مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب و روستایی گیلان:

۴۰۰ روستای فاقد لوله کشی در استان وجود دارد | ۲۳ پروژه در ۵ روستای گیلان با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود

رییس هیت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی خبر داد: در حال حاضر ۴۰۰ روستای فاقد لوله کشی در استان وجود دارد که طبق برنامه ششم توسعه، سعی ما بر تامین اعتبارات لازم برای اجرای طر مورد نظر برای این روستاها است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین تجلیل از خبرنگاران استان گیلان به مناسبت روز خبرنگار در شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان برگزار شد.

محبعلی رنج‌ور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب و روستایی گیلان در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار در رابطه با شرایط جوی آب و هوای استان اظهار کرد: استان گیلان با توجه به دارا بودن شرایط آب و هوایی خاص و ویژه، مساحت چهارده هزار کیلومتر مربع، ۰/۸۵ درصد خاک کشور را داراست و چیزی حدود ۳/۲ جمعیت کشور را در بر دارد.

وی افزود: طبق این آمار، گیلان بعد از استان های تهران و البزر سومین جمعیت متراکم کشور را دارا است و از نظر جمعیت دهمین استان کشور و همچنین از نظر مساحت ۲۶مین استان در کشور می‌باشد و تمام این شرایط ویژه باعث سخت تر شدن کار ما شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب و روستایی گیلان در ادامه بیان کرد: گیلان با دو هزارو ۵۶۸ روستای متراکم با جمعیت ۹۲۸ هزار نفر، سهمی در حدود ۳۷/۴ درصد از روستاهای کل کشور را دارد. که این آمار برای هیچ یک از استان های کشور موجود نمی‌باشد.

رنج‌ور در رابطه با تعدد روستاهای گیلان اظهار داشت: گیلان به دلیل دارا بودن شرایط خاص آب و هوایی و بهره برداری های اقتصادی دارای روستاهایی با جمعیت بالا و متراکم است.

سیاست وزارت نیرو لوله گذاری آب برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: سیاست وزارت نیرو در رابطه با آبرسانی به روستاها اینگونه است که برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار لوله گذاری صورت خواهد گرفت و ۹۸/۶ جمعیت کل روستاهای گیلان بالای ۲۰ خانوار است که این نشان دهنده امکانات تامین شده برای روستاها می‌باشد.

هزار و ۷۵۸ روستا در گیلان از نعمت آب برخوردار شدند

وی خبر داد: هزار و ۷۵۸ روستا در گیلان از نعمت الهی آب برخوردار شدند که طبق این آمار شاخص بهره مندی روستاها ۷۶/۳۷ درصد میباشد که نسبت به متوسط کشوری ۳ درصد بالاتر است.

رنج‌ور در رابطه با منابع آبی و خطوط شبکه و انتقال خبر داد: به ازای هر بعد خانوار د کشور، ۲۵ مترمربع لوله گذاری میشود این در حالیست که ما در استان گیلان به ازای هر بعد خانوار ۷۵ مترمربع لوله گذاری انجام میدهیم که تقریبا ۳ برابر متوسط کشوری ارتقاء داشته ایم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در رابطه با چالش های این سازمان گفت: یکی از چالش های مهم ما پرهزینه بودن تامین امکانات به دلیل تراکم جمعیت در روستاها است و ملاک توزیع اعتبارات ملی برای روستاها در کشور در چهارچوب جمعیت قرار دارد که این کار را برای استان ما سخت تر خواهد کرد.

وی افزود: چالش دیگر در عرصه آب رسانی به خانوار های روستایی، هماهنگ نبودن قیمت تمام شده با قیمت دریافتی از مردم است.

تنها ۲۰ درصد از قیمت تمام شده آب از مردم گرفته می‌شود | ۴۰۰ روستای فاقد لوله کشی در استان وجود دارد

رنج‌ور اعلام کرد: طی سیاست در نظر گرفته از سوی دولت ۲۰ درصد از قیمت تمام شده آب از مردم گرفته می‌شود و بقیه آن را دولت با ارائه یارانه به شرکت های ذی ربط حساب می‌کند.

به گزارش دیارمیرزا رییس هیت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی خبر داد: در حال حاضر ۴۰۰ روستای فاقد لوله کشی در استان وجود دارد که طبق برنامه ششم توسعه، سعی ما بر تامین اعتبارات لازم برای اجرای طر مورد نظر برای این روستاها است.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۲۰ سال از تاسیس، در دولت یازدهم و دوازدهم برای شرکت آب و فاضلاب روستایی اتفاقات نادری رقم خورد، تصریح کرد: یکی از این اتفاقات تامین شدن اعتبارات ملی از سوی دولت بوده است، زیرا تا آن زمان تمام اعتبارات ما استانی بوده است.

رنج‌ور افزود: از سال ۹۴ به بعد این اعتبارات توسط صندوق ملی توسعه تامین شده است که در سال ۹۴ و ۹۵ از ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار کل کشور، سهم گیلان ۶۰ میلیارد تومان بوده است و همچنین در سال ۹۶ از ۳۰۰ میلیون دلار بودجه کشور، ۴۰ میلیارد تومان و در بودجه برنامه ریزی شده برای سال ۹۷ از ۲۰۰ میلیون دلار، با رایزنی های مسئولین استانی،۱۰۰ میلیون تومان برای گیلان بدست آوردیم.

وی در ادامه گفت: شاخص بهره مندی گیلان از این اعتبارات در پایان سال ۹۱، ۶۴ درصد بوده اما از آمار بدست آمده در پایان سال ۹۶ این اعتبار به ۷۶/۳۷ درصد رسید که به عبارتی ۱۲ درصد ارتقای شاخص داشتیم.

۲۳ پروژه در ۵ روستای گیلان با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود

رنج‌ور در رابطه با موارد استفاده شده از این اعتبارات اعلام کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی چیزی در حدود حفر ۶۰ حلقه چاه، ۱۱۳ دهنه بهسازی چشمه، ۶ هزار کیلومتر لوله گذاری برای آب رسانی، ۱۲۲ واحد پمپاژ و در نهایت ۲۳ هزار مترمکعب مخزن آب را از بهره مندی از همین اعتبارات به بهره برداری رساند.

وی در پایان گفت: با توجه به پیگیری های متعدد این قول را به مردم خواهیم داد که ۲۳ پروژه در ۵ روستای گیلان با حضور وزیر نیرو افتتاح شود.

Share