مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران

سهم زنان ایرانی از اهدای خون تنها پنج درصد است

در کشورهای توسعه یافته در حالی که آمار اهدای خون زنان ۵۰ درصد است، بانوان ایرانی تنها سهم پنج درصدی در این بخش دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزامدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در کشورهای توسعه یافته در حالی که آمار اهدای خون زنان ۵۰ درصد است، بانوان ایرانی تنها سهم پنج درصدی در این بخش دارند.

«علی اکبر پورفتح الله» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درخصوص علت پایین بودن سهم زنان ایرانی در اهدای خون اظهارداشت: باید دو جنبه را در این زمینه بررسی کرد؛ نبود زیرساخت های مناسب برای خون گیری بانوان و وجود باورهای ذهنی و فرهنگی مبنی بر کم خون بودن زنان موجب شده به اهدای خون کمتر تمایل داشته باشند.
وی افزود: در حاضر درصدد تغییر این باور هستیم و یکی از روش هایی که درنظرگرفته ایم، اجرای طرح «آهن یاری» به عنوان یک مکمل غذایی در رفع کم خونی است؛ به این صورت که درمان بانوان کم خونی را که برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند، در همان مراکز آغاز کنیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون یادآور شد: قرار است به زودی مرکز آموزش و پژوهش خون با محوریت درمان کمبود خون زنان با کمک خیرین در مشهد آغاز به کار کند؛ این مرکز می تواند به عنوان پایلوت درخصوص ایجاد فرهنگ اهدای خون در میان بانوان فعالیت کند.

** میزان اهدای خون بانوان ایرانی همانند کشورهای منطقه
پورفتح الله به قطعنامه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ضرورت ساختار ملی متمرکز انتقال خون در کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی ایران تنها بعد از یک سال از آن قطعنامه دارای این ساختار ملی شد که هنوز بسیاری از کشورها فاقد ساختاری منسجم در این زمینه هستند.
وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مراکز و بیمارستان ها خود اقدام به جذب و تامین خون می کنند، برخی از این کشورها به دلیل نداشتن ساختار ملی و در نتیجه ترویج نشدن اهدای خون با کمبود خون مواجه هستند.
وی اظهار داشت: امروز در برخی کشورها همچنان در قبال خون پول دریافت می کنند یا فرد نیازمند خون باید فرد جایگزینی برای اهدای خون پیدا کند اما در کشور ما به دلیل وجود ساختار ملی متمرکز و همچنین دوران دفاع مقدس فرهنگ اهدای خون وجود دارد.

Share