برای آگاهی مردم و ارزیابی نمایندگان؛

طرح شفافیت آرای نمایندگان تحویل هیات رییسه شد

طرح شفافیت آرای نمایندگان را می توان گامی برای آگاهی مردم و ارزیابی آنان از آرای نمایندگان موافق و مخالف طرح ها و لوایح و همچنین کسانی که در رای گیری های مجلس شرکت نمی کنند، تعبیر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان با امضای ۲۹ نماینده مجلس تحویل هیات رییسه شد و هیات رییسه نیز به معاونت قوانین ارجاع داد تا پس طی روند قانونی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بررسی شود.

این طرح پس از رسیدگی کارشناسی در این کمیسیون به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می رود.

بسیاری از کارشناسان طرح شفافیت آرای نمایندگان را گامی در راستای اعلام اسامی نمایندگان موافق و مخالف طرح ها و لوایح و همچنین نام کسانی است که در رای گیری طرح ها و لوایح در مجلس شرکت نمی کنند، تحلیل می کنند.

هم اکنون در رای گیری های مجلس شورای اسلامی نام موافقان و مخالفان و دیگر نمایندکانی که در رای گیری ها شرکت نمی کنند، منتشر نمی شود و فقط در رای گیری ها در صفحه نمایش مجلس درصد نمایندگانی که در رای گیری شرکت کرده اند و آرای تعداد نمایندگان مخالف، موافق، ممتنع و جمع آرای ماخوذه منتشر می شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر که از طراحان این طرح است، گفت: بهترین معیارهای ارزیابی نمایندگان توسط مردم این است که بدانند نمایندگان آنها در خصوص طرح‌ها و لوایح مختلف در مجلس چه نظراتی دارند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها از همین روش برای شفافیت استفاده می شود و این می تواند برای کشور مفید باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم همچنین گفت: تصویب این گونه طرح ها، نقش نمایندگان برای مشارکت در رای گیری های مجلس را نیز افزایش می دهد.

**مواردی که با رای مخفی مشخص می شود، مشمول این طرح نمی شود

در ماده واحده این طرح آمده است: هیات رییسه مجلس موظف است اسامی نمایندگان موافق، مخالف، ممتنع و افرادی را که در رای گیری مجلس شرکت نکرده اند را در هر نوع رای گیری که در صحن علنی مجلس انجام می شود، به استثنا موارد مذکور در ماده ۱۲۶ آیین نامه داخلی مجلس (مواردی که رای گیری از طریق رای مخفی با ورقه الزامی است)، به همراه مشروح مذاکرات در روزنامه رسمی کشور یا پایگاه اطلاع رسانی مجلس منتشر کند.

براساس ماده ۱۲۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در مواردی همچون انتخاب اعضای هیأت رییسه، حقوقدانان شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در نهادها و هیأت‌ها ، مجامع و شوراها و سایر انتخابات درمورد اشخاص، انتخابات داخلی شعب و کمیسیون‌ها، رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزیران و هیأت وزیران و رأی عدم کفایت به رییس جمهوری، رأی نسبت به اعتبارنامه نمایندگانی که مورد اعتراض واقع شده‌اند، رای گیری از طریق رأی مخفی با ورقه الزامی است.

بر اساس این رای گیری، هیأت ‌رییسه موظف است کارت‌های مخصوصی برای رأی‏ گیری مخفی تهیه و در اختیار نمایندگان قرار دهد. رأی‏ گیری به وسیله هر گونه ورقه و کارتی غیر از این اوراق معتبر نخواهد بود.

**اسامی امضا کنندگان طرح شفافیت آرای نمایندگان

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس به امضای ۲۹ نماینده رسیده است که عبارتند از حسینعلی حاجی دلیگانی، جبار کوچکی نژاد، الیاس حضرتی، حسین هاشمی تختی، محمد علی پورمختار، محمد حسین فرهنگی، علیرضا بیگی، ابوالفضل ابوترابی، علاءالدین خادم، کاظم دلخوش، سید حسن نقوی حسینی، سید جواد ابطحی، محسن کوهکن، علی محمد مرادی، سید احسن علوی، سید فرید موسوی، مجید کیان پور، ذبیح نیکفر، سید راضی نوری، غلامرضا شرفی، محمد مهدی مفتح، جلال محمود زاده، محمود شکری، نادر قاضی پور، سید ناصر موسوی لارگانی، سید تقی کبیری، علی اکبر کبیری، محمدرضا صباغیان و اکبر ترکی.

Share