پیمان بازدیدی

یکبار منصفانه بیاندیشیم

متاسفانه در ایران به راحتی مجوز حفر چاه و کاشت محصولات کشاورزی که بیشترین میزان مصرف آبی را دارند آن‌ هم در کویری ترین و کم آب‌ترین مناطق داده می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد! علم آمار هم که در ایران فقط نزدیک ‌انتخابات‌ها و برای خودنمایی سیاسی مطرح میگردد!

یکبار و فقط یکبار منصفانه و بدور از هر گونه تفکر سیاسی به این نکات دقت کنیم و بیاندیشیم.

ما در کشوری هستیم که نود درصد پهنای سرزمینمان، خشک و کم آب می‌باشد.

معمولا در کشورهای مشابه ما، دولتها سیاست های سخت گیرانه ای جهت حفظ منابع آبی دارند و همچنین طرح‌هایی جهت استفاده بهینه از پساب‌های شهری و کشاورزی و استفاده مجدد از انها برای مصارفی چون کشاورزی دارند و برای همین مقوله کشاورزان هم به دنبال کاشت محصولاتی می‌روند که کمترین میزان مصرف آب را دارد.

ولی متاسفانه در ایران به راحتی مجوز حفر چاه و کاشت محصولات کشاورزی که بیشترین میزان مصرف ابی را دارند آن‌ هم در کویری ترین و کم آب‌ترین مناطق داده می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد! علم آمار هم که در ایران فقط نزدیک ‌انتخابات‌ها و برای خودنمایی سیاسی مطرح میگردد!

خود نمایی سیاسی و پز خودکفایی برخی از محصولات به چه قیمت؟

کاشت محصولاتی که به راحتی با کمترین قیمت و هزینه و بدون از بین بردن آب، این سرمایه تکرار نشدنی، میتوان از بیرون از کشور وارد کرد به چه قیمت؟

ایا تا بحال قیمت واقعی یک عدد هندوانه ای که در بیابان های اطراف اصفهان کشت میشود را محاسبه کرده‌اند؟

یا قیمت برنجی که در زمینهایی که به غیر از شمال کشور تولید میشود؟

هر لیتر اب در مرکز ایران به چه قیمت است؟

یادمان نرفته سدسازی‌های غیر کارشناسانه‌ای که هرچه فریاد زدیم بیابان‌زایی میکند نه بیابان‌زدایی!

بحران گرد و غبار می‌آفریند نه آبادانی!

اما کدام گوش شنوای منصف؟

هدف فقط تابلوی تشکر از فلانی بود و ماندگاری نام بساری!!

این سوالها هیچ وقت به درستی پاسخ داده نشد، چرا که اصلا مهم نبوده، چون سیاست گذاران دغدغه ای جز حفظ مقام و پزهای آماری نداشتند. برای انها فقط امار و ارقام تولید مهم بوده تا با آن ارتقا پست داشته باشند نه این که اینده‌نگر باشند و نتیجه سیاست های غلط خود را پیش بینی کنند چون علمی ندارند و آنچنان گوش‌های خود را گرفته‌اند که هیچ فریادی را نمی‌خواهند بشنوند.

زمانی که مشکل به فاجعه نزدیک شد کارشناسان، قارچ گونه پدیدار می‌شوند، اما بی فایده، زیرا زمان و منابع طبیعی از بین رفته است.

پیمان بازدیدی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share