رئیس جمهور در مراسم سالروز صنعت دفاعی:

دو سال دعوای سیاسی را قطع و به مردم آرامش دهیم |جنگنده کوثر، افتخار ملی است

رئیس جمهور آمادگی دفاعی ایران را نه به معنی جنگ طلبی، بلکه به معنای صلح طلبی پایدار برشمرد و با بیان اینکه تاریخ به ما آموخته که اگر قدرتمند و استوار نباشیم، ما را از پای در می آورند، تاکید کرد: عدم بازدارندگی دفاعی، یعنی چراغ سبز به دشمن.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر روحانی با تبریک ایام پربرکت ماه ذی‌الحجه، گفت: روز صنعت دفاعی در پایان مرداد هر سال، بسیار حائز اهمیت است، چرا که در این ایام همگان می‌توانند دستاوردهای یکساله محققان و تلاشگران کشور در عرصه صنایع دفاعی را شاهد باشند.

رئیس جمهور افزود: تاریخ به ما می‌گوید که اگر قدرتمند نباشیم و بر روی اهداف خود استوار نایستیم، دیگرانی هستند که ما را از پای در خواهند آورد. خداوند اراده کرده است که انسان‌ها در کمال صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی کنند و اساساً کلمه انسان از ریشه انس است اما متأسفانه وضعیت به گونه‌ای است که نمی‌توان اطمینان یافت که همه انسان‌ها در مسیر مستقیم حرکت کرده و کسی به ما چشم طمع نداشته باشد.

روحانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه در یک منطقه حساس جغرافیایی قرار دارد در ۴۰ سال گذشته نیز همواره آماج هراس‌افکنی و ترویج ایران‌هراسی بوده و عده‌ای سعی کردند به کشورهای اطراف ما اینگونه القاء کنند که ایران حیات، بقاء و عزت آنان را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه ۴۰ سال گذشته نشان داده که ایران اهل تجاوز به دیگران نیست، ادامه داد: در سال‌های سپری شده از استقرار جمهوری اسلامی، اگر قصد تجاوز به کشور دیگر را داشتیم، فرصت‌های استثنایی مثل مقطع حمله صدام به کویت و محاصره بین‌المللی این کشور با توجه به ظلم و تجاوز ۸ ساله رژیم بعثی به کشورمان و یا سوء استفاده از موقعیتی که در اثر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوجود آمد در اختیار ما بود، اما ایران در این مقاطع حساس ترجیح داد به مردم در کشورهای همسایه کمک کند که به عنوان مثال پذیرای تعداد زیادی از آوارگان عراقی و کویتی در حمله صدام به کویت بودیم، یا در زمان فروپاشی شوروی یکی از اولین کشورهایی بودیم که جمهوری‌های تازه استقلال یافته را به رسمیت شناخته و به دنبال کمک و تعامل با آنها بودیم.

روحانی تصریح کرد: ملت ایران همواره به دنبال زندگی مسالمت‌آمیز و تعامل با دیگر کشورها بوده است. در سال‌های اخیر که پدیده تروریسم در منطقه گسترده شده بود، اگر چه به ظاهر خطر آن ایران را تهدید نمی‌کرد، اما جمهوری اسلامی ایران ، داوطلبانه به کمک ملت‌های منطقه شتافت و نقش مؤثری در پاکسازی کشورهای منطقه از تروریست‌ها داشت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با این وجود، ملت ایران با همه خوبیها و مسالمت‌خواهی‌هایش، اما باید خود را در برابر قدرت‌هایی که همواره به این کشور، منابع آن و جایگاه جغرافیایی‌اش چشم طمع دارند، تقویت کرده و آماده نگه دارد.

روحانی گفت: آمادگی ما، آمادگی برای جنگ نیست، بلکه آمادگی برای ایجاد و حفظ صلح پایدار است. وقتی می‌گوییم ملت ایران آماده دفاع جانانه از خود است یعنی می‌خواهد صلح پایدار را حفظ کند. فقدان آمادگی و توانمندی کافی یعنی به استقبال جنگ رفتن و در برابر آن افزایش قدرت دفاعی یعنی صلح‌طلبی.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر توان دفاعی کشوری بازدارنده نباشد، این خود چراغ سبزی به دیگران برای چشم طمع دوختن به آن کشور است. بازدارندگی یعنی آنکه دشمن در محاسباتش قدرت و تون دفاعی کشورمان را برای تجاوز احتمالی‌اش بسیار پرهزینه ببیند.

روحانی اظهار داشت: تمام تلاش‌ها و هزینه‌های ما برای ارتقاء توان دفاعی کشور به منظور آن است که جلوی تحمیل جنگ و تجاوزهای پرهزینه به کشورمان را بگیریم. اگر نه عمل کردن بر خلاف این رویه کار سختی نیست و با سردادن چند شعار می‌توان وضعیت را بهم ریخت و به کشور هزینه‌های جبران‌ناپذیر تحمل کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: همه در هر بخشی که هستند از بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گرفته تا بخش نظامی، موظف هستیم به گونه‌ای عمل کنیم که ملت و کشور ما امنیت، عزت و قدرت‌اش را با هزینه‌ای کمتر حفظ کند و این در گرو آن است که توانمندی دفاعی و بازدارندگی کشور را ارتقاء دهیم.

