معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دارندگان کارت خانه مطبوعات به عنوان اصحاب رسمی رسانه محسوب می‌شوند

محمد سلطانی فر گفت: صدور کارت های خبرنگاری و بعضی از وظایف معاونت مطبوعاتی مربوط به خبرنگاران به زودی به خانه مطبوعات واگذار می شود و اصحاب رسانه باید با عضویت در این خانه از مزایای آن استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه اتحادیه رسانه های حاشیه دریای خزر با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع اقامتی و تفریحی نمک آبرود چالوس برگزار شد.

در این جلسه که دکتر ضیایی پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، شیروی مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد اسلامی، شالویی مدیرکل ارشاد اسلامی مازندران، ربیع پور مدیرعامل مجتمع نمک آبرود و جمعی از مدیران نشریات و رسانه های استان های گیلان، مازندران و گلستان حضور داشتند، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خانه مطبوعات تنها تشکل رسانه ای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تمامی حمایت های رسانه ای، خارج از یارانه از طریق خانه های مطبوعات انجام می شود.

محمد سلطانی فر افزود: صدور کارت های خبرنگاری و بعضی از وظایف معاونت مطبوعاتی مربوط به خبرنگاران به زودی به خانه مطبوعات واگذار می شود و اصحاب رسانه باید با عضویت در این خانه از مزایای آن استفاده کنند.

وی بیان داشت: با تشکیل اتحادیه خانه های مطبوعات شمال کشور به دنبال آن هستیم تا بتوانیم شاهد برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها و برنامه های مشترک رسانه ای در منطقه شمال کشور باشیم.

معاون مطبوعاتی تاکید کرد: در روزهای آینده طی نامه ای به کلیه وزارتخانه ها و استانداری ها اعلام می کنیم که دارندگان کارت شناسایی خانه مطبوعات بعنوان اصحاب رسمی رسانه محسوب می شوند و فقط مدیران مسئولی که صاحب امتیاز رسانه محسوب می شوند از معاونت مطبوعاتی کارت شناسایی دریافت می کنند و سایر فعالان حوزه رسانه باید دارای کارت شناسایی از خانه مطبوعات باشند.

وی اظهار داشت: تقویت خانه های مطبوعات در اولویت این معاونت است و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید تلاش کنند تمامی حمایت ها و برنامه های آن ها نیز با محور قرار دادن خانه های مطبوعات انجام شود، زیرا تنها تشکل رسانه های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه مطبوعات است.

وی با بیان این که در صورت توافق، اتحادیه خانه های مطبوعات سه استان شمالی با موضوعیت و محوریت خزر شکل گیرد تصریح کرد: در این رابطه ضرورت دارد تا خانه های مطبوعات استان های گیلان، گلستان و مازندران در این همایش حضوری در خور توجه داشته باشند تا نگرش هم افزا در مسیر حوزه های خزر به وجود آید.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت بیمه خبرنگاران با بیان این که بیمه کردن وظیفه مدیران رسانه ها است یادآور شد: امسال تصمیم گرفتیم تا یارانه بیمه به کارفرمایان و مدیران مسئول تخصیص داده شود؛ ضمن اینکه هم اکنون صندوق هنرمندان و نویسندگان شرایط خاصی را برای تحت پوشش قراردادن بیمه خبرنگاران پیش بینی کرده که روزانه کارشناسان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر بوده تا پاسخگوی سوالات بیمه ای و بازنشستگی خبرنگاران باشند.

سلطانی فر با اشاره به این که هم اکنون دست کم هزار نفر از خبرنگاران زیر پوشش این صندوق قرار گرفته اند افزود: در حال حاضر حداقل سه هزار خبرنگار نیز بیمه تکمیلی شده اند؛ وی از تشکیل شورای حل اختلاف رسانه ای درآینده نزدیک خبر داد و گفت: طبیعتا این شورا می تواند از رسانه ها به لحاظ قانونی در برابر شکایات دفاع کند.

وی همچنین بر لزوم برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های خزر در استان های شمالی تاکید کرد و افزود: سهم رسانه های استان های شمالی در حوزه دریای خزر باید بیشتر از دیگر کشورها باشد و رسانه های این سه استان باید جدی تر در این جشنواره شرکت کنند.

سلطانی فر اضافه کرد: جشنواره رسانه های خزر اواخر شهریور ماه (۲۸ ـ ۲۹ ـ ۳۰ شهریور) در شهر آستراخان روسیه برگزار می شود و با موضوعاتی در خصوص عکس خزر، انسان و دریا، معرفی کشورهای خزر، خزر ـ سرزمین سلامتی، دیدگاه نو و خرز بدون مرز؛ می توان آثار را در قالب عکس، سرمقاله و یادداشت، مقالات و فیلم به بخش مسابقه ارسال کرد.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره آستراخان بسیار مهم است و ما باید حضور موفقیت آمیزی در آن داشته باشیم و سه استان گیلان، مازندران و گلستان باید درگیر این ماجرا شوند؛ متاسفانه تاکنون از این بخش غافل بوده و ضعیف عمل کرده ایم و باید در این راستا فعال شویم.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بیان کرد: با نظام مند کردن اتحادیه خانه های مطبوعات و رسانه های شمال کشور می توانیم در این موضوع به موفقیت هایی دست یابیم. اعتقاد دارم که خانه های مطبوعات باید به هم نزدیک شوند و دور هم جمع شده و با برگزاری جشنواره های منطقه ای به موفقیت برسیم.

سلطانی فر اظهار داشت: تفاهم نامه ای با کشور روسیه امضا کرده ایم و باید به طور جدی برای حضور موفق در این جشنواره فعالیت کنیم و تشکیل اتحادیه رسانه های حاشیه خزر در همین راستا بوده و یک ضرورت است. ضمن اینکه خانه های مطبوعات سه استان شمالی باید این اتحادیه را شکل داده و با تفاهم نامه ای به جلو هدایت کنند و ما هم قطعا حمایت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از دریای خزر متعلق به ما است و ما سهم زیادی از دریای خزر داریم و باید میزبان جشنواره بین المللی رسانه های حاشیه دریای خزر در ایران باشیم.

سلطانی فر در خاتمه یادآور شد: در پی آن هستیم تا به رسانه هایی که مجوز می دهیم تا سه سال هیچ حمایتی به عمل نیاوریم و این امر سبب می شود تا رسانه های فعال و غیرفعال را شناسایی کنیم.

Share