آیت الله فلاحتی در بازدید از تصفیه خانه بزرگ آب:

مردم به شایعات توجه نکنند و با خیال راحت از آب شهری استفاده کنند

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه در روند بازدید از مراحل تامین آب آشامیدنی در تصفیه خانه بزرگ آب گیلان از نزدیک از سالم بودن آب اطمینان حاصل شد افزود: مردم به شایعات توجه نکنند و با خیال راحت از آب این تصفیه خانه استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام رسول فلاحتی امروز در بازدید از بزرگترین تصفیه خانه بزرگ گیلان گفت: اوایل انقلاب از برخی از شرکت های آب و فاضلاب های شهری استانها بازدید کردم و در مقایسه با بازدیدی که امروز داشتم، خوشبختانه کارهای بسیار عمیق و گسترده ای انجام شده است.
وی افزود: گیلان نیازمند چنین پیشرفت هایی است و وجود چنین تجهیزاتی در استان امیدبخش است.
فلاحتی با اشاره به اینکه گیلان در جلگه واقع شده است، تاکید کرد: باید در حفاظت از سفره های آب زیر زمینی که منابع ارزشمند آبی استان هستند، تلاش مضاعف صورت گیرد.
وی گفت: مردم گیلان فکر می کنند که آب ناسالم می نوشند و آب برخی دیگر از استانها از آب گیلان سالم تر است این در حالیست که این امر واقعیت ندارد و آب گیلان حتی با کیفیت تر و سالم تر از خیلی از استانهای دیگر است.
نماینده ولی فقیه در گیلان به نگون بختی رودخانه های زرجوب و گوهر رود اشاره کرد و ادامه داد: حدود ۲۰ سال پیش مردم در این رودخانه ها ماهیگیری می کردند، اما ورود فاضلابهای متعدد موجب شده که امروز وضعیت بدی داشته باشند. امروز گزارش شد که شرکت آب و فاضلاب شهری به طور تدریجی ورود این فاضلاب را کاهش داده است و همچنان برنامه دارد تا همچنان حجم ورود فاضلاب ها را کاهش دهد.
وی افزود: حذف ورود فاضلاب موجب خواهد شد که رودخانه های گوهر رود و زر جوب ساماندهی و پاک شوند و این همه آلودگی به تالاب انزلی نرود.
فلاحتی تصریح کرد: با حذف ورود انواع فاضلاب ها و شیرابه زباله ها شاهد خواهیم بود که رودخانه های رشت دوباره زیبا شوند و شهر رشت حتی از ونیز هم در زیبایی سبقت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه دستگاههای ذیربط نیز شتاب بیشتری برای ساماندهی رودخانه های گوهر رود و زر جوب داشته باشند، افزود: با ساماندهی این دو رودخانه بسیاری از معضلات زیست محیطی رشت حل خواهد شد.ضمن اینکه از احیای تالاب عینک دررشت نیز نباید غافل باشیم.
نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: حفظ محیط زیست و حذف ورود فاضلاب به رودخانه ها نتایج بسیار سودمندی برای استان خواهد داشت و لازم است خانه های حاشیه رودخانه ها نیز از این حریم دور شوند.
وی خاطرنشان کرد: استان گیلان مردمی فرهیخته دارد که نسبت به محیط زیست اطرافشان حساس هستند و مطلع شدنشان از حذف تدریجی ورود فاضلابها به رودخانه موجب خوشحالیشان خواهدشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان هم گفت: هم‌ اکنون ۶۰۸ هزار خانوار گیلانی مشترک آب آشامیدنی و بهداشتی سالم هستند.

حسینی افزود: فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان تا سال آینده به بهره برداری‌ خواهد رسید‌.

گیلان ۱۲ واحد تصفیه خانه آب، ۴ واحد تصفیه خانه فاضلاب و ۲۷ آزمایشگاه کنترل کیفیت آب دارد.

Share