روحانی افزود: امروز کشورهای اطراف ما نیز به ظاهر تلاش می‌کنند، امنیت خودشان را حفظ کنند. این کار را بسیار پرهزینه انجام می‌دهند، آنها سلاح را با گران‌ترین قیمت ممکن می‌خرند و تازه نمی‌توانند، خودشان به طور کامل از این سلاح‌ها استفاده کنند و برای بهره‌گیری از این سلاح‌ها مجبورند مستشاران خارجی استخدام کنند و از سوی دیگر خرید این سلاح‌ها در گرو آن است که در برابر فروشندگان این سلاح‌ها و خواسته‌های آنان تسلیم باشند که همین مسأله هزینه دفاع آنان از کشورشان را بسیار بالا برده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: نوکری کردن شاید به ظاهر هزینه‌های مادی را پایین بیاورد، اما هزینه‌های معنوی را بالا می‌برد. حفظ عزت و غیرت یک ملت خود هزینه دارد، هنر ما این است که بتوانیم با کمترین هزینه به بهترین شکل و در بالاترین سطح منافع و مصالح کشور را تأمین کنیم.

روحانی تصریح کرد: یکی از مزیت‌های نیروهای مسلح کشورمان آن است که بین نیروهای مسلح ما و مردم فاصله‌ای نیست و نیروهای مسلح ما نیروهایی مردمی هستند. هر چه فاصله بین نیروهای مسلح و مردم بیشتر باشد و مردم نتوانند به نیروهای مسلح خود اعتماد کنند، هزینه تأمین امنیت و آرامش برای مردم بالا می‌رود و به حس امنیت و آرامش مردم خدشه وارد می‌شود، اما اگر مردم به نیروهای مسلح خود اطمینان داشته باشند، اولاً در کنار آنان قرار می‌گیرند و در ثانی از حضور آنان احساس امنیت و آرامش خواهند کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ساختار دفاعی کشورمان، ساختاری مردمی است، خاطر نشان کرد: بار بزرگ و اصلی نیروهای مسلح کشورمان، بر دوش بخش مردمی آن یعنی سربازان وظیفه است و از سوی دیگردر کشورمان نیرویی به اسم بسیج داریم که به عنوان یک قدرت بزرگ علاوه بر آنکه بخش مردمی نیروهای مسلح را تقویت می‌کند، مردم را نیز کاملاً با نیروهای مسلح کشور، متصل کرده است و هر جا نیروهای مسلح و مردم کشوری اینچنین پیوندهای مستحکم و گسترده داشته باشند، شکست‌ناپذیر خواهند بود.

روحانی اضافه کرد: اگر در کنار این ویژگی‌ها، فرماندهی نیروهای مسلح نیز مردمی باشد، یعنی منتخب و مورد اعتماد مردم باشد و علاوه بر این اسلام‌شناس، مدیر، مدبر و مورد اعتماد دینی مردم باشد، توانمندی و قدرت نیروهای مسلح مضاعف خواهد شد. در زمان جنگ وقتی امام راحل فرمانی صادر می‌کردند، با فرمان یک فرمانده نظامی معمولی فرق داشت چرا که مردم به این رهبر مردمی و دینی از عمق جان اعتماد داشته و به او عشق می‌ورزیدند و می‌دانستند که آنچه او می‌گوید برای تأمین مصالح عمومی کشور است و نه تأمین منافع فردی.

رئیس جمهور گفت: این اعتقاد و ایمان بین فرمانده نیروهای مسلح با نیروهای مسلح و نیروهای مسلح با مردم و مردم با آن فرمانده، قدرت بزرگی ایجاد می‌کند. اساس قدرت ما قدرت نیروی انسانی است که روحیه، انگیزه و ایمان آن، فراتر از قدرت سلاح، ابزار و تجهیزات عمل می‌کند.

روحانی افزود: البته هیچگاه نیاز به تجهیزات قابل چشم‌پوشی نیست و همواره وظیفه داریم، ابزار و تجهیزات لازم برای توانمندی و به روز بودن نیروهای مسلح را فراهم کنیم و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور در این عرصه مسئولیت مهم و ویژه‌ای بر عهده دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: نیروهای مسلح کشورمان با تجمیع توان خود در کنار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانسته‌اند دستاوردهای بزرگی را حاصل کنند که اگر هر کدام از آنان می‌خواستند به تنهایی برای این دستاوردها تلاش کنند، به چنین سطحی از موفقیت دست نمی‌یافتند، چنانکه در دوران جنگ نیز وقتی همه نیروهای مسلح، نیروهای وزارت دفاع و نیروهای مردمی و متخصصان بخش‌های مختلف کشور در کنار هم قرار گرفتند و با هم همفکری کردند به توفیقات بزرگی دست یافتیم.

Share