پس از مریم میرزاخانی فقید

یک ایرانی در میان چهار برنده نوبل ریاضی ۲۰۱۸

کوچر بیرکار، ریاضی‌دان ایرانی و استاد کمبریج همراه با آلسیو فیگالی از ایتالیا، پیتر شولز آلمانی و «آکشای ونکاتش» هندی، چهار برنده ۲۰۱۸ جایزه فیلدز موسوم به نوبل ریاضی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کوچر بیرکار، ریاضی‌دان ایرانی و استاد کمبریج همراه با آلسیو فیگالی از ایتالیا، پیتر شولز آلمانی و «آکشای ونکاتش» هندی، چهار برنده ۲۰۱۸ جایزه فیلدز موسوم به نوبل ریاضی شدند.

جایزه فیلدز/ Field Medal هر ۴ سال یک‌بار به ریاضی‌دانان برجسته زیر ۴۰ سال اهداء شده و به هرکدام از برندگان ۱۵ هزار دلار کانادا داده می‌شود.

جوان‌ترین برنده امسال پیتر شولز ۳۰ ساله است که در دانشگاه بن کار می‌کند و تحقیق وی روی تقاطع بین نظریه اعداد و هندسه تمرکز دارد. وی پیش از اعلام اسامی برندگان، از جایزه خود خبر یافت.

جوان ۳۴ ساله ایتالیایی نیز به خاطر تجربیاتش روی نظریه معادلات مشتق جزئی و احتمالات جایزه گرفت و جوان ایرانی نیز به دلیل تحقیقاتش روی هندسه birational  جایزه گرفت.

هندی ۳۶ ساله نیز برای ترکیب تئوری اعداد تحلیلی با دینامیک همگن، توپولوژی و نظریه نمایندگی جایزه خود را دریافت کرد.

یک ریاضیدان ایرانی دیگر برنده جایزه فیلدز شد

کوچر بیرکار ریاضیدان کرد ایرانی زاده ۱۹۷۸ میلادی که اکنون مقیم بریتانیا است برنده مدال فیلدز معتبرترین جایزه ریاضی دنیا شد.

بسیاری جایزه فیلدز در رشته ریاضی را همتراز با جایزه نوبل می‌دانند.

بیرکار اکنون در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است.

وی تحصیلاتش را تا پایان مقطع دبیرستان در مریوان گذراند و در سال ۲۰۰۰ در رشته کارشناسی ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ناتینگهام دکتری گرفت.

عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه هندسه جبری است.

وی تاکنون به خاطر پژوهش‌هایش برنده جوایز بنیاد ریاضی پاریس، جایزه لورهولم در سال ۲۰۱۰، جایزه مور در سال ۲۰۱۶ و اکنون مدال فیلدز در سال ۲۰۱۸ شده است.

برندگان جایزه فیلدز که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می‌شود، امروز طی مراسمی در شهر ریودوژانیرو برزیل معرفی شدند.

جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار به دو تا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال اعطا می‌شود که در دوره قبل نیز مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد موفق به کسب این جایزه شد تا به اولین زن تاریخ و اولین ایرانی تبدیل شود که نوبل ریاضی را دریافت می‌کند.

Share