اظهارات ولی داداشی درباره گیلان و ایران

مجلس نباید تسلیم و دراختیار دولت باشد | زیر‌ساخت‌های شهرستان آستارا برای ۳۵ سال پیش است

از سمت ایران احداث راه آهن از قزوین به رشت ریل‌گذاری شده ولی فکر نمی کنم این ریل گذاری از رشت تا آ ستارا به زودی انجام شود چون زیرساخت‌های آن آماده نیست و هنوز تملک های اراضی خریداری نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزامجلس دهم به دلیل عملکردی که در پرونده برجام و مسائلی از این قبیل داشته، به پارلمانی همگرا با دولت معروف شده است و برخی این رویه را مناسب پارلمان نمی‌دانند و معتقدند این وضعیت سبب خروج مجلس از وظیفه اصلی خود یعنی نظارت می‌شود اما استیضاح علی ربیعی و اعلام وصول سوال از روحانی سبب شد تا نگاه‌ها به مجلس شورای اسلامی تا حدودی عوض شود. ولی داداشی، نماینده مردم آستارا که در میان فراکسیون مستقلین نیز نام او دیده می‌شود معتقد است که برخی نمایندگان حامی دولت نمی‌توانند به کابینه فشار وارد کنند، این درست است که مجلس نباید مخالف دولت حرکت کند و باید با دولت همکاری و تعامل داشته باشد ولی از طرف دیگر مجلس نباید تسلیم و دراختیار دولت باشد ولی امروز این‌گونه است. او در گفت‌وگو با «قانون» از مشکلات حوزه انتخابیه خود و مسائلی که برای مردم آن منطقه به وجود آمده است انتقاد دارد و می‌گوید که ظاهر استان گیلان سبب می‌شود تا مشکلات و معضلات پشت آن سرسبزی پنهان شود.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی این نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با روزنامه قانون را می‌خوانید.

وقتی کاندیدای مجلس شورای اسلامی شدید شعارهایی دادید واهدافی داشتید. تا کنون چه حد در عمل به شعارها و رسیدن به اهداف موفق بودید؟

درابتدا از رسانه ها به ویژه روزنامه قانون که در جامعه مورد استقبال مردم و زبان گویا ی‌مردم هستند تشکر می‌کنم. در مورد شعارهای انتخاباتی شعارخاصی نداشتم به صورت کلی شعارمی دادم به مردم هیچ قولی مبنی براینکه چه کاری انجام می دهم نیز ندادم زیرا معتقد بودم شاید اما و اگرهای قانونی وجود داشته باشد. به مردم قول دادم که هرکاری از دستم بر بیاید انجام دهم. من در کوچه وپس کوچه های آستارا بزرگ شدم و مشکلات را از نزدیک لمس کردم برای همین به دنبال حل آن‌ها هستم.

چه مشکلاتی در حوزه انتخابیه شما بیشتر مشکل‌ساز است؟

از جمله مسائلی که بسیار حائزاهمیت و چه بسا خطرات جانی برای مردم داشته است وجود فاضلاب است. هرچه سریع تر باید شبکه فاضلاب شهرستان آستارا ساخته شود زیرا باعث بروز مشکل و تنش ها در منطقه شده است. درشهرهای شمالی سطح آب‌های زیرزمینی بسیار بالاست و اگر یک تا دو متر زمین را بکنید به آب می‌رسید و این برای شبکه آبی مشکل ایجاد می‌کند. امروزه به دلیل وجود ساختمان‌ها بزرگ مشکل فاضلاب درآستارا به معضل بزرگ تبدیل شده است جان بیشتر مردم به ویژه کودکان در معرض خطر است ولی توجه خاصی به این مشکلات نمی‌شود. سال ۷۹ تصفیه‌خانه‌ای کلنگ‌زده شد که دراین مدت فقط ۱۰ درصد از آن ساخته شده است.

