اغلب گزينه‌های شهرداری رشت بومی هستند

واکنش زاهد به احساس تکلیف برخی افراد برای انتخاب به عنوان شهردار رشت

زاهد با اشاره به تماسهای مختلف افراد از شهرهای کوچک استان برای تصدی شهرداری رشت، گفت: بنده ضمن تشکر از این افراد از آنها می‌خواهیم به جای بالا بردن تعداد کاندیداهای شهرداری یک تناسبی بین توان مدیریتی و سابقه خود با مجموعه شهرداری کلانشهر رشت بگیرند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرهام زاهد عضو شورای شهر رشت در حاشیه جلسه شب گذشته شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ملاکهای انتخاب شهردار از نظر اعضای شورا هیچ گونه تغییری نکرده است، گفت: کسی که می‌خواهد شهردار رشت شود باید برنامه لازم برای اداره شهر و نگاه جامع و توسعه گرایانه در جذب پروژه‌های سرمایه گذاری را داشته باشد.

وی بر ضرورت تعامل سازنده با تمام سازمانها، ارگانها و وزارتخانه هایی که در ارتباط با شهرداری هستند تاکید کرد و با بیان اینکه شهردار آینده باید مورد پذیرش و قبول کارکنان و مدیران شهرداری باشد، گفت: کسی که به عنوان شهردار رشت انتخاب می شود باید ارتباط خوب و سازنده ای با شورا داشته باشد.

زاهد با بیان اینکه از نظر شهروندان نیز ملاک و معیار شهردار، چنین مواردی است، تصریح کرد: مهمترین بحث و خواسته شورا و شهروندان آرامش و ثبات در مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رشت در مورد تضمین ماندگاری شهردار منتخب برای سه سال آینده گفت: هیچ ضمانتی در این مورد وجود ندارد و شهرداری که انتخاب خواهد شد باید این تضمین را بدهد که فارغ از نگاه جریانی به مسائل شهری بپردازد و شورا هم به شهردار باید ضمانت دهد که نقش شورا نظارتی است و نقش دخالتی نیست و بگذاریم شهردار کار خودش را انجام دهد و شورا نیز به وظیفه ذاتی خود بپردازد.

وی در مورد بومی یا غیر بومی بودن شهردار رشت نیز اظهار کرد: به نظر بنده بومی بودن بهتر است اما اگر شهرداری صرفا فاکتور بومی بودن را داشته باشد و توانایی‌اش مغایر با ملاکهای مدیریتی باشد طبیعتا انتخاب درستی نخواهد بود.

احساس تکلیف برخی افراد برای شهردار شدن

زاهد با اشاره به تماسهای مختلف افراد از شهرهای کوچک استان برای تصدی شهرداری رشت، گفت: بنده ضمن تشکر از این افراد از آنها می‌خواهیم به جای بالا بردن تعداد کاندیداهای شهرداری یک تناسبی بین توان مدیریتی و سابقه خود با مجموعه شهرداری کلانشهر رشت بگیرند سپس احساس وظیفه کنند و قدم در این راه بگذارند.

وی با اشاره به اینکه اغلب گزینه‌های انتخاب شهردار رشت بومی هستند، اظهار داشت: شورای شهر رشت این فرصت را دارد که در انتخاب شهردار از این فاکتور به خوبی استفاده کند.

زاهد در مورد انتخاب یکی از اعضای شورای برای شهرداری اظهار کرد: صادقانه بخواهم بگویم با بنده کسی در مورد شهردار شدن اعضای شورا صحبت نکرده است که شاید علت این باشد که خط و خطوط فکری مرا می‌د‌انند و یا اینکه واقعا چنبن چیزی نباشد و بنده هم فقط در حد شنیدها میدانم.

وی در مورد تلاش خود برای ریاست دوره دوم شورا نیز گفت: این حرف شایعه ای بیش نیست. بنده تشکر ویژه از آقای علوی می‌کنم که در یک سال گذشته توان و وقت زیادی برای شورا و مطالبات شهری گذاشتند و تمام نگاهشان برای مصالح شهر بود.

زاهد یادآور شد: شورا به دلیل خواستگاه شورایی بودنش باید رئیسی داشته باشد که از نظر سنی، تجربه و سوابق کاری دارای جامعیت کافی باشد و بتواند تمام نقطه نظرات اعضای شورا را به نقطه مطلوب برساند.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که چنین تجربه و توان در جوانان شورا وجود ندارد اما مطلوب بنده این است که از ظرفیت ریش سفیدان شورا بهره ببریم.

این عضو شورا افزود: انتخابات در سال اول به گونه ای بود که باید شناختی از همدیگر پیدا می‌کردیم. بنده بارها گفتم یکی از کسانی که برای من عزیز شد آقای شکریه بود در حالی که بنده هیچگونه شناختی قبل از آن از ایشان نداشتم اما منش و رفتارشان بر من خیلی تاثیر گذاشت.

زاهد در مورد اصول گرا و اصلاح طلب بودن اعضای شورا گفت: حسن گفتمان و کار جمعی کردن این است که فارغ از هر جریان سیاسی بر روی مصالح و منافع شهر به یک نقطه مشترک برسیم.

تشکیل شرکت سهامی خاص برای حل مشکلات کارگران حجمی

وی به تاسیس شرکتها برای رفع مشکلات نیروهای حجمی شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: خواست و اراده اعضای شورا این است که این اتفاق رخ دهد و در ابتدا این اقدام از سوی شورا انجام شد و سپس شهردار سابق رشت دکتر نصرتی پیشنهاد تعاونی داد که با ایرادات سازمان بازرسی مواجه شدیم و در نهایت به تاسیس شرکت سهامی خاص رسیدم. اما عمر مدیریتی دکتر نصرتی کفاف پیگیری های نداد. در هفته آینده اساس نامه مشترک در سازمانهای دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در سال ۹۷ قطعا انتقال نیروهای حجمی و شرکتی به شرکت سهامی خاص اتفاق خواهد افتاد.

زاهد در مورد تخلفات صورت گرفته در شورا و شهرداری نیز اظهار کرد: بنده به عنوان عضو شورا وطیفه دارم با هر اتفاق غیر قانونی فرا قانونی و دستهای پشت پرده مقابله کنم.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت از نظر نیروهای قوی کمبود دارد، گفت: باید برای مدیریت جانشین پروری کنیم و این امر سبب خواهد شد که قدرت انتخاب شهردار برای مدیران شهرداری بالا رود.

زاهد افزود: شهرداری رشت تا رسیدن به نقطه اطمینانی که شهروندان از عملکردش رضایت داشته باشد فاصله دارد.

وی با بیان اینکه در مسائل قانونی با هیچ کسی تعارف ندارم، گفت: متاسفانه در مملکت ما روابط جای ضوابط را گرفته است و تمامی این نابسمانی ها در حوزه های مختلف نتیجه سپردن کار به افرادی است که توانایی در آن حوزه ندارند.

Share