به خاطر «چادرشب بافى»

دومین روستای ملی صنایع دستی در گیلان ثبت شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: روستای قاسم آباد چابکسر به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شرایط خاص جغرافیایی، هوای مرطوب، کوههای پوشیده از جنگل و مناظر زیبا و رنگارنگ از یک سو و سوابق طولانی چند هزار ساله مردم این سرزمین در هنر و صنعت از سوی دیگر موجب شد گیلان در دوران گذشته تا به امروز دارای صنایع دستی با سنتها و آداب و رسوم جامع و پر محتوی باشد.

«چادرشب بافى» یکى از هنرها و صنایع دستى زیباى استان گیلان است که تولید این هنر دستباف در قسمتهاى وسیعى از استان به خصوص در شهرها و روستاهاى شرق گیلان متداول و مرسوم است. در این میان اما مرکز عمده چادرشب بافى گیلان شامل روستاهاى اطراف شهرستان رودسر به خصوص «قاسم آباد سفلى و علیا» است.

چادرشب در نوع اصیلش با ابریشم مرغوب یا کجین و در نمونه‌ای متاخر با نخ‌های دستریس پنبه ای محلی با استفاده از دستگاه‌های بافندگی دو وردی بافته مى‌شود. چادرشب‌های قاسم آباد به دو نوع چهارخانه و یکرنگ تقسیم مى‌شوند.

 نوع یکرنگ این بافته‌ها توسط دختران جوان تر محلی و با حرکت پود اضافه با نقش‌های برگرفته از طبیعت، محیط اطراف و زندگی روستایی بافته مى‌شود.چادرشب‌های چهارخانه نیز با نقوشی هندسی، چهارخانه و ساده برای مصارفی همچون دستمال، بقچه، روتختی یا پتویی استفاده مى‌شود.

سلمان شاه محمدی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از روستاها و شهرهای دارای صنایع دستی شاخص و سابقه تاریخی، هر سال تعداد محدودی از روستاها و شهرهای دارای شرایط به دبیرخانه ثبت روستاها و شهرهای ملی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری معرفی می‌شوند.

وی افزود: در سال گذشته روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت و معرفی شد. امسال نیز با ارائه مدارک و مستندات و پیگیری های لازم، روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج  چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و همچنین اشتغال  بیش از ۶۰۰  نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی )، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شد که این امر باعث شده که هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.

شاه محمدی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی ها و آیین کار) تدوین شد و درسال ۱۳۹۶ این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: استان گیلان جهت غنای صنایع دستی و هنرمندان آن یکی از استانهای مطرح تولید صنایع است که خوشبختانه به جهت ورود گردشگران فراوان به این استان، فرصت‌های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی فراهم است.

روستای قاسم آباد شامل قاسم آباد علیا و سفلی بوده و جمعیت آن بیش از ۶۰۰۰ نفر است چادرشب بافی نوعی دستبافته است که توسط زنان قاسم آباد بافته می‌شود و در اصطلاح محلی « لاوند یا چاشو» نامیده می‌شود.

Share