دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان:

کاهش سن و رشد مصرف مواد مخدر | ایران در صف مقدم مقابله با مواد مخدر تنهاست

محمدحسین شاه کوئی اظهار کرد: ایران در صف مقدم مقابله با مواد مخدر تنهاست و رشد ۲۳ درصدی مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۶ در جهان حکایت از عدم تلاش جدی جامعه ی جهانی برای کنترل مصرف مواد مخدر دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با اشاره به افزایش تولید مواد صناعی و شیمیایی، تغییر الگوی مصرف و تولید مواد مخدر جدید و روان گردانها، شرایط مصرف مواد و تمایل به مصرف هم زمان، نسبت به کاهش سن و رشد مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان هشدار داد.

محمدحسین شاه کوئی در جلسه شورای اداری شهرستان تالش اظهار داشت: مواد مخدر بعنوان بزرگترین منکر قرن حاضر، همه ملل و کشورها را باخود درگیر کرده است.

وی سپس اولویت اول کشور را حسب تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی ایشان، مبارزه با اعتیاد، کاهش آمار معتادین به منظور کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

وی با اشاره به پیامدهای ناگوار ناشی از اعتیاد، تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر به مهار اعتیاد نیست و همه آحاد و اقشار مردم، سمن‌ها و بخش های دولتی و غیردولتی باید در این خصوص کمک کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۵۵ میلیون نفراز جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال جهان برای یک بار مواد مخدر ،مواد صنعتی و شیمیایی را تجربه کرده و در معرض خطر قرار دارند.

وی متذکر شد: حتی یک بار مصرف مواد مخدر و روانگردان ها منجر به اعتیاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران در صف مقدم مقابله با مواد مخدر تنهاست و رشد ۲۳ درصدی مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۶ در جهان حکایت از عدم تلاش جدی جامعه ی جهانی برای کنترل مصرف مواد مخدر دارد.

شاه کوئی سپس با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار نفر معتاد در گیلان داریم،اظهار داشت: تا زمانی که تقاضا هست عرضه هم هست پس باید به سمتی برویم که تقاضا را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: به همین منظور باید ضمن توجه خاص به موضوع پیشگیری، آموزش های لازم در این زمینه را به همه بدهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان همچنین افزایش ورود زنان،افراد شاغل و تحصیل کرده به چرخه ی اعتیاد را از دیگر معضلات و بعنوان یک بحران اجتماعی برشمرد.

شاه کوئی در ادامه تاکید کرد:نشانه روی نهاد خانواده ،مدارس،دانشگاهها و کارکنان محیط های صنعتی و کارگری از اهداف سیستم های هوشمند اعتیاد برای نابودی نسل ها می باشد.

وی به رشد چهار هزارو ۲۱۲ درصدی سطح زیرکشت خشخاش در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۱ و رشد چهار هزار و ۷۶۵ درصدی تریاک در کشور افغانستان از ۱۸۵ تن به ۹ هزار تن در سال ۲۰۱۷ و رشد ۷۰۰ درصدی انواع مواد روانگردان جدید در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی اشاره و خاطرنشان کرد:امروزه مواد مخدر و روانگردانها به یک ابزار سیاسی و اقتصادی در معادلات بین المللی تبدیل شده است.

گفتنی است پنجم تیرماه مصادف با ۲۶ ژوئن سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

Share