رئیس سازمان سنجش خبر داد:

کنکور ۹۸ با ۲ نوع سؤال برگزار می‌شود | زمان اعلام نتایج کنکور سراسری و کارشناسی‌ ارشد

ابراهیم خدایی درباره وضعیت برگزاری کنکور ۹۸ اظهار داشت: در کنکور سال ۹۸ به دلیل اینکه یکسری از داوطلبان خروجی نظام جدید متوسطه و عده‌ای دیگر، خروجی نظام قدیم متوسطه هستند، دو نوع سؤال طراحی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، دکتر ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور که در روزهای ۲۸ و ۲۹ تیرماه برگزار می‌شود، تعداد ۱۱۸۲ دانشجو شرکت کردند.

وی افزود: از این تعداد ۳۲۶ نفر از آزمون کارشناسی ارشد و ۸۲۶ نفر از ۱۰ قطب دانشگاهی به مرحله نهایی المپیاد راه یافتند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به اضافه شدن سه رشته روانشناسی، مهندسی بافت و سلول‌های بنیادی و مهندسی صنایع به این دوره از المپیاد علمی دانشجویی کشور خاطرنشان کرد: نتایج این المپیاد اواسط شهریور ماه ۹۷ در سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

خدایی درباره برگزاری المپیاد علمی دانشجویی در بخش بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به اینکه المپیاد علمی دانشجویی در دو رشته ریاضی و آمار به صورت بین‌المللی و با مشارکت سایر کشورها برگزار می‌شد، امسال به دلیل کم‌ متقاضی بودن کشورها، بخش بین‌الملل نداریم.

وی درباره گسترش رشته‌های المپیاد اظهار داشت: سیاست سازمان سنجش، گسترش رشته‌های المپیادهای علمی است که این موضوع پس از اعلام آمادگی انجمن‌های علمی، بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود؛ البته به دلیل هزینه برگزاری این المپیاد، لازم است دانشگاه‌ها و نهادهای ذیربط، حمایت بیشتری از برگزاری المپیاد داشته باشند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره تسهیلات برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور یادآور شد: ورود بدون آزمون ۱۵ نفر اول به دوره کارشناسی ارشد، یکی از این تسهیلات است و دیگر اینکه سه نفر اول در هر رشته، عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند و از تسهیلات بنیاد استفاده خواهند کرد.

خدایی در مورد زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۹۷ گفت: ما در انتظار تکمیل ظرفیت‌های اعلامی از سوی دانشگاه‌ها هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم زودتر از دوازدهم مرداد ماه، نتایج اولیه و کارنامه کنکور سراسری را اعلام کنیم.

وی در خصوص ظرفیت‌های پذیرش در گروه علوم پزشکی افزود: ظرفیت‌های پذیرش تقریباً مشابه سال گذشته است و در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز ظرفیت همانند سال گذشته خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد نیز گفت: نتایج کنکور کارشناسی ارشد هفته اول شهریور ماه ۹۷ اعلام خواهد شد.

کنکور ۹۸ با ۲نوع سؤال برگزار می‌شود | پذیرش بدون کنکور ۸۷درصد

وی در ادامه درباره وضعیت برگزاری کنکور ۹۸ اظهار داشت: در کنکور سال ۹۸ به دلیل اینکه یکسری از داوطلبان خروجی نظام جدید متوسطه و عده‌ای دیگر، خروجی نظام قدیم متوسطه هستند، دو نوع سؤال طراحی می‌شود.

وی افزود: افرادی که خروجی نظام جدید متوسطه هستند، سؤال‌های دروسی که خوانده‌اند را پاسخ می‌دهند و افرادی که خروجی نظام قدیم متوسطه هستند نیز سؤالات مربوط به خود را پاسخ می‌دهند، اما اینکه کنکور در دو زمان متفاوت برای این افراد برگزار شود، این‌گونه نیست و قطعاً در یک زمان برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره صحبت‌هایی که در زمینه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ بیان شده نیز به مهر گفت: صحبت‌های متعددی در این زمینه شده، اما ما بر اساس آنچه که قانون می‌گوید، عمل کرده‌ایم.

خدایی خاطرنشان کرد: قانون به ما می‌گوید باید بخشی از ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرفته شود و به تدریج این میزان به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها برسد که البته امسال با احتساب ظرفیت فنی‌حرفه‌ای و علمی کاربردی، این میزان از ۹۰ درصد رد می‌شود، اما اگر آنها را در نظر نگیریم، بالای ۸۷ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور شده است.

وی گفت: در حال حاضر با همین میزان سوابق تحصیلی ناقصی که وجود دارد، ۱۷ درصد رشته‌های روزانه و حدود ۴۰ درصد رشته‌های دوره‌های شبانه یا نوبت دوم، بدون آزمون پذیرش دارند؛ این در حالی است که دانشگاه آزاد و پیام‌نور نیز بیش از ۹۵ درصد ظرفیتشان بدون کنکور است.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: یک قسمت دیگر این قانون می‌گوید سوابق تحصیلی باید در پذیرش افراد در دانشگاه‌ها تأثیر داشته باشد، به این ترتیب از سال ۹۲ تأثیر سوابق تحصیلی با ۲۵ درصد شروع شد و قرار بود به تدریج افزایش پیدا کند.

خدایی اظهار داشت: از سال ۹۰ به دلیل اینکه پوشش سوابق تحصیلی فقط چهار درس پیش‌دانشگاهی را اضافه کرد، ما نیز پنج درصد تأثیر سوابق تحصیلی را به آن ۲۵ درصد قبلی اضافه کردیم.

وی یادآور شد: برداشت غیرمستقیم موضوع افزایش تأثیر سوابق تحصیلی این است که این ۲۵ درصد تأثیر طی چهار، پنج سال به ۱۰۰ درصد می‌رسد، اما این‌گونه نبود. البته در قانون نیز صراحتاً گفته نشده است که به ۱۰۰ درصد تأثیر برسد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: بنابراین ما منع قانونی در زمینه افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور نداریم.

خدایی افزود: قانون سال ۸۶ که بحث حذف کنکور را مطرح کرده بود، در سال ۹۲ توسط مجلس لغو شد؛ بنابراین بحث لغو کنکور منتفی است، اما حذف کنکور به تدریج در داخل موضوع افزایش تأثیر سوابق تحصیلی مستتر است؛ چرا که به شرط جایگزین شدن سوابق تحصیلی قرار بود کنکور حذف شود.

وی گفت: حال که سوابق تحصیلی به این میزان وجود دارد و می‌خواهد جایگزین شود، باید تأثیر داده شود و تأثیر هم قطعی باشد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: سال ۹۲ که قانون سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شد، تأثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۳ و ۹۴ قطعی بود. این قانون در سال ۹۵ توسط مجلس اصلاح شد و تأثیر سوابق تحصیلی برای بقیه سال‌ها به نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارجاع شد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور تأکید کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تأثیر سوابق تحصیلی را برای سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به صورت مثبت حفظ کرد و برای سال ۹۸، آن را به صورت قطعی مصوب کرد.

به گفته خدایی، به هر صورت تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، موافقان و مخالفان جدی و همچنین معایب و مزایایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه به کمیسیون آموزش مجلس گزارشی داده خواهد شد و نظر مجلس و قانون برای ما مطاع بوده و شورا نیز تصور می‌کند که در مسیر قانونی حرکت کرده است.

Share