در نشست تخصصی در همسایگی نگاه تاکید شد:

به جای کپی‌برداری از ایده‌ها به فکر خلاقیت باشیم | عکاسی طبیعت، منعکس‌کننده مشکلات زیست محیطی

عصر دیروز، همایش در همسایگی نگاه با حضور جمعی از اساتید ، هنرمندان و اعضای انجمن عکاسان رشت به همت این انجمن در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص)رشت برگزار شد.

به گزرش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر دیروز، همایش در همسایگی نگاه با حضور جمعی از اساتید، هنرمندان و اعضای انجمن عکاسان رشت به همت این انجمن در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص)رشت برگزار شد.

الوند رضازاده، رییس  انجمن عکاسان رشت در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم به هنرمندان حاضر که از شهرهای مختلف گیلان در این همایش شرکت کرده بودند، درباره روند فعالیت ها و خدمات انجمن عکاسان و سفرهای عکاسی توضیحاتی ارایه داد و همچنین از ایجاد کارگروه عکاسی منظره و مستند، به عنوان فعالیت های جدید این انجمن خبر داد.

این مدرس دانشگاه همچنین عکاسان را به استفاده از ایده های نو و خلاقانه خود با توجه به علایق و جهان بینی تشویق کرد.

وی عکاسان را از افتادن به ورطه تکرار عکاسی گذشته و مشابه سازی سایر عکاسان نهی کرد و عنوان داشت: امروزه شاهد حضور افرادی در عرصه عکاسی هستیم که با باز نشر و کپی از عکس های دیگران به گونه ای که تغییر چندانی در نحوه ثبت آنها مشاهده نشده، نمایشگاهی در گالری‌های سطح شهر برگزار می‌کنند.

رضازاده در پایان توصیه کرد: امیدوارم به جای کپی برداری از ایده‌ها و خلاقیت‌های دیگران به فکر ایده پردازی های نوین برای ثبت خود باشیم و در این راستا از آمادگی کارشناسان و اساتید دانشگاه عضو این انجمن جهت هرگونه همکاری و همراهی باعکاسان استان در اجرا و ارایه پروژه های عکاسی خبر دادند.

داشتن دوربین و لنز نمی‌تواند به تنهایی از شخص یک عکاس منظره بسازد

در ادامه پدرام میرصادقی، عکاس طبیعت و استاد دانشکده خبر تهران در رابطه با طرح بسیاری از سوال‌ها درباره عکاسی طبیعت و منظره تاکید کرد: در زمینه عکاسی طبیعت و منظره چالش های بسیاری در برابر عکاسان وجود دارد اما نکته اصلی این است که قبل از شروع این نوع از عکاسی باید به چراهای موجود در آن پاسخ دهیم و هدف خود را مشخص کنیم.

وی در ادامه در رابطه با عکاسی منظره گفت: عکاسی منظره بعدهای مختلفی دارد که یکی از آنها انعکاس مشکلات زیست محیطی و تاثیر آن بر زندگی بشر است. نگاه به این مسئله باعث می شود با شکل تازه ای از عکاسی مواجه شویم که توام با چالشهای متفاوتی است.

میرصادقی تاکید کرد: نگاه زیست محیطی به این صورت نیست که برای تفریح با ماشین شخصی خود به جایی بروید و مدتی از یک مکان مشخص عکاسی کنید و به مسیر خود ادامه دهید. در عکاسی طبیعت باید همه خطرها و مشکلات را تحمل کنید.

استاد دانشکده خبر در ادامه این نشست در رابطه با دسترسی آسان عکاسان به دوربین در عرصه دیجیتال بیان کرد: امروزه در عرصه دیجیتال دسترسی به تجهیزات بسیار آسان شده است و باید به این موضوع توجه کرد که داشتن دوربین و لنز نمی‌تواند به تنهایی از شخص یک عکاس منظره بسازد، اگر چه با شرایط اقتصادی حال حاضر و افزایش نرخ تجهیزات در کشورمان، متاسفانه در رابطه با خرید دوربین با مشکلاتی عدیده ای مواجه شدیم.

وی اشاره کرد: شناخت ابزار و کار با دوربین در مرحله اول مهمتر از دانستن تکنیک و پیچیدگی‌های ثبت است.

میرصادقی در رابطه با تفاوت‌های عکاسی طبیعت و منظره اظهار کرد: در عکاسی منظره و چشم‌انداز ممکن است المان‌ها و ردپاهای انسان موجود باشد اما درعکاسی طبیعت هیچ ردی از انسان وجود ندارد که به مراتب این امر کار را برای عکاس سخت تر خواهد کرد.

وی در پایان در رابطه با چالش‌هایی که عکاسان با آنها مواجه هستند، گفت: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که برای بیشتر عکاسان وجود دارد، نحوه خرید تجهیزات و استفاده صحیح از آنهاست که به توصیه بنده قبل از اقدام به خرید هرگونه تجهیزاتی باید هدف خود را از عکاسی مشخص و میزان مبلغی که برای خودتان مقدور است را بسنجید و متناسب با آن خرید کنید.

به گزارش دیارمیرزا، در ادامه مسعود جلالی، تکنسین تعمیرات نمایندگی کانن گیلان و نماینده شرکت ایده آل در گیلان در رابطه با نحوه نگه داری دوربین و تجهیزات اعم از نحوه صحیح استفاده و شارژ باتری‌ها و همچنین کاربردها و تفاوتهای انواع کارت حافظه دوربین مواردی را به هنرجویان و اعضای انجمن متذکر شد.

از نکات جالب توجه بحث جلالی درمورد کلینینگ و پاکیزه سازی فضای داخلی انواع دوربین دیجیتال سنسور بود که به صورت عملی روی انواع دوربین انجام داده شد.

در ادامه جلالی به انواع خطاها و اخطارهایی که دردوربینهای دیجیتالی بوجود می‌آید و راهکارهای متداول جلوگیری و یا رفع عیب آنها را آموزش داد.

انجمن عکاسان رشت در هر ماه سلسه نشست‌های متعددی در ژانر های مختلف عکاسی اعم از تئوری، عملی و اردوهای متعدد عکاسی برپا می‌کند.

علاقه مندان برای نحوه عضویت در این انجمن می‌توانند به آدرس رشت، خیابان سعدی مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) اتاق ۱۰۹ مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن‌های ۰۹۱۱۲۳۱۸۸۹۸ و ۰۹۱۱۱۳۴۵۷۴۱ تماس حاصل نمایند.

Share