مهرداد لاهوتی:

وضعیت توسعه طرح‌های «آب آشامیدنی روستایی» در گیلان مطلوب نیست

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس ‌گفت:‌ ایجاد سازه‌ها و خطوط انتقال در بخش توسعه طرح‌های آب آشامیدنی روستایی گیلان مطلوب پیش نرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، مهرداد لاهوتی اظهار داشت:‌ گیلان استانی با ظرفیت‌ منابع آبی بسیار خوب محسوب می‌شود اما توسعه طرح‌های مربوط به ایجاد سازه‌ها و خطوط انتقال آب شرب روستایی در استان به هیچ عنوان روند خوبی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس عنوان کرد:‌ با ