رضا ثقتی

حادثه‌ای تلخ تر از شایعه قحطی بنزین؛ عدم اعتماد به رسانه‌های خودی ؟

براستی جامعه نسبت به مسوولین و گفته هایشان بی اعتماد شده اند یا در مورد انعکاس اخبار منتشره رسانه ها شک و شبهه دارند ؟

رضا ثقتی

مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

رسانه ها نماینده افکار عمومی در حاکمیتند جامعه و رسانه دو روح در یک کالبد و پیکرند تافته جدا بافته ای نیستند لاینفک هم اند جدایی ناپذیرند اغراق نگفته باشم هیچکدامشان به تنهایی ادامه حیات برای شان مقدور نیست شریان زندگی شان به هم وابسته اند… حال چه شده است که رسانه ها در قائله شایعه قحطی بنزین محکی تلخ از دید صاحب نظران رسانه به خود دیدند محکی به تلخی و بلندای دیوار بی اعتمادی مردم به نمایندگان خود یعنی رسانه ها !!
شایعه خیلی موجز و مختصر اما بسیار نافذ و برنده و متاسفانه تاثیرگذار بود : قحطی بنزین در گیلان تا دو روز آینده !!
شایعه ای که بنا به گفته استاندار گیلان رکورد مصرف بنزین را حتی ازپر مصرف ترین روز سال یعنی عید نوروز در هم نوردید و به ۶.۱ میلیون لیتر در یک روز رساند.
اما قصه پر غصه و تلخ تر از قحطی بنزین ، عدم اعتماد مردم به رسانه های داخلی و محلی بود از لحظه اول شایعه و تکذیب قحطی بنزین توسط مسئولین امر، تمام رسانه های محلی با تمام توان کوشیدند که این مهم را نشر دهند که خبر شایعه ای بیش نبوده و طوری بازگو نمودند که به مردم بگویند که نگران نباشید قحطی در کار نیست این شایعه ای ساخته شده از سوی کسانی هستند که منفعت و حیاتشان التهاب و هرج و مرج در کشور است اما اعتمادی نبود توجه ای نبود قرار بود شفاف سازی و آگهی بخشی رسانه های محلی شنیده نشود!
نوشتن این چند سطر برایم از نوشتن رساله چند صد صفحه ای دانشگاهی ام که با موضوع مطالبه گری رسانه ها بود
سخت تر است. آیا سندیت نداشتن خبر رسانه ها از سوی مردم و بی اعتنایی به آن خبر از کدام واقعه تلخ می دهد ؟
اشکال از عملکرد رسانه ها در گذشته است یا تیغ شایعه بسیار برنده و نافذ بود؟ حاصل این بی اعتمادی چه می تواند باشد  رسانه ها برای جلب مجدد اعتماد مردم چه برنامه ای دارند ؟ آیا می توان نتیجه گیری کنیم که رابطه میان رسانه ها و افکار عمومی نیاز به جراحی و ترمیم و بازسازی دارد آیا می توان این گمانه را زد که مردم رسانه ها را نماینده خود و افکار عمومی نمی دانند و آنها را بجای جانب داری از خودبه جانب داری و نمایندگی حاکمیت و دولت متهم می کنند ؟؟
براستی جامعه نسبت به مسوولین و گفته هایشان بی اعتماد شده اند یا در مورد انعکاس اخبار منتشره رسانه ها شک و شبهه دارند ؟
می توان اذهان داشت رسانه ها و اصحاب و زحمتکشان آن در طول این سال ها غیرتمندانه و شرافت مندانه در این عرصه کوشیده اند حال چه شده که این چنین متحمل بار قضاوت قرار گرفته اند ؟
پرداختن به چرایی این موضوع که مردم به رسانه ها در واقعه اخیر اعتماد نشان نداده اند و اینکه آیا مردم رسانه ها را نماینده خود در حاکمیت نمی دانند و یا رسانه ها جایگاه افکار عمومی خود را از دست داده اند بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است زیرا به گفته رهبری نظام، پیچ های تاریخی نظام و بقولی دیگر از ایشان خرمشهرهای دیگر در پیش است و وجود و حضور و بروز رسانه ها و میدان داری و آگاهی بخشی آنها در این پیچ های خطرناک و زدودن فضای شبهه افکن و غبارآلود است بسیار مهم و حیاتی است.
در هر صورت محک اخیر محک خوبی برای جایگاه رسانه ها در نزد افکار عمومی و صاحب نظران نبود و نشان دهنده فاصله ای محسوس بین مردم و اعتماد آنها با رسانه ها بود.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share