مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان

ایجاد راهبردهای مشارکتی سبب تقویت فرهنگ بومی و محلی می شود

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان گفت: ایجاد راهبردهای مشارکتی به ویژه در جوامع محلی علاوه بر حفظ هویت و فرهنگ بومی گیلان سبب تقویت فرهنگ های بومی و محلی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، مونا ابروفراخ ظهر پنج شنبه در نشست کارگروه تخصصی اجرای «طرح های مشارکت اجتماعی و توسعه گردشگری» که در استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: در این حوزه اقدامات کاربردی مبتنی بر توسعه و ترویج فرهنگ بومی ومحلی، ایجاد راهبردهای مشارکتی به ویژه در حوزه جوامع محلی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت های حوزه گردشگری استان گیلان، افزود: ایجاد راهبردهای مشارکتی به ویژه در جوامع محلی علاوه بر حفظ هویت و فرهنگ بومی گیلان، فرصت هایی را برای توسعه سرمایه انسانی همراه با افزایش پویایی جامعه محلی در منطقه ایجاد می کند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان با بیان اینکه گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش های مهم اقتصادی است، خاطرنشان کرد: توجه به این حوزه با ایجاد مشاغل دائمی و موقت می تواند نقش مهمی در تحول شرایط اقتصادی روستاها داشته باشد و به عنوان محرک توسعه در زمینه احیای سنت ها، ارزش ها و هویت بخشی روستاها موثر واقع می شود.

وی در ادامه مشارکت جامعه محلی در اجرایی کردن برنامه‌های گردشگری در مناطق روستایی را مهم برشمرد و گفت: آگاهی بخشی و میزان مشارکت مردم محلی برای توسعه گردشگری در این مناطق اهمیت بسیار بالایی دارد.

ابروفراخ در ادامه با بیان اینکه وجود فرهنگ های مختلف در نواحی روستایی هم تهدید و هم فرصت برای توسعه گردشگری محسوب شود، تصریح کرد: عدم تمایل جامعه محلی در به اشتراک گذاشتن داشته های خود با دیگران، سبب ایجاد بن‌بست اقتصادی در جوامع محلی می شود.

به گفته این مسئول در همین راستا می توانیم با استفاده از جلب مشارکت های محلی از طریق انواع آموزش های نیروی انسانی، آگاهی بخشی و ارتقای مهارت علاوه بر توانمند سازی جامعه روستایی به یک وحدت رویه در مشارکت همگانی و دخیل کردن مردم در تعیین سرنوشت خود برسیم.

وی افزود: مشارکت حداکثری جوامع محلی ضمن تقویت و تعمیق فعالیت های اجتماعی در زمینه توسعه گردشگری از کمرنگ شدن هویت اجتماعی و فرهنگی جلوگیری می کند.

ابروفراخ با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌های گردشگری در مناطق مختلف گیلان، ادامه داد: شناسایی ظرفیت‌های منطقه و تثبیت جشنواره های بومی و محلی در حوزه‌های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری به ویژه جلب مشارکت‌های مردمی می‌تواند باعث رونق و توسعه گردشگری شود.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان مشارکت اجتماعی و سلامت اجتماعی را از جمله ابزارهای لازم در توسعه اقتصادی وگردشگری برشمرد و خاطرنشان کرد: احیای سنت ها و فرهنگ های بومی و محلی با استفاده از مشارکت محلی هر منطقه در قالب برگزاری جشنواره های بومی و محلی، انواع موسیقی و برنامه های فولکلور فرصتی است برای اشاعه فرهنگ بومی هر منطقه با اجرای خود مردم و نیز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه که مبحث سلامت اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه کیفیت اجرای طرح «مشارکت اجتماعی، توسعه گردشگری» را مستلزم توجه ویژه مسئولان دانست و گفت: باید با توجه به فرهنگ غنی گیلان، بستر و زمینه لازم برای اجرای برنامه های متنوع و مفرح توسط بومیان هر منطقه فراهم شود.

ابروفراخ بخشی از استراتژی طرح «مشارکت اجتماعی و توسعه گردشگری» را زمینه‌سازی به منظور افزایش برنامه‌های جمعی و توسعه برنامه‌های آموزشی برای ارتقای سطح توانمندی جامعه روستایی عنوان کرد و افزود: باید برنامه ای جامع بر اساس یک مدل و الگوی مشخص گردشگری در استان برنامه ریزی و اجرا شود.

Share