روایت جعفرزاده از همه آنچه که در نشست با ظریف درباره کنوانسیون خزر گذشت:

برخی مغرضانه دستاوردهای نشست خزر را باخت جلوه می دهند

نماینده مردم رشت با اشاره به توضیحات مطرح در نشست با وزیر امور خارجه، تاکید کرد: در کنوانسیون سهم کشورها و ایران مشخص نشده و به مذاکرات و موافقتنامه های آتی موکول شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در توضیح نشست روز گذشته (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر امور خارجه، گفت: آقای دکتر ظریف به سوالات اینجاب که در رابطه با دغدغه و نگرانی های مردم ویژه دریای خزر بود پاسخ گفتند، شایان ذکر اینکه این جلسه بالغ بر سه ساعت بطول انجامید و همه جوانب آن بررسی شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دستاورد بسیار مثبتی برای کشور است ولی متاسفانه مخالفان کشور و نظام و برخی که نگاه تخصصی به موضوع ندارند؛ سعی دارند با تحریف وقایع؛ این شیرینی را تلخ کنند و بازی برده را به باخت مبدل سازند.

وی افزود: این کنوانسیون بیشتر از یک سال قبل تفاهم شد و در این یکسال ، مذاکرات در داخل کشور برای اخذ مجوز امضا از نهادهای ذیربط در جریان بود. کنوانسیون پس از امضا باید به تصویب مجالس ۵ کشور برسد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در توضیح ویژگی های این کنوانسیون، گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر منافع ایران کاملا رعایت و لحاظ شده است، کلیه مفاد مثبت موافقتنامه های ١٩٢١و ١٩۴٠ در کنوانسیون جدید مندرج شده و از درج موارد منفی پرهیز شده است. همچنین در کنوانسیون سهم کشورها از خزر و مرزبندی بستر و زیر بستر و خطوط مبدا انجام نشده و به آینده و توافقات بعد ی موکول شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: ایران به هیچ وجه از مواضع خود در سهم از خزر کوتاه نیامده است، وضعیت خزر به صورت بسیار ویژه و منحصر به فرد و بر اساس دریاچه بودن تعیین گردید. همچنین از برخی مفاد مثبت و قابل تطبیق دیگر دریاچه ها و دریاها و برخی اسناد و موافقتنامه ها در جهان نیز الگو گرفته شد.

وی ادامه داد: حق تصمیم گیری و حضور در خزر صرفا با ۵ کشور ساحلی خواهد بود، دریانوردی فقط با پرچم ۵ کشور قابل انجام است، حضور نظامی کشورهای بیگانه در خزر ممنوع  و کشورهای ساحلی حق ندارند قلمرو خود را برای تجاوز و دیگر اقدامات علیه یگدیگر در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند.

این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با اصرار ایران مقرر شد که عبور کشتی ها و زیردریایی های کشورهای دیگر ساحلی از آبهای سرزمینی حتما با مجوز قبلی انجام شود بخش بزرگی از آب دریا مشترک اعلام شد و هیچ کشور دیگر کماکان حق ندارد تا زمان مشخص شد سهم ایران، از مناطق مورد ادعای ایران اکتشاف و بهره برداری نفت و گاز انجام دهد.

وی افزود: در کنوانسیون اسناد بالادستی و مصوبات رعایت و لحاظ شده اند، وضعیت کشتیرانی و دریانوردی و حمل و نقل و ترانزیت و شیلات و منابع زنده آبی و محیط زیست و تحقیقات دریایی و نظامی و امنیتی و …. مشخص شد

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تاکید بر اینکه در کنوانسیون سهم کشورها و ایران مشخص نشده، گفت: سهم‌بندی به مذاکرات و موافقتنامه های آتی موکول شده است لذا هیچ جای نگرانی نیست. دلیل این اقدام هم این بود که احساس شد تعیین سهم و تحدید حدود خیلی به طول بینجامد. لذا صلاح نبود که همه مسایل خزر را به یک موضوع دشوار حل نشدنی گره بزنیم.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  در مرحله اول دستاوردهای حاصله تثبیت و امضا شددر مرحله بعد که دشوارتر هم خواهد بود؛ تحدید حدود و سهم از بستر و زیر بستر مذاکره و نهایی خواهد شد.

Share