مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:

گیلان از استانهای صادر کننده آب است | سدهای شفارود و پلرود تا سال ۹۹ آبگیری می‌شود

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: برای استفاده بهینه از آب ۵۴ رودخانه گیلان ساخت سدشفارود در غرب گیلان و ساخت سد پلرود را در شرق گیلان در دست ساخت داریم. سد پلرود در حال حاضر ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار ما این است سدهای شفارود و پلرود تا سال ۹۹ در گیلان آبگیری شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کاظم لطفی در نشست خبری این شرکت که در جوار سد در حال ساخت شفارود برگزار شد، گفت: سد شفارود از طرح های ملی و فایناس کشور است که در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پبش بینی می ‌ شود سال ۹۹ آبگیری شود.

وی افزود: نگاه به آب گیلان در کشور ویژه است و در حال حاضر بزرگترین پروژه ‌های استان مربوط به حوزه آب هستند.

لطفی ادامه داد: امسال توانستیم علیرغم کاهش ۶۰۰میلیون مترمکعبی آب در استان، فصل زراعی را با موفقیت پست سر بگذرانیم.

مدیرعامل آب منطقه ‌ ای گیلان با بیان اینکه گیلان ۴۰ درصد برنج کشور را تولید می کند، تصریح کرد: برنج از محصولات استراتژیک کشور است و امسال برای تامین آب این محصول کارنامه درخشانی را کسب کردیم.

لطفی با اشاره به اینکه از دی ماه سال گذشته تاکنون ۱۳۰ پروژه آب در استان وارد مدار بهره ‌برداری شده اند، افزود: به طور مثال اگر برخی از این پروژه ‌ ها در شهرستان ‌های لنگرود و تالش اجرا نمی شدند، ممکن بود خشکسالی به این دو شهرستان آسیب جدی بزند.

وی ادامه داد: آب امروزه مقوله مهمی در همه کشورها است و در حال حاضر آب ثروتی مهم محسوب می ‌شود. خوشبختانه استان گیلان از استانهای ثروتمند کشور است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه تمرکز بر یک نقطه جعرافیایی برای ذخیره و حفظ آب به استان آسیب می ‌ زند، گفت: سد سفیدرود در ابتدای تاسیس خود می  توانست ۴ میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کند این در حالیست که انباشت رسوبات و عوامل دیگر این میزان ذخیره آب را به یک میلیارد و ۶۷۰میلیون متر مکعب رسانده است. علاوه بر این این سد با ۱۸ استان دیگر درگیر است.

وی گفت: برای استفاده بهینه از آب ۵۴ رودخانه گیلان ساخت سدشفارود در غرب گیلان و ساخت سد پلرود را در شرق گیلان در دست ساخت داریم. سد پلرود در حال حاضر ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار ما این است سدهای شفارود و پلرود تا سال ۹۹ در گیلان آبگیری شوند.

لطفی، از صدور مجوز زیست محیطی سد لاسک خبر داد و تصریح کرد: به زودی عملیات اجرایی ساخت این سد در تالش با حضور مقامات کشوری و استانی آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: سدسازی در استان های شمالی کاملا توجیه دارد و در حال حاضر گیلان از استانهای صادر کننده آب کشور به استانهای متقاضی است.

لطفی گفت: حوزه سدسازی در گیلان گسترش یافته است و برای سال ۹۸ ساخت ده سد دیگر را در دست کار داریم.سدها منجر به حفظ منابع زیر زمینی آب استان خواهند شد.

Share