شما برای حل این مساله تلاشی نکردید؟

در راستای حل مشکل دوندگی کردم در جلسات مختلفی ازجمله سازمان برنامه بودجه، وزارت نیرو و … شرکت کردیم تا توانستیم درسال ۹۶ آستارا را جزو شهرهای پر تنش فاضلابی در وزارت نیرو ثبت کنیم و با این ثبت ۲۰ میلیارد تومان درسال ۹۶ بودجه گرفتیم. از کمیسیون تلفیق هشت میلیارد تومان علی الحساب گرفته ودر سال ۹۷ از تملک ودارایی های استان ۱۰میلیاردتومان که درمجموعه ۳۸ میلیارد تومان بودجه می‌شود را تاکنون برای ساخت فاضلاب شهرستان آستارا اختصاص دادیم. به دلیل اینکه آستارا درمجاور دریا قراردارد، حجم این کار بسیار بزرگی و سخت است. دوشهر از استان گیلان یعنی آستارا وبندرانزلی مجاور ومتصل به دریا هستند. سطح خشکی دراین شهرستان‌ها بسیار پایین تر از سطح دریاست برای همین مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد. البته این خبر خوب را باید اعلام کنم که خوشبختانه کلنگ احداث شبکه فاضلاب زده‌شده است و امیدوارم تا پنج‌سال آینده به بهره برداری برسد.

درباره مشکلات دیگر حوزه انتخابیه خود نیز سخن بگویید.

ازدیگر مشکلات استان گیلان کمبود آب شرب است. وقتی به گیلان نگاه می کنید آنجا را بهشت برین می پندارید اما سرسبزی استان گیلان باعث پوشیده شدن مشکلات شده است. درزمان‌هایی که گردشگران و مسافران به استان گیلان سفر می کنند دراین استان مشکل آب شرب افزایش پیدا می‌کند وآستارا نیزاز این مشکل مستثنی نیست. در قانون توسعه پنجم قرار بود دوسد لاستیکی برای شهرستان ساخته شود که هیچ وقت اجرایی نشد که اگراین دو سد را احداث می‌کردیم به کل مشکل آب شرب آستارا حل می شد. البته دراین زمینه پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت که توانستیم یک سد لاستیکی خارج از برنامه توسعه با ذخیره یک‌میلیون و ۵۰۰مترمعکب آب ساخته شود. همچنین برای حل بحران آب شرب در شهرستان مجوز احداث سد روی رودخانه ملاهادی گرفتیم و دنبال مجوز احداث سد برای رودخانه چلوند نیز هستیم. اگرسد لاستیکی روی رودخانه ملاهادی مستقر شود به احتمال زیاد ۷۰ درصد مشکل آب شهرستان آستارا حل خواهد شد. زیر‌ساخت‌های شهرستان آستارا برای ۳۵ سال پیش است. متاسفانه بودجه های اختصاصی برای ترمیم زیر‌ساخت ها در آستارا همیشه کم بوده است و امیدوارم هر چه زودتر این سدها برای حل مشکل ساخته شود.

شما به عنوان یکی از نمایندگان مجلس طرح تحول سلامت را چگونه ازریابی می کنید؟

طرح تحول سلامت درهمه جای ایران به صورت یکنواخت اجرا شد و برای خانواده ها مفید است.

دلیل اینکه می‌گویید این طرح مفید است، چیست؟

هزینه درمان بسیار پایین آمده است و به نظر من جای تقدیر وتشکر از دولت دارد. بااینکه دولت بابت اجرای طرح سلامت بسیار بدهکار شد و حتی برخی از کارشناسان وتحلیلگران حوزه سلامت این طرح را شکست خورده می‌پندارند اما تحلیل من این است در جایی که هزینه‌ها برای مردم کم می‌شود اگر دولت بدهکار شود، شکست محسوب نمی شود زیرا خدمت برای مردم انجام شده است. لازم به ذکر است در بودجه سنواتی سال۹۷ مجلس کمک شایانی در راستای طرح تحول سلامت صورت گرفته که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

