دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان:

پدافند غیرعامل بهترین راهکار جهت مقابله با تهدیدات نوین حوزه سلامت است

محمدپور کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک شورای پدافند غیرعامل استان را یکی از مهمترین کارگروه های پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: یازده کارگروه در ذیل شورای پدافند غیرعامل وجود دارد که این کارگروه یکی از مهمترین کارگروه های پدافند غیرعامل محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با شاهرخ یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دیدار کرد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان توسعه عظیم علوم و فناوری های نوین سبب تغییر چهره تهدیدات شده است اظهار داشت علوم زیستی،سلولی،مولکولی ژنتیک و علوم پزشکی در ۳۰ سال گذشته چنان تحول یافته است که شاید بشر هرگز تصور توسعه و کشف فرایند های زیستی در جانداران مختلف و بخصوص انسان را در این حد تصور نمی‌کرد بنابر این با توسعه دانش بشر در حوزه های زیستی، بهداشتی، سلامت و پزشکی همچنان که عرصه های پیشگیری، تشخیص و درمان توسعه پیدا می کند عرصه های تهدیدات نوینی هم ایجاد می گردد.

محمدپور ادامه داد: توسعه جمعیت انسانی، مهاجرت از روستا ها به شهرها، تصرف بشر در محیط زیست و نابودی زیست گاه های طبیعی، تغییرات اقلیمی و اب و هوا، توسعه شدید مسافرت و توانمندی بشر در انتقال از یک نقطه جهان و همچنین تغییر سبک زندگی و تغذیه و مواد غذایی و وارد شدن فناوری های نوین در زندگی روزمره مردم شاهد تغییر در روند بیماریها و بروز مشکلات جدیدی برای بشر هستیم.

سرپرست اداره کل پدافندغیرعامل استانداری عنوان کرد: واژه های چون بیماری های نوپدید و بازپدید و ناپدید شدن برخی بیماری ها مانند ابله و فلج اطفال، افزایش بیماری های قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های روحی و روانی، توسعه چاقی، افزایش دیابت و بیماری های غدد،افزایش نازایی و تغییرات هرمونی به دلیل مصرف نوشابه ها فست فود ها و افزایش ظروف پلاستیکی در نگه داری مواد غذایی و اب سبب ورود مواد شیمیایی افزوده به بدن انسانها و در نتیجه بروز بیماری های بسیار مختلف و جدید در جوامع انسانی و حیوانی شده است.

امیر محمدپور ادامه داد: پدافند غیر عامل یعنی دفاع بدون سلاح یعنی افزایش پایداری و تاب آوری جامعه در مقابل تهدیدات مختلف در موضوع تهدیدات عرصه بهداشت و درمان، پدافند غیر عامل یعنی برنامه ریزی برای شناسایی تهدیدات حوزه سلامت جامعه و بررسی میزان آسیب پذیری ما به این تهدیدات و در نهایت برنامه ریزی برای کاهش آسیب پذیری به این تهدیدات می باشد

پدافند غیرعامل بهترین راهکار جهت مقابله با تهدیدات نوین حوزه سلامت است

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گفت: متاسفانه برخی دانشمندان و متخصصین تصور می کنند پدافند غیر عامل موضوعی نظامی و چیزی شبیه پدافند هوایی است این تصور بسیار غلط است پدافند غیر عامل موضوعی غیر نظامی و باید در بستر دانشگاه ها و مراکز اموزشی و تحقیقاتی توسعه یابد اگر به دلیل فقدان این فعالیت عزیزان عرصه های نظامی مجبور به فعالیت در این عرصه ها شده اند دلیل بر این نیست که پدافند غیر عامل را باید نظامیان انجام دهند بلکه اساتید دانشگاه و محیط های علمی و اموزشی اصلی ترین مراکز تحقیق و توسعه و فرهنگ سازی پدافند غیر عامل هستند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و سایر نهادها اصلی ترین مراکز پدافند غیر عامل در عرصه بهداشت و درمان هستند و دانشگاه های علوم پزشکی در توسعه و نهادینه سازی ان نقش محوری دارند.

