مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان:

با خرید و فروش مجوز دفاتر پیشخوان مخالف هستم | امسال افزایش نرخ خدمات نداشته‌ایم

فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه دفاتر پیشخوان برای ارائه خدمات الکترونیکی مجوز گرفتند، افزود: بنده با هر گونه خرید و فروش مجوزهای دفاتر پیشخوان مخالف هستم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، با اشاره به اینکه خبرنگاران پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند، گفت: همه مدیران با استفاده از ظرفیت رسانه ها می توانتد از مشکلات جامعه مطلع شوند و قلم خبرنگاران سبب توسعه جامعه می گردد.

فرزاد توکلی با اشاره به تغییر ساختار کارگروه استاتی دفاتر پیشخوان گفت: در فروردین ۹۷ ابلاغیه دولت برای تغییر پیشخوان‌های دولت اعلام شد که با تغییر ساختار پیشخوان‌های دولت ریاست این کارگروه از استانداری گرفته و به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان منتقل شد.

وی با بیان اینکه فعالیت این کارگروه از یک ماه گذشته رسما آغاز شده است، افزود: در این کار گروه مدیریت و برنامه ریزی نیز حضور دارد و دبیرخانه کارگروه از استانداری به مجموعه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل‌شده است.

۶۰۶ دفتر پیشخوان در گیلان مجوز دارند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره تعداد دفاتر فعال و غیرفعال در شهرها و روستاهای استان گیلان گفت: در حال حاضر ۶۰۶ دفتر پیشخوان در گیلان مجوز دارند که از این تعداد ۴۲۸ دفتر در مناطق شهری و ۱۷۸ دفتر در مناطق روستایی قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر در مناطق شهری ۳۷۹ دفتر فعال و ۴۹ دفتر غیر فعال هستند و در مناطق روستایی ۱۶۰ دفتر فعال و ۱۸ دفتر غیرفعال است.

با خرید و فروش مجوز دفاتر پیشخوان مخالف هستم

توکلی با بیان اینکه دفاتر پیشخوان برای ارائه خدمات الکترونیکی مجوز گرفتند، افزود: بنده با هر گونه خرید و فروش مجوزهای دفاتر پیشخوان مخالف هستم.

وی یکی از علت های عدم فعالیت دفاتر پیشخوان را عدم در امد اعلام کرد و افزود: درآمدی بر اساس دریافت قبوض در پیشخوان‌های روستایی وجود ندارد.

به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت نیاز به یک دفتر پیشخوان است

توکلی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت نیاز به یک دفتر پیشخوان است، تصریح کرد: تأسیس تعداد بالای دفاتر بدون برنامه‌ریزی بود و از این پس فرمانداران می‌توانند با هماهنگی دفتر فناوری و ارتباطات استان پیشخوان‌های غیرفعال در بخش روستایی را به مناطق که به دفتر نیاز دارند، منتقل کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان لزوم فعال شدن دفاتر پیشخوان را ارائه تسهیلات عنوان کرد و گفت: برای اینکه پیشخوان‌ها دوباره فعال شوند وام اشتغال روستایی پرداخت خواهد شد و این وام از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

ساعات کار دفاتر پیشخوان مانند ساعت کار ادارات دولتی است و به‌هیچ‌وجه حق تعطیلی ندارند

وی در مورد ساعات کاری دفتر پیشخوان نیز گفت: ساعات کار دفاتر پیشخوان مانند ساعت کار ادارات دولتی بوده و به‌هیچ‌وجه حق تعطیلی ندارند و ساعت کاری از ۸ صبح تا ۱۶ عصر است و اگر مدیر پیشخوان بخواهد مرخصی باید بگیرد و جانشین معرفی کند و همچنین در کلیه دفاتر باید نرخ نامه نصب باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه برخی از پیشخوان‌ها باید در ارائه خدمات به مردم دقت بالایی داشته باشند، افزود: مشتریان باید از پیشخوان تقاضای پرفراژ یا برگه های پنچ شده داشته باشند متاسفانه شاهد تخلفاتی در دفاتر بودیم که پول قبض های مشتریان از سوی دفاتر به سازمانها ارسال نمیشود و به صورتی بدهی در قبض بعدی برای مشترکان ارسال می‌گردد.

وی همچنین در مورد خرید و فروش غیرمجاز دفاتر نیز گفت: در حال حاضر ۲۰ پرونده در مورد خریدوفروش غیرمجاز در استان داریم کسانی که می‌خواهند مجوز دفاتر را خریداری کنند، می توانند اطلاعات را در مورد فراینده‌های تمدید، انتقال مکان و واگذاری به در سایت gilan.ict.gov.ir اداره جستجو کنند.

خرید فروش وکالتی در دفاتر پیشخوان ممنوع است

توکلی با تأکید بر اینکه خرید فروش وکالتی در دفاتر پیشخوان ممنوع است، گفت: دفاتری قابل خریدوفروش هستند که در سه سال گذشته فعال باشد در غیر این صورت حق خریدوفروش ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در مورد تلفن ثابت نیز گفت: مخابرات باید بعد ثبت متقاضی شرایط را بررسی کند و بعد اعلام کند که آیا توانایی دادن امتیاز به فرد را دارد و اعلام جمله «امکانات نداریم» توسط مسئولان دیگر معنی ندارد و متقاضیان که از زمان ثبت نام تلفن ثابت به مدت یک ماه اگر جوابی دریافت نکردند، می توانند با سامانه ۱۹۵و شماره ۳۳۱۳۰۴۶۲ تماس حاصل کنند و اعلام کنند که هنوز دریافت نکردند حداقل اعلامشان جریمه مخابرات خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق آیین نامه موازی کار هر گونه دفاتر غیر قانونی است گفت: متاسفانه شاهد دفاتری مانند دفتر کارگزاران تامین اجتماعی هستیم که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند.

امسال افزایش نرخ خدمات نداشته‌ایم

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان همچنین در مورد نرخ گذاری در دفاتر پیشخوان گفت: امسال هیچ گونه افزایش نرخ در دفاتر وجود ندارد و اگر افزایشی بخواهد انجام شود توسط کمیسیون تنظیم و مقررات کشور صورت خواهد گرفت.

توکلی با بیان اینکه در حال تشکیل نظام صنفی دفاتر پیشخوان هستیم گفت: در حال حاضر ریس اداره پست هر شهرستان نماینده اداره کل ارتباطات و فناوری استان هستند.

Share