستم سالن تخمیر کود آلی عنوان کرد و گفت: در این سیستم شاهد صرفه جویی در جا و مکان سالن تخمیر خواهیم بود و می‌توانیم بدون نگرانی برای تهیه مکان برای سالن تخمیر روزانه ۱۰۰۰ تن زباله را تخمیر کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت تفکیک زباله از مبدا نیز گفت: تعداد سطلهایی در سطح شهر گذاشتیم اما اگر بخواهیم کل شهر را پوشش بدهیم نیازبه چندین میلیارد تومان اعتبار داریم. بسته های تشویقی در کانکس‌ها برای شهروندان است اما در نظر داریم با گذاشتن جایزه و قرعه کشی این روند را سرعت ببخشیم.

Share