کوچکی نژاد تاکید کرد:

سئوال از رئیس جمهور هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه تمام فرآیندهای‌ طرح سئوال از رئیس جمهور قانونی پیش رفته است گفت: سئوال از رئیس جمهور هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگویی اظهار داشت:‌ ‌اظهارات اخیر رئیس جمهور در نامه‌ای که خطاب به رئیس مجلس نگارش کرده‌ مبنی بر اینکه فرآیند طرح سئوال از وی با اصول قانون اساسی کشور مغایرت داشته،‌ نه تنها صحیح نیست بلکه اتفاقاً این کار به‌صورت کاملاً قانونی در حال انجام است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه طبق قانون نمایندگان امضاهای جمع‌آوری شده در مورد سئوال از رئیس جمهور را به رئیس مجلس تسلیم می‌کنند، افزود:‌ پس از این کار رئیس مجلس موضوع مورد نظر را به کمیسیون تخصصی برای ادامه فرآیند درخواست نمایندگان ارجاع می‌دهد.

کوچکی‌نژاد از بررسی سئوال نمایندگان در کمیسیون تخصصی مجلس و با حضور نمایندگان معرفی شده از سوی رئیس جمهور خبر داد و ابراز داشت:‌ در این مرحله نمایندگان اگر از پاسخ‌های ارائه شده قانع نشوند رئیس مجلس این بار سئوالات مربوطه را باید به شخص رئیس جمهور ارجاع دهد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی اشاره کرد و بیان داشت:‌ بر اساس این اصول قانونی،‌ رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از دریافت سئوال در مجلس حضور پیدا کند و به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس در مورد اینکه رئیس جمهور طرح سئوال را مغایر با قانون اساسی دانسته است تصریح کرد:‌ با توجه به صریح بودن مواد قانونی امیدواریم رئیس جمهور در مجلس حاضر شود و ضمن پاسخ به سئوالات مطروحه در مورد مغایرت این مسئله نیز پاسخ‌های روشنی ارائه دهد.

وی پس گرفتن امضاء توسط برخی از نمایندگان و امضاء مجدد طرح از سوی آنان را فرآیندی کاملاً عادی دانست و ابراز داشت: ‌طبق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس هر گاه یک چهارم کل نمایندگان در موضع خود مبنی بر سئوال از رئیس جمهور باقی بمانند این موضوع قانوناً قابل اجرا است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان مقطع زمانی فعلی را بهترین فرصت برای سئوال از رئیس جمهور در مورد مشکلات جامعه دانست و افزود:‌ طبق قانون هر وقت مشکلی در کشور رخ بدهد یا رئیس جمهور از وظایف قانونی خود عدول کند نمایندگان به عنوان وکلای ملت می‌توانند از وی سئوال کنند.

کوچکی‌نژاد با تأکید بر اینکه رئیس جمهور برای رفع فشارها و گرفتاری‌های به وجود آمده برای مردم موظف است به مجلس ‌آمده و پاسخگو باشد عنوان کرد:‌ طبق قانون اساسی اگر رئیس جمهور به شیوه ناقص خود ادامه دهد نمایندگان می‌توانند از سایر روش‌های قانونی استفاده کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این موضوع که اگر اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشوند موضوع مورد سئوال نقض و استنکاف از قانون محسوب می‌شود افزود:‌ در صورت بروز این امر موضوعات مورد سئوال به قوه قضائیه جهت پیگیری ارجاع می‌شود.

وی از لزوم  پاسخگویی رئیس جمهور به قوه قضائیه پس از رأی گیری و قانع نشدن نمایندگان مجلس سخن گفت و بیان داشت: ‌در صورت ادامه این شیوه عملکردی طبق اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۳۱ آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند نسبت به استیضاح هر مقام اجرایی اقدام کنند.

Share