معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان

باند‌های حرفه‌ای سرقت از سایر استان‌ها به گیلان وارد می‌شوند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان ‌گفت:‌ باندهای حرفه‌ای سرقت منازل عموماً از خارج گیلان به این استان وارد می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، احمد آقایی اظهار داشت:‌ بر اساس گزارشات و مطالعات انجام شده باندهای حرفه‌ای سرقت منازل که توسط پلیس شناسایی و دستگیر شده‌اند عموماً غیربومی بوده و بیشتر از خارج گیلان به این استان وارد می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان عنوان کرد:‌ یکی از اصول حاکم در دادسری‌ها که از دستاوردهای بسیار ارزشمند و مفید مجموعه دستگاه قضایی کشور محسوب می‌شود وجود یک تناسب اثرگذار و مطلوب بین جرم واقع شده و مجازات است.

آقایی به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی و تعیین مجازات بر اساس خصوصیات فردی و شخصیت مجرم اشاره کرد و افزود:‌ بر اساس این اصول تدوین شده قانونگذار برای فرد خطاکاری که مرتکب یک سرقت ساده و بدون خشونت می‌شود از ۶ ماه تا ۲ سال حبس را در نظر می‌گیرد.

وی از سرقت‌های همراه با اذیت و آزار صاحب مال به عنوان سرقت‌های توأم با علل مشدده نام برد و تصریح کرد:‌ قانونگذار برای چنین اعمالی واکنش‌‌های بسیار شدیدتری نسبت به فرد مجرم از خود نشان می‌دهد تا تناسب لازم بین بزه ارتکابی و تعیین نوع مجازات برقرار شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان خاطرنشان کرد:‌ در برخی از مواقع فردی به علت فقر و نیاز خود دست به ارتکاب جرم می‌زند اما در برخی اوقات نیز فرد یا افرادی به سرقت به عنوان یک شغل نگاه کرده و تنها از روی عادت دست به چنین جرایمی می‌زنند.

آقایی رفتار قانونگذار نسبت به این مجرمان را کاملاً متفاوت دانست و بیان داشت:‌ دستگاه قضایی و قاضی مربوطه برای برقراری عدالت لازمه و جهت پیشگیری از وقوع جرایم بعدی،‌ در لحاظ کردن جرایم و اجرای آن‌ها به تمام مؤلفه‌های موجود و وضعیت افراد خاطی توجه می‌کنند.

وی گیلان را از جمله استان‌های بسیار امن در حوزه وقوع جرایم خشن اعلام کرد و اظهار داشت:‌ فرهنگ بسیار غنی مردم این خطه موجب شده با وجود عوامل مؤثر و تشدید کننده در وقوع جرایمی مثل سرقت نظیر وجود معضل بیکاری،‌ این استان از جمله مراکز امن در این حوزه شناخته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان ابراز داشت:‌ به طور کلی استان گیلان در وقوع جرایم سرقت همراه با خشونت و آزار و اذیت صاحب مال وضعیت مناسب‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد و به علل فرهنگی اینگونه مسائل کمتر در آن به وقوع می‌پیوندد.

آقایی اکثر سارقانی را که به استان گیلان وارد می‌شوند را غیربومی خواند و عنوان کرد:‌ توجه به هشدارهای پلیس،‌ رعایت مسائل و نکات ایمنی در منازل و اعمال نظارت کافی بر روی دارایی‌ها از جمله مسائلی است که شهروندان جهت جلوگیری از سرقت اموالشان باید به آن توجه کنند.

Share