محمدپور کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک شورای پدافند غیرعامل استان را یکی از مهمترین کارگروه های پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: یازده کارگروه در ذیل شورای پدافند غیرعامل وجود دارد که این کارگروه یکی از مهمترین کارگروه های پدافند غیرعامل محسوب می شود، که بر اساس تشخیص استاندار محترم ریاست این کارگروه بر عهده رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گذاشته شده است.

تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل کاملآ هوشمند و انسان ساز است

محمدپور افزود: تهدیدات در حوزه پدافند غیرعامل، انسان ساز و هوشمند است و این حوزه یک موضوع سیاسی و حزبی نیست و مستقیماً با جان مردم در ارتباط است.

دبیر شورای پدافند غیر عامل استان ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت اجرای الزامات پدافند غیرعامل تصریح کرد:حفظ و ارتقاء آمادگی و توانمندی برنامه های بهداشت،درمان و سلامت در سطح استان، اقدامات مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات بیولوژیک در سطح استان،تهیه و تدوین طرح جامع مقابله با تهدیدات در حوزه بهداشت، درمان، سلامت ، ارتقای توانمندی تیم های مورد نیاز اضطراری در حوزه های مختلف بهداشت، سلامت و بیولوژیک برای مقابله با تهدیدات، طراحی چگونگی تداوم چرخه خدمات بهداشتی، درمانی، ایجاد آمادگی های لازم برای مقابله با تهدیدات و هماهنگی لازم برای ایجاد ظرفیت ها و قابلیت های استان در بخش دفاع غیرعامل از مهترین وظایف و ماموریت های کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک می باشد.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به موضوع پدافند زیستی اذعان داشت: هرگونه آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی که به وسیله آذوقه یا هر نوع نیازمندی‌های طبیعی توسط دشمنان به کشور وارد شود، تهدید زیستی به شمار می‌رود و مجموعه اقداماتی که در جهت کاهش آسیب‌پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی انجام می‌شود، پدافند غیرعامل است.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت، سه مقوله پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه داریم. پیشگیری اولیه اقدامات و مراقبت ها برای مبتلا نشدن به بیماری است. ثانویه اقدامات درمانی برای کنترل بیماری است. پیشگیری ثالثیه در اصل مدیریت و کنترل تبعات و عوارض بیماری رخ داده است. قرارگاه پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی، با تدوین چرخه پدافند زیستی، این سه بخش را لحاظ کرده است.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تشکر از اعتماد جناب دکتر سالاری استاندار و رییس شورای پدافند غیرعامل با اشاره به هدفمند بودن پدافند غیر عامل بیان کرد: پدافند غیرعامل بصورت هدفمند، مورد توجه همه سازمان های ذیربط قرار گرفته و دنبال می شود و در راستای برگزاری جلسات و کمیته هایی که در این زمینه برگزار می شود بحث حرکت در مرزهای دانش و استفاده از آخرین امکانات تکنولوژی نیز توجه خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مقوله پیشگیری توجه ویژه دارد

رییس کارگروه بهداشت سلامت و بیولوژیک مقوله پیشگیری را مهم برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه بهداشت و درمان به مباحث شناسایی و امکانات، به مقوله پیشگیری توجه ویژه نموده است و در این زمینه به نتایج قابل توجهی دست یافته است. به عنوان نمونه می توان به رضایتمندی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از اقدامات صورت گرفته در زمینه سندورومیک که منطبق با اهداف پدافند غیرعامل است اشاره کرد.

یوسف زاده با اشاره به این که برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به زیرساخت های نرم افزاری و کادر ورزیده هستیم، تصریح کرد: تجهیز و مقاوم سازی مراکز از جمله معاونت بهداشتی دانشگاه به سیستم هوشمند برای تسریع در امر شناسایی، ضروری به نظر می رسد

در پایان جلسه حکم صادره از سوی دکتر سالاری استاندار گیلان مبنی بر انتصاب شاهرخ یوسف زاده بعنوان رئیس کارگروه بهداشت،سلامت و بیولوژیک شورای پدافندغیرعامل استان توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید.

Share