محمّدی در مراسم گرامیداشت روز ملّی کارآفرینی

این مملکت نیازمند کار است | زمان‌شناسی بیش از هر رویکردی دارای اهمیت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید براینکه معلمان در شناخت روح زمان و آنچه رخ می‌دهد نقش اساسی دارند، به موقیعت استراتژیک جغرافیایی ایران در جهان اشاره کرد و گفت: این مملکت نیازمند کار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح روز پنج‌شنبه ۴ مردادماه، مراسم گرامیداشت “روز ملّی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای” با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و کارآفرینان و تلاشگران عرصه مهارت‌آموزی در سالن اجتماعات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد.

 در این مراسم کیوان محمّدی رئیس سازمان در سخنانی ضمن تبریک روز ملّی کارآفرینی، پیچیده بودن مسائل در کشورهای در حال توسعه را  یکی از مباحث مطرح در بین فرهیختگان و صاحب‌نظران جامعه عنوان کرد و با ذکر حدیثی از معصوم ادامه داد: “زمان‌شناسی” بیش از هر رویکردی دارای اهمیت است. باید بدانیم کجا بودیم، اکنون چه شرایطی داریم و مقصدمان کجاست؟

محمّدی در ادامه گفت: حرکت توسعه در ایران از دوره قاجار تقریباً همزمان با فرانسه و خصوصاً ژاپن (نهصت میجی) آغاز شد. آنان پیشرفت کردند ولی ما به اندازه آنان توسعه نیافتیم. یکی از مهم‌ترین دلایل، حرکت کُند ما بود که پادشاهان وقت، روح زمان را بدرستی تشخیص نداند و صنعت و جامعه صنعتی را درک نکردند. فرضاً صنعت متکی بر شایسته‌سالاری و مهارت‌های فنی است و با فامیل بازی و قوم و خویش سالاری به اوج خود نمی‌رسد، عدم درک روح زمان، هر جامعه‌ای را از گرودنه رقابت برای توسعه دور می‌سازد.

وی تصریح کرد: زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم موسوم به عصر الکترونیک و عصر اطلاعات است. فضای مجازی روز به روز زندگی توده‌های مردم و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر درک درستی از تحولات جهان کنونی نداشته باشیم، قطعاً در پیشرفت و توسعه دچار مشکل خواهیم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید براینکه معلمان در شناخت روح زمان و آنچه رخ می‌دهد نقش اساسی دارند، به موقیعت استراتژیک جغرافیایی ایران در جهان اشاره کرد و گفت: این مملکت نیازمند کار است. از لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ استراتژیکی هستیم که اگر شرق و غرب و شمال و جنوب بخواهند ارتباطی برقرار کنند باید از ایران عبور کنند. در کشورهای شمالی ایران جمعیت حدود ۳۰۰ میلیون نفری طی ۹ ماه از سال به فرآورده‌های کشاورزی نیاز دارند که باید از این فرصت برای اشتغال‌زایی بهره‌مند شویم. اگر در این خصوص کمتر موفقیتی داشتیم مقصر خودمان هستیم. به دنبال عامل خارجی نباشیم یا در داخل گردن یکدیگر نیندازیم.

محمّدی با تأکید براینکه باید مسئولیت‌پذیری اجتماعی داشته باشیم و آن را تقویت کنیم، از تضعیف فرهنگ کار در جامعه سخن گفت و افزود: اجداد ما از گذشته در شیب‌های تند کوهستان و یا مناطق باتلاقی جلگه به احداث باغات فندق و چای و برنج پرداختند و گیلان را آباد کردند و این ناشی از فرهنگ کار درست و غنی مردمان این خطه بوده، امروز نیز با همان انگیزه و سخت‌کوشی می‌توانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه بر مشکلات فائق آییم. امروز هم اگر می‌خواهیم پیشرفتی در جامعه رخ دهد نیازمند کار هماهنگ هستیم و همه باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

وی تصریح کرد:  اگر مشکلی هست باید به کمک هم نسبت به رفع آن اقدام نماییم نه آنکه با تخریب یکدیگر، فضایی را به وجود آوریم که به افزایش تنش و هرز رفتن نیروها منجر شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان  به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تحکیم وحدت و هماهنگی ارگان‌ها اشاره کرد و گفت: طی ۴۰ سال از وقوع انقلاب اسلامی ایران، استکبار جهانی به ویژه آمریکا همواره سعی در منزوی کردن ایران داشته است. مطئمناً با وحدت و همدلی همانگونه که تاکنون نتوانسته، بازهم نمی‌تواند با زور و گردن کلفتی این ملّت راو وادار به خصوع و تسلیم کند.

وی اضافه کرد: هرچه قدر فشارها بیشتر شود اهمیت و جایگاه شما کارآفرینان که به دنبال ایجاد اشتغال هستید بالاتر می‌رود. هرچقدر امکانات ما را محدودتر سازند جوانان و دانشمندان ما دنبال خلاقیت خواهند رفت و خوداتکایی ما افزایش خواهد یافت. در صورتی‌که با منازعه همدیگر را تضعیف نکنیم.

محمّدی خطاب به کارآفرینان، توانایی و داشتن دانش کامپیوتری، تسلط به یک زبان بین‌المللی و مهارت در یک حرفه را سه اصل مهم موفقیت هرشخص در هر نقطه از جهان  دانست و ادامه داد: هیچ شخصی با داشتن این سه ویژگی بیکار نخواهد ماند. متأسفانه جامعه ما مدرک‌گراست در حالی که دنیا از این مرحله عبور کرده است. اگر دکتری یک رشته تحصیلی را داشته اما توانایی کار عملی را نداشته باشید موفق نخواهید بود. مهارت‌افزایی ویژگی مهمی است که شما مسئولیت گسترش آن را برعهده دارید.

Share