استاندار گیلان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح کرد؛

پیشنهاد تغییر تعرفه برق مشترکان گیلانیات ملی

استاندار گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد اعتبارات قانون بودجه به صورت متمرکز در اختیار وزارتخانه‌ها و سازمان های تابعه کشوری است گفت: جذب حداکثری سهم گیلان از محل اعتبارات ملی توسط دستگاه های اجرایی استانی یکی از شاخص های ارزیابی مدیران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی سالاری عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بر ضرورت پیگیری جدی مدیران دستگاه های اجرایی در جهت جذب هرچه بیشتر از وجوه متمرکز دراختیار وزارتخانه‌ها و سازمان های ملی تاکید و تصریح کرد: مدیران استانی در این مسیر با تسلط کامل بر ردیف های بودجه ای پیشنهادها و طرح های خود را برای جذب هرچه بیشتر اعتبارات درخصوص پروژه ها ارائه و مطالبه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صحیح و تدبیر مناسب باید سهم مطلوبی از اعتبارات ملی در جهت پیشرفت و توسعه گیلان دریافت شود.

وی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در زمانبندی مشخص از مدیران دستگاه های اجرایی طرح ها و پیشنهادها را دریافت و بر نحوه جذب اعتبارات نظارت کند.

استاندار گیلان افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان علاوه بر جدول اعتبارات مرتبط با هر دستگاه اجرایی در سال ۹۷، میزان جذب اعتبارات ملی در سال‌های ۹۶ و ۹۵ را به صورت مقایسه‌ای تهیه و در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری به صورت مشخص اعتبارات استان‌ها را پیش‌بینی و در اختیار قرار می‌دهند گفت: با ارائه طرح‌های پیشنهاد‌ی و پیگیری و جدیت از سوی مدیران و نمایندگان استان این میزان به ۲ تا ۳ برابر قابل افزایش است.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه متناسب با شرایط فعلی کشور برنامه‌ریزی‌هایی از سوی دولت و مجلس برای مدیریت ملی درحال انجام است افزود: نگاه دستگاه‌های استانی در هزینه اعتبارات در سال ۹۷ به صورت صرفه‌جویانه باشد.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی تعهدهایی که متناسب با شرایط فراوانی اعتباری و بودجه است برای خود ایجاد نکنند.

وی به تعیین الزامات درون استانی برای مدیریت بودجه‌ اشاره و خاطرنشان کرد: تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام با اولویت طرح‌های آب شرب، آب کشاورزی و برق در رأس برنامه‌های حوزه عمرانی استان است.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: پروژه‌های دارای پیشرفت بالای ۷۰ درصد جزء اولویت اول و پروژه‌های ۳۰ تا ۷۰ درصد در اولویت بعدی قرار دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه حدود ۸ درصد اعتبارات قانون بودجه در اختیار استان ها قرار دارد اظهار داشت: این بودجه براساس مکانیزم مشخص هرساله و با مدیریت در نحوه هزینه از طریق شورای برنامه‌ریزی استان به کمیته‌های شهرستانی اختصاص پیدا می کند.

وی گفت: در مسیر جذب حداکثری اعتبارات ملی و در طرح هایی که نیازمند مشارکت استانی است از اعتبارات گیلان اختصاص داده می شود.

استاندار گیلان به افزایش دمای هوای استان و استفاده از وسایل سرمایشی همانند مناطق گرمسیری در هفته‌های اخیر اشاره کرد و افزود: به منظور تغییر در تعرفه برق مشترکان گیلانی پیشنهاد‌هایی به دولت و شرکت توانیر ارائه کرده‌ایم که در این مسیر نیازمند حمایت و پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی به تشکیل جلسات کمیته‌های ۴۸ گانه استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسات به منظور پیشرفت استان در حوزه‌های مختلف پیشنهادها و طرح‌هایی ارائه شده که در آینده‌ای نزدیک به صورت تجمیعی و برای تعییین اولویت در اجراء تهیه و تدوین می شود.

دکتر سالاری به تلاش‌های صورت گرفته درخصوص جذب اعتبارات اسناد خزانه برای پروژه‌های استان اشاره و خاطرنشان کرد: نگرانی خاصی درخصوص جذب اعتبارات اسناد خزانه در مدت مقرر وجود ندارد.

وی به وجود برخی دغدغه‌ها درخصوص آب کشاورزی و شرب تعدادی از شهرستان‌های استان گفت: برخی مشکلات در خصوص آب شرب در ایام اخیر مربوط به شبکه و ساختار انتقال و توزیع است که امسال با اولویت به این بخش پرداخته می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: علیرغم وجود برخی نقیصه‌ها در خصوص آب کشاورزی، اقدامات صورت گرفته از سوی فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی این بخش شایسته قدردانی است.

وی به رویکرد جدی همکاران خود در حوزه تأمین آب کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: به لطف پروردگار و با نزول بارش‌های الهی و با مدیریت در زمانبندی رهاسازی آب سد و صرفه جویی مشکل حادی در این حوزه وجود ندارد.

استاندار گیلان به وجود دغدغه مشترک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی در خصوص تأمین آب کشاورزی اشاره کرد و گفت: اعتبار اختصاص یافته برای تأمین لوله ایستگاه‌های پمپاژ و میزان لایروبی انهار در سال جاری طی ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست بر ضرورت مشخص شدن سهم هریک از دستگاه های اجرایی استان از محل اعتبارات بودجه ی متمرکز کشور تاکید کرد و گفت: حوزه هایی چون آب شرب روستایی و شهری، محیط زیست و پسماند، آموزش و پرورش، حمل و نقل عمومی و ریلی از اولویت هایی هستند که می توانند از اعتبارات متمرکز امسال بهره مند شوند و مدیران اجرایی برای جذب این اعتبارات باید جدیت بیشتری نشان دهند.

جبار کوچکی نژاد همچنین درخواست استاندار از دولت برای کاهش تعرفه ی برق مشترکان گیلانی در فصل گرما را از مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: مجمع نمایندگان استان نیز در این زمینه پیگیری های لازم را به عمل خواهد آورد.

رییس کل دادگستری گیلان نیز بر ضرورت تفکیک اولویت های بودجه ی ملی و استانی از سوی دستگاههای اجرایی تاکید کرد و گفت: اولویت بندی نیازها می تواند روند جذب اعتبارات ملی و استانی را برای هر یک از دستگاه های اجرایی تسهیل نماید.

در این جلسه همچنین رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در گزارشی میزان بودجه عمومی دولت را ۴۴۳ هزار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: از این میزان ۳۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بودجه تملک دارایی است.

وی با اشاره به اینکه میزان بودجه‌های استانی در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است گفت: ۶۳ هزار میلیارد تومان نیز اعتبارات تملک دارایی ملی است که در اختیار وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه بوده و دستگاه‌های استانی با ارائه طرح‌ها و تعامل با وزارتخانه‌ها می توانند آن را جذب کنند.

در ادامه ی این نشست غلامعلی جعفرزاده، از نمایندگان مردم رشت، حجت الاسلام افتخاری نماینده‌ی مردم فومن و شفت، منوچهر جمالی نماینده‌ی مردم رودبار، محمود شکری نماینده ی مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی، سید محمد احمدی فرماندار رشت و تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، هر یک در سخنانی به ارایه ی نظرات خود در خصوص نحوه‌ی مهار مشکل کم آبی در حوزه های شرب و کشاورزی و مشکلات ناشی از آن، آگاهی از روند تخصیص اعتبارات تملک دارایی های استان در سال ۹۶ و نحوه ی اولویت بندی طرح های نیمه تمام و اولویت دار پرداختند.

Share