همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت

آئین گرامیداشت مشروطه خواهان گیلانی در رشت برگزار می‌شود

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان این خبر گفت: به همت این سازمان آئین گرامیداشت یکصدو دوازدهمین سالگرد جنبش مشروطیت در ایران با محوریت مشروطه خواهان گیلانی و مجاهدت های آنان در به ثمر نشستن این قیام ملی در استان گیلان برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر ژاله حساس خواه مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان این خبر گفت: به همت این سازمان آئین گرامیداشت یکصدو دوازدهمین سالگرد جنبش مشروطیت در ایران با محوریت مشروطه خواهان گیلانی و مجاهدت های آنان در به ثمر نشستن این قیام ملی در استان گیلان برگزار خواهد شد.

وی افزود: سخنرانان این مراسم آقایان دکترعلی ططری مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی ،دکتر فاروق خارابی و دکتر هومن یوسفدهی از پژوهشگران تاریخ مشروطیت خواهند بود.

حساس خواه با بیان اینکه مراسم روز یکشنبه ۱۴ مرداد همزمان با سالگرد این قیام ملی، ساعت ۱۷ در سالن همایش های سازمان نظام مهندسی برگزار خواهد شد خاطر نشان کرد: نمایشگاه اسناد مشروطه گیلان و همچنین رونمائی از کتاب «برگهایی از اسناد دولتی گیلان در عصر مشروطه» که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان تهیه و تدوین گردیده نیز از برنامه های جانبی این همایش خواهد بود .

وی در خاتمه با دعوت از تمام گیلانیان برای حضور در این مراسم تصریح کرد : به یاد بیاوریم که به همت مجاهدین مشروطه ی گیلانی بود که نقطه ی عزیمت سقوط دیو استبداد صغیر که مشروطه را برانداخته بود و همه ی تلاش های آزادیخواهان از جمله تبریز قهرمان را سرکوب کرده بود، با پای مردی و اراده ای مصمم به زیر کشیده شد و مشروطه را که منادی آزادی و قانون خواهی بود دوباره احیاء کرد، «پس نقش و حضور ارزشمند گیلانیان را هرگز به فراموش نســپار یم و همواره با افتخار از آن یاد کنیم..»

Share