معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست:

۹۰۰ هزار فک خزری از دهه نود میلادی تاکنون از بین رفته است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار فک خزری از دهه نود میلادی تاکنون از بین رفته است، گفت: تنها صد هزار فک خزری باقی مانده که نیازمند عزمی جدی جهت جلوگیری از انقراض آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم بزرگداشت منقوش شدن ناوگان کشتیرانی دریای خزر به تصویر فک خزری ضمن تقدیر و تشکر از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر به جهت حمایت از این گونه پستاندار دریای خزر گفت: این شرکت همواره به تقاضای محیط زیست در خصوص حمایت از فک خزری لبیک گفته و ما توانستیم با همکاری و همدلی این شرکت امروز این اتفاق را رقم بزنیم.

دکتر پروین فرشچی افزود: بدون تردید هر ساله جلسات بسیاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار می‌شود، اما هیچ یک از این جلسات به خوبی جلسه امروز نیست.

وی با اشاره به اینکه ما در دهه ۹۰ میلادی دارای بیش از یک میلیون فک خزری بودیم، اظهار داشت: متاسفانه آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دارای کمتر از ۱۰۰ هزار فک خزری هستیم به عبارتی ۹۰۰ هزار فک خزری طی دهه‌های گذشته از بین رفته‌اند.

فرشچی ضمن بیان لزوم حفاظت از فک خزری برای کشور‌های حاشیه دریای خزر تصریح کرد: بخشی از کشور‌های دریای خزر از فک خزری استفاده‌های دیگری می‌برند.

وی  با بیان اینکه مرگ و میر فک خزری علل مختلفی دارد، گفت: از جمله دلایل این مرگ و میر‌ها حرکت کشتی‌ها در فصل یخبندان، ویروس و …  است که باعث از بین رفتن فک خزری می‌شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال ۱۹۹۸ میلادی که همکاری کشور‌های دریای خزر شکل گرفت یکی از مهمترین مسائلی که مورد توجه این کشور‌ها قرار گرفت نجات دادن فک خزری بود.

وی تصریح کرد: از همان زمان برنامه‌های مختلفی در این زمینه آغاز شد، اما هیچ یک از این اقدامات به اندازه اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر نمی‌تواند،   تاثیرگذار باشد. امیدوارم کلیه این اقدامات بتواند فک خزری را نجات دهد.

فرشچی اقدام کشتی‌های کشتیرانی خزر که منقوش به تصاویر فک خزری هستند، این پیام که فک خزری باید از انقراض نجات پیدا کند را به کلیه بنادر منطقه و کلیه بنادری که کشتی‌ها در آن‌ها تردد می‌کنند ارسال می‌کند.

وی اظهار داشت: ما به عنوان انسان‌هایی که در حاشیه دریای خزر زندگی می‌کنیم مسئولیت داریم که از تنها پساندار دریای خزر که در زنجیره غذایی این دریا مهم است محافظت کنیم.

فرشچی دربخشی از سخنان خود از دکتر محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که همواره از برنامه‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست  حمایت کرده اند، تشکر و قدردانی به عمل آورد و گفت:این همدلی و همکاری نشانگر این است که اگر همواره گروهی فعالیت کنیم می‌توانیم موثر باشیم.

وی خاطر نشان ساخت: تصویر فک خزری توسط کلیه کشتی‌های کشتیرانی دریای خزر حمل می‌شود و نشانگر عزم و خواست سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ محیط زیست دریای خزر و گونه‌ها  است.

وی با اشاره به کنوانسیون تهران و پروتکل‌های آن و همچنین امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: این کنوانسیون برای حفظ محیط زیست موثر خواهد بود، زیرا درج مساله توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، بهره برداری پایدار از منابع زنده، مسائل امنیتی و سیاسی قوت قلبی برای دوستداران محیط زیست است.

Share