رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان خبر داد:

آمار سرقت در گیلان ۶۰ درصد افزایش یافت | گیلان در حوزه جرایم خشن رتبه ۲۹ کشور را دارد

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان گفت: چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان فراوانی جرایم در حوزه سرقت در استان گیلان ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سرهنگ فرهاد فلاح کریمی در نشست با اصحاب رسانه در مرکز هشدار الکترونیک “مها” اظهار داشت: امروز مردم در فشار اقتصادی زیادی هستند و اگر مجرمان در شرایط کنونی سرمایه آنها را به یغما ببرند آسیب جدی را متحمل می‌شوند.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با اشاره به اینکه با همکاری، تعامل و تنویر افکار عمومی باید از شکل‌گیری غفلت در بین مردم جلوگیری کرد خاطرنشان کرد: با آگاه‌سازی مردم تا حد بسیار زیادی از میزان جرایم در جامعه کاسته می‌شود.

فلاح‌کریمی با بیان اینکه چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان فراوانی جرایم در حوزه سرقت در استان گیلان ۶۰ درصد افزایش یافته است گفت: امسال به منظور سهولت در خدمات‌رسانی انتظامی به شهروندان تجمیع خطوط ۱۱۰ انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی نیازمندی‌های انتظامی مردم در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی استان دریافت می‌شود بیان کرد: امسال تاکنون ۲۰۲ هزار تماس تلفنی از طریق فوریت‌های پلیس استان گیلان برقرار شده و مردم درخواست خدمات پلیسی را داشتند.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با اشاره به اینکه امسال تاکنون درخواست خدمات پلیسی مردم از پلیس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است افزود: به طور میانگین روزانه نزدیک به هزار و ۶۳۱ تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در استان گیلان گرفته می‌شود.

فلاح‌کریمی با بیان اینکه از این میزان ۷۷ درصد که هزار و ۲۵۶ فقره را شامل می‌شود نیازمند حضور عملیاتی ماموران پلیس در سر صحنه بوده و ۱۷۹ مورد هم با مشاوره ماموران پلیس برای مردم برطرف شده است تصریح کرد: امسال سطح تعاملات مردم با پلیس در استان گیلان ۲۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با تاکید بر اینکه شهر رشت بیشترین فراوانی وقوع سرقت را در استان گیلان دارد و ۴۰ درصد حجم سرقت‌‌های استان گیلان در کلان شهر رشت اتفاق می‌افتد گفت: میزان بزه‌دیدگی در شهر رشت بیشتر از دیگر مناطق استان گیلان است.

فلاح کریمی با اشاره به اینکه شهرستان انزلی با ۱۰درصد فراوانی وقوع سرقت رتبه دوم، شهرستان لاهیجان با ۷ درصد رتبه سوم، شهرستان رودسر با ۷ درصد رتبه چهارم و شهرستان لنگرود با ۶ درصد رتبه پنجم فراوانی وقوع سرقت را در گیلان دارد افزود: این پنج شهرستان در اولویت مقابله با جرایم در استان گیلان هستند.

وی با بیان اینکه امکان گم شدن سارقان در شهرهای بزرگ و پرجمعیت بسیار آسان‌تر از شهر‌های کوچک است تاکید کرد:فضای زندگی مسکونی و تجاری مردم در شهرهای شلوغ موجب می‌شود تا بستر فعالیت سارقان و بزهکاران غیربومی در کلان شهرها بیشتر از دیگر نقاط استان باشد.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با تاکید بر اینکه امروز تمامی خطوط فوریت ۱۱۰ گیلان در کنترل فرماندهی انتظامی استان گیلان است و پس از برقراری تماس، پلیس باید کمتر از ۱۵ دقیقه سر صحنه حضور یابد گفت: ۱۴ یگان عملیاتی در سطح رشت پراکنده هستند تا در کوتاه‌ترین زمان در صحنه حضور یابند.

فلاح‌کریمی با تاکید بر اینکه “پلیس سریع، به‌هنگام و پاسخگو ” از شعار مجموعه انتظامی ناجا است خاطرنشان کرد: استان گیلان در حوزه میانگین وقوع سرقت رتبه ۲۱ و در حوزه جرایم خشن رتبه ۲۹ کشور را دارد و رنج وقوع جرایم خشن در گیلان پایین است.

وی با اشاره به اینکه سرقت‌های خرد آثاری منفی را در حوزه سلامت روانی جامعه به وجود می‌آورد و سرقت از منازل ۲۰ درصد فراوانی سرقت‌ها را در استان گیلان به خود اختصاص داده است تاکید کرد: بیشترین فراوانی سرقت در استان گیلان سرقت زیورآلات، سکه و ارز است.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با بیان اینکه متاسفانه بیشتر مردم در شرایط کنونی سرمایه‌های خود را تبدیل به ارز کرده و در منازل خود از آن نگهداری می‌کنند خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد سارقان منازل دستگیر می‌شوند اما این حادثه آسیب روانی و مالی زیادی را برای مالکان به دنبال دارد.

فلاح‌کریمی با تاکید بر اینکه سرقت‌ اماکن ۱۷ درصد فراوانی قوع سرقت را در استان گیلان به خود اختصاص داده است بیان کرد: به منظور کاهش وقوع جرایم سرقتی مرکز هشدار الکترونیک “مها” در استان گیلان راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز به طور شبانه‌روزی از اماکن و منازل مشترکان خود حفاظت می‌کند و هزینه مشترکان این مرکز به طور ماهانه ۳۰ هزار تومان است افزود: شهروندان می‌توانند با عضویت در این مرکز هیچ دغدغه برای حفاظت از منازل و اماکن خود نداشته باشند.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با بیان اینکه این مرکز با نصب تجهیزات در اماکن و منازل مشترکان در صورت هرگونه ورود غیر مجاز در کوتاه‌ترین زمان ممکن پلیس و صاحب ملک را مطلع می‌کند گفت: از فعالیت این مرکز در گیلان نزدیک به یک سال می‌گذرد و استفاده شهروندان از این مرکز نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاهی است.

فلاح‌کریمی با تاکید بر شهروندان از نگهداری حجم زیاد نقدینگی در منازل خود خودداری کرده و از ظرفیت نگهبان محله استفاده کنند خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت مرکز هشدار الکترونیک در استان گیلان عاملی اثرگذار در پیشگیری از سرقت است.

وی با اشاره به اینکه امسال تاکنون سرقت ۱۸۰ دستگاه خورد در سیستم پلیس استان گیلان ثبت شده که از این میزان ۷۹ درصد مختص خودرو پراید بوده است تاکید کرد: شهروندان در نگهداری وسایل نقلیه خود باید تمهیدات لازم را انجام داده و از روشن گذاشتن خودرو خود در معابر خود‌داری کنند‌.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با بیان اینکه امنیت مطلوب با تعامل و همکاری مردم در جامعه محقق می‌شود تصریح کرد: استان گیلان یک استان فرهیخته و گردش‌پذیر است و شهروندان باید نسبت به هشدار‌ها پلیسی حساس بوده و به آنها عمل کنند.

فلاح‌کریمی میزان نزاع و درگیری‌های خیابانی در چهار ماهه نخست امسال در استان گیلان را ۷ هزار ۲۸۵ فقره عنوان کرد و با تاکید بر اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۳ درصد رشد مواجه بوده است گفت: امسال جرایم مالی و اقتصادی در استان گیلان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه توجه به هشدار‌های پلیسی در جامعه اهمیت ویژه‌ای دارد خاطرنشان کرد: ۲۱ درصد از میزان جرایم مالی و اقتصادی در استان گیلان مختص کلاهبرداری، ۵ درصد رشاء و ارتشاء، ۵۰ درصد خیانت در امانت و یک درصد صدور چک بلاءمحل بوده است.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با تاکید بر اینکه منزل جایی امن برای نگهداری نقدینگی، طلا، سکه و ارز نیست و امروز سارقان به درستی دریافتند که مردم نقدینگی خود را در منازل نگهداری می‌کنند گفت: ایام تعطیلات و پایان هفته بیشترین مدت زمان وقوع جرایم سرقت است.

فلاح‌کریمی با بیان اینکه در استان گیلان نباید درآمد را فدای امنیت کرد و افراد برای اجاره منازل خود در تمامی نقاط گیلان باید تمهیدات لازم را رعایت کنند افزود: شهروندان در هنگام اجاره دادن منازل خود به افراد ناشناس مشخصات دقیق افراد را دریافت کرده و پاسگاه‌های نیروی انتظامی مناطق خود را در جریان بگذارند.

رئیس پلیس پیشگیری استان گیلان با تاکید بر اینکه شهروندان در کنار درآمد‌زایی باید به طور ویژه به امنیت خود، شهر خود و استان توجه داشته باشند خاطرنشان کرد: امنیت استان فرهیخته گیلان را نباید فدای درآمد‌های ناچیز کرد.

Share