وضعیت گمرک و بنادر شهرستان آستارا چگونه است؟

بارانداز راه آهن آستارا به آستارا میان ایران وجمهوری آذربایجان درحال تکمیل وراه اندازی است. سرمایه گذار آن جمهوری آذربایجان است. در رابطه با پیشینه شهر باید بگویم که آستارا شهربزرگی بود که در زمان قاجار به دو قسمت تقسیم شد و نصف شهردر جمهوری آذربایجان و نصف دیگر درایران است. قراردادی که بین ایران وجمهوری آذربایجان منعقد شده درواقع کریدور شمال به جنوب وبالعکس است. همچنین این ریل به اروپا متصل خواهد شد که اروپای شرقی می تواند از مزیت تجارت با کشورمان و مراودات با بارزگانان ایرانی به سهولت استفاده کند. دراین قرارداد جمهوری آذربایجان متعهد شده ۶۰میلیون دلار سرمایه گذاری کند که تاکنون پیشرفت های خوبی داشته است.

نقش ایران در این پروژه چیست؟

ازسمت ایران احداث راه آهن از قزوین به رشت ریل‌گذاری شده ولی فکر نمی کنم این ریل گذاری ازرشت تا آ ستارا به زودی انجام شود چون زیرساخت‌های آن آماده نیست و هنوز تملک های اراضی خریداری نشده است. خوشبختانه ریل‌گذاری از سمت آذربایجان به آستارا تکمیل وبارگیری وتخلیه بار دراین گمرک انجام می گیرد. نکته جالب اینکه اولین اسکله وبندرخصوصی در آستارا تاسیس شده است و شرکت کاوه بالغ بر ۱۱۰میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است که بسیاری از کالاها از سمت غرب کشور به این بندر می آید. همسایگان غربی مثل کردستان عراق و ترکیه می‌توانند از این مسیر به خوبی استفاده کنند.برای بهبود وضعیت منطقه من از همین تریبون رسمی اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری کند مردم و مسئولان آستارا از آن استقبال می‌کنند.

برای اشتغال چه اقدامات مفیدی در حوزه انتخابیه شما انجام گرفته است؟

کل کشور گرفتار معضل جدی بیکاری شده که باعث بروز چالش‌هایی نیز برای نظام شده‌است. این معضل و مشکل تنها متوجه دولت و مجلس نیست و همه ارکان در این زمینه باید پاسخگو باشند و به دنبال رفع مشکلات آن باشند. که به نظر من حل این مشکل همت وعزم ملی می‌خواهد.

مراودات اقتصادی خاصی در استان‌ها و شهرهای مرزی وجود دارد. نظر شما در این باره چیست؟

وقتی گرد وغبار مرز را مرزنشین می خورد و این‌گونه مشکلات برای آن‌هاست بی شک امتیازات آن هم باید برای مرزنشین باشد. دردهه ۷۰ وقتی اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید راه ایران به آذربایجان باز شد و برخی افراد برای دیدن اقوام‌شان به آن طرف مرزها رفتند وهمچنین ازآذربایجان به ایران آمدند. دراین بین مراوداتی اقتصادی بین آستارای ایران و آستارای آذربایجان صورت گرفت؛ البته نه فقط با آذربایجان بلکه با تمام کشورهای حوزه قفقاز نیز این مراودات صورت پذیرفت و تا قبل از این مراودات آستارا شهر اقتصادی نبود و شغل مردم صیادی، باغداری وکشاورزی بود. این را بگویم که آستارا اولین شهر باسواد ایران است. این پیشینه فرهنگی درسازمان ملل ثبت وشناسنامه فرهنگی آن موجود است. بیشتر مردم آستارا همراه با شغل کشاورزی و صیادی، معلم نیز بودند. درمراودات اقتصادی دو مساله مطرح بود که با یکدیگر قابل مقایسه نیست. عده ای تجارت کلان وترانزیتی انجام می دادند آن‌ها کالاها را از حوزه قفقاز وارد می‌کردند وعده ای هم که عموم مردم آستارا بودند اقتصاد خرد انجام می دادند که دراین بین بازار آستارا شکل گرفت و به نام بازارچه مرزی معروف شد. دراین بین عده ای سوء استفاده کردند وباعث شدند به اقتصاد کشور آسیب وارد شود. کالای کلان را درقالب واردات چمدانی انجام می‌دادند و برای مثال اجناس را ازچین وارد و درکشور آذربایجان دپو می کردند و بعد به صورت چمدانی وارد کشور می‌کردند. درگذشته پروتکلی بین ایران وآذربایجان مبنی بر تردد گذر ۴۵کیلومتری وجود داشت و دراین پروتکل دو کشور مرزنشینان می‌توانستند وارد کشور همدیگرشوند زیرا مردم هر دو شهرآستارا با یکدیگر فامیل بودند و ازدواج‌هایی صورت گرفته بود. علاوه بر این مراودات، تجارت‌های اقتصادی خرد نیز صورت می‌گرفت ولی دردولت آقای احمدی نژاد یعنی سال ۸۹، جمهوری اسلامی ایران یکطرفه ویزا را برای آن‌ها برداشت و آن‌ها بدون ویزا وفقط با پرداخت خروجی می‌توانستند به ایران بیایند درصورتی که این رفتار باید به صورت متقابل انجام می شد تا شهروندان جمهوری اسلامی ایران نیز بتوانند بدون ویزا وارد کشور آذربایجان شوند. این حرکت دیپلماتیک را دولت آقای احمدی ن‍ژاد برای مرزنشینان به یادگار گذاشت . ازطرف دیگر آقای روحانی وآقای ظریف پیگیر این موضوع نبودند. حتی گذر۴۵ کیلومتری که توافق وپروتکل بود را هم تمدید نکردند و امتیازات یکطرفه ازسمت ایران بود. دراین مدت سه بار با آقای ظریف برای پیگیری این موضوع ملاقات کردم، مطالبات مردم را خواستار شدم و آقای ظریف قول دادند این کار را انجام می دهند که هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است تا اینکه مجبور شدم طرح سوال ازآقای ظریف را درمجلس مطرح کنم.آقای ظریف در پاسخ گفت دستگاه های حاکمیتی آذربایجان قبول نمی کنند تا این مشکل حل شود که بنده قانع نشدم زیرا ایشان دیپلمات بسیار قوی هستند و می دانم اگر بخواهند می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. متاسفانه این موضوع در اولویت ودستور کار قرار نگرفته است. قرار بود برای حل این موضوع در ماه گذشته همراه آقای سفیر ومعاون وزیر امور خارجه آقای پناهی سفری به جمهوری آذربایجان داشته باشیم که به تعویق افتاد و این سفر آخر مرداد انجام می شود. این موضوع یکی ازمطالبات جدی مردم آستاراست زیرا مراودات اقتصادی، اجتماعی صورت می‌گیرد.

سیاست‌های خروج از کشور برای مردم مشکل ایجاد نکرده‌است؟

پرداخت عوارضی خروج از کشور که در لایحه بودجه سنواتی سال ۹۷ آمده ، برای مرزنشیان کل کشور مشکل ایجاد کرده است. یعنی مرزنشینان برای کارهای روزمره هربار بخواهند از کشور خارج شوند باید عوارض خروج پرداخت کنند و همین موضوع مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده است. مردم از این موضوع شکایت دارند و بارها به ما مراجعه کردند. برای حل این مشکل طرحی داده شده که به صورت تبصره به بودجه اضافه شود تا مرزنشینان کل کشور ازاین قانون مستثنی شوند.

شما درس حوزه خوانده‌اید، چرا ملبس نیستید؟

توفیق نداشتم. من سطح عالی حوزوی و خارج خواندم ضمن اینکه فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم. هرگاه وقت شود در کلاس خارج از فقه رهبر معظم انقلاب شرکت می کنم.

شما به عنوان یک نماینده جوان در مجلس حضور دارید؛ برای استفاده مناسب از جوانان چه سیاست‌هایی را در دستور کار دارید؟

این موضوع را به صورت تحلیلی برای‌تان بیان می‌کنم. امروزه فضایی ایجاد شده که می خواهیم سالخوردگان را کنار بزنیم. قانون عدم بکارگیری بازنشستگان لازم الاجراست و به نظر من این پافشاری برای عدم به کار گیری بازنشستگان از حالت تعادل خارج و افراطی شده است. درمتن دینی آمده برای کارها ازنیروی جوان استفاده کنید وازطرف دیگر تاکید کرده ازمشورت با سالخوردگان هم بهره بگیرید. این افراد پرتجربه و ذخایر انقلاب ونظام هستند در زمینه کارهای اجرای تجارب بسیار ارزنده ای دارند این در قانون حتی منع مشورت کردن با آن‌ها آمده است. به نظرم این درست نیست زمانی ما پیر می شویم افرادی بیایند ما را از صحنه سیاست پاک کنند. حتی در مورد مشورت کردن دراین کار افراط وتفریط صورت گرفته است. احترام به بزرگان برما واجب است وباعث برکت خواهد بود و مخالف این رویه هستم.

مصوبات خوبی در راستای جوانگرایی در مجلس است اما پلی بین سالخوردگان وجوانان وجود ندارد. ما باید حد وسط را درنظر بگیریم که هم از تجربه بازنشستگان استفاده شود وهم جوانان بتوانند در سطح مدیریت کلان تصمیمات خوبی بگیرند. نقدی که به آقای روحانی وجود دارد این است که بیشتر افراد سالخورده را در دولت به کار گرفته است. وقتی وزیری در جلسه خوابش می برد آسیب است و باید اصلاح شود. ایران یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیاست. دراین چندسال کار غیر کارشناسی که صورت گرفته تناسبی بین کشورجوان وکشور پیر ایجاد نشده است. دردوره زمانی طرح افزایش جمعیت را مطرح کردند و در دوره ای طرح کاهش جمعیت مطرح شد، همه اینها آسیب است زیرا وقتی طرح افزایش جمعیت مطرح بود برای مسکن ، تحصیل واشتغال این نسل های بعدی فکروبرنامه ریزی صورت نگرفت بود. دریک جریانی تصمیم گرفته شد طرح کاهش جمعیت مطرح شود که این هم غیر کارشناسی برنامه ریزی شده بود زیرا ۲۰سال آینده کشور را نمی دیدند و فکر نمی کردند جمعیت رو به سالخوردگی خواهد رفت . درواقع تعادل وتناسب ایجاد نشد. ۱۰ سال آینده قطع به یقین بیشتر دانشگاه ها از دانشجو خالی خواهد بود و باید دراین زمینه فکراساسی وبرنامه ریزی مدون صورت گیرد.

آیا دولت برای رسیدن به اهدافش به نمایندگان فشار وارد می کند؟

یکی از آسیب‌های جدی که مجالس و دولت‌ها را تهدید می‌کند این است که مجالس ابزار دست دولت‌ها شوند. درواقع نمایندگان وکیل ملت هستند نه وکیل دولت، آن‌ها در مجلس جمع شده‌اند تا از حق مردم دفاع کنند. قانون برای ما ابزار نظارتی وقانونگذاری تعریف کرده است که باید از این ابزار برای تخلفات یا کوتاهی در حوزه وظایف واختیارات دولت استفاده کرد؛ این ابزار طرح سوال، استیضاح وتحقیق وتفحص است. وقتی طرح سوال می‌شود وزیر یا هیات دولت وادارمی‌شوند که به مردم پاسخ دهند ولی متاسفانه عده‌ای از نمایندگان قبل از انتخابات از حوزه‌های انتخابیه مختلف از دولت حمایت می کنند و وقتی وارد مجلس می شوند به عنوان فرد حامی هستند که باید نسبت به دولت دهان‌شان بسته باشد. برخی نمایندگان حامی دولت نمی‌توانند به کابینه فشار وارد کنند، این درست است که مجلس نباید مخالف دولت حرکت کند و باید با دولت همکاری و تامل داشته باشد ، ولی از طرف دیگر مجلس نباید تسلیم و دراختیار دولت باشد، ولی امروز این‌گونه است.در وضعیت سیاسی، اقتصادی به سر می‌بریم که مجلس نظارت خودش را نتوانسته خوب اعمال کند. اگر با همین رویه پیش رود در آینده به مشکل بر خواهیم خورد. وقتی اوضاع کشور به اینجا می‌رسد باید به عنوان نماینده مردم بتوانم ازوزیر یا رییس جمهور سوال کنم و آن‌ها باید پاسخ دهند تا این رویه که کشور را با مشکل روبه‌رو کرده است، اصلاح شود.

شما درکمیسیون اصل ۹۰ هستید. اینکه گفته می‌شود مماشات دربرخی پرونده ها وجود دارد را تایید می‌کنید؟

همه کمیسیون‌های مجلس کمیته بندی شده هستند. کمیسیون اصل ۹۰ چهار کمیته سیاسی، اقتصادی، حقوقی وقضایی و محرمانه دارد. من مسئول کمیته سیاسی هستم و به جرات می گویم بنده به سهم خودم تا کنون با هیچ کسی تبانی نکرده ام ونخواهم کرد وتا آنجا که خبر دارم در دیگر کمیته ها تبانی صورت نگرفته است و حتی اگر باشد نیز خبر ندارم.

شما به عملکرد مجلس دهم انتقاد داشتید نظر شما درباره این دوره چیست؟

ازعملکرد مجلس دهم راضی نیستم. درباره استیضاح‌ها مردم منتظر بودند که مجلس اقتدار خود را نشان دهد. نمی‌گویم وزیر را به ناحق استیضاح و عزل کنیم بلکه نظرم این است که در حوزه ای که تخلف یا کوتاهی صورت گرفته مجلس باید اقتدار خود را نشان دهد. مجلس دهم دست بسته در اختیار دولت بود. دولت اشاره می‌کرد استیضاح نکنید یا استیضاح را برگردانید و من به همین دلیل به مجلس دهم انتقادداشتم.

آیا حاشیه ای در مجلس برای شما جذاب بوده، برای‌مان تعریف کنید؟

حاشیه خاصی ندیدم. شاید به این دلیل است که هیچ و‌قت دنبال حاشیه و حاشیه پردازی نبودم.

شما روز حمله به بهارستان در مجلس بودی، احتمال همکاری با تروریست‌ها در مجلس بود؟

بله بودم و دوست داشتم بیرون بروم و زد و خورد داشته باشم که این اجازه به من داده نشد. درباره احتمال همکاری با تروریست‌ها نیز سازمان های‌ امنیتی باید نظر بدهند که پشت پرده ماجرا چه بوده است. آن‌گونه که افراد وارد و خارج شدند بی‌شک اطلاعات و مطالعه داشتند اما اینکه اشخاصی پشت پرده با آن‌ها تبانی کردند را نمی‌دانم و فکر نمی‌کنم ازداخل مجلس کسی با آن‌ها همکاری کرده باشد.

نظر شما درباره اظهارات و تهدیدات آمریکا چیست؟

این بحران‌ها تازگی ندارد. ما اگر آماده نباشیم یک ضربه کوچک هم می‌تواند برای کشور آسیب‌زا باشد. مثالی می‌زنم و می‌گویم که تیم فوتبال ایران همیشه درمقابل تیم‌های قوی بسیار عالی وقدرتمند بازی می‌کند اما درمقابل تیم‌های ضعیف‌تر عادی بازی می‌کند یا حتی می بازد. مردم ایران اگردشمن راضعیف فرض کنند هیچ وقت برای آن برنامه‌ریزی نخواهد داشت.

درپایان صحبت‌ها، نکته‌ای مانده است که بیان کنید؟

امیدوارم روزی برسد که معضل بیکاری ومشکلات جوانان در کشورحل شود و کشور آبادتر ورو به توسعه برود و همراه با اقتدار دررفاه و آسایش زندگی کنیم. این‌ها آرزوی قبلی من است که استان وشهرم وهمه مردم را در رفاه وآسایش ببینیم.

Share