دولت پاسخگو در انتظار سخنگو

سه هفته از استعفای سخنگوی بی‌حاشیه دولت گذشت | بازگشت نوبخت به تخصص ویژه‌اش

دولت دوازدهم یا همان دولت پاسخگو در سه هفته گذشته نتوانسته مواضع خود در خصوص اتفاقات مختلف جامعه را به گوش افکار عمومی برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، امروز با گذشت ۲۱ روز (سه هفته) از زمان استعفای محمدباقر نوبخت، دولت دوازدهم هنوز سخنگویی معرفی نکرده است این در حالی است که سخنورترین سیاستمداری که پیرامون حسن روحانی به سیاست‌ورزی مشهور بود نزدیک به پنج سال در این مسند توانست مواضع دولت های یازدهم و دوازدهم را به گوش رسانه ها برساند اما گویی هنوز رییس جمهور برای انتخاب جانشین وی موفق به اخذ تصمیم نشده است.

محمدباقر نوبخت که در این پنج سال به طور میانگین هر سه شنبه میزبان خبرنگار داخلی و خارجی بود تا از آخرین اقدامات و نگاه دولت به مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی ورزشی سخن بگوید در ۹ مرداد ۹۷ در توییتی اعلام کرد از این سمت کناره گیری می کند و علت این امر را فشارهای اخیر دشمنان، شرایط جدید اداره کشور و نیاز به کار مضاعف دانست و تاکید کرد که پس از این تنها در سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه انجام وظیفه خواهد کرد.

نوبخت یا همان سیاستمدار لبخند به لب که توانسته بود اعتماد حسن روحانی را در زمینه سخنوری به خود جلب کند پس از استقرار کابینه دوازدهم مورد اتهام منتقدان دولت در خصوص فعالیتش در سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت تا جایی که یکی از مباحث سیاسی علیه دولت بکارگیری او در این سازمان بود.

حتی در میان احزاب سیاسی حامی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ نیز مخالفانی برای محمدباقر نوبخت وجود داشت تا جایی که یکی از آنها به نام حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران هفته های گذشته انتقادات تندی به نوبخت وارد کرد.

اگرچه این مباحث حاشیه ای نظر حسن روحانی برای تغییر نوبخت از ریاست سازمانی که توزیع منابع دولت را در اختیار دارد تغییر نداد اما نوبخت را از شغل دومش در دولت دور کرد تا دولت دوازدهم برخلاف شعار همیشگی خود یعنی دولت پاسخگو بیش از سه هفته از حضور سخنگو و بیانگر مواضعش در موارد مختلف بی بهره باشد.

این در حالی است که سخنگوی دولت در جمهوری اسلامی ایران از روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی فعال بوده و تاکنون ۱۱ نفر به عنوان سخنگو در دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته انجام وظیفه کرده اند که از آن جمله می توان عباس امیرانتظام،‌ صادق طباطبایی، حسن حبیبی، بهزاد نبوی، احمد توکلی، عطاءالله مهاجرانی، عبدالله رمضان زاده، غلامحسین الهام، سیدشمس الدین حسینی، محمدرضا رحیمی و محمدباقر نوبخت را نام برد.

گفتنی است، در ۴۰ سال گذشته همواره افرادی به عنوان سخنگوی دولت منصوب شده اند که در کنار هنر سخنوری دارای حاشیه های سیاسی نیز بوده اند که با گذری بر نام این افراد می توان به حاشیه های سیاسی آنها از جمله حضور بهزاد نبوی از میان بازداشت شدگان سال ۸۸، نام احمد توکلی در میان منتقدان تندرو، وجود نام عطاءالله مهاجرانی در میان اصلاح طلبان پناهنده به خارج از کشور و غلامحسین الهام به عنوان ابوالمشاغل دولت های نهم و دهم که هم خود و هم همسرش در صحنه های سیاسی حواشی بسیاری ایجاد کرده بودند، پی برد.

اما در این میان، محمدباقر نوبخت، در طول پنج سال حضورش در پشت تریبون سخنگویی دولت های یازدهم و دوازدهم هیچکدام از این حواشی سیاسی را متوجه خود نکرد و در نهایت به عرصه اقتصادی یا همان تخصص ویژه خود بازگشت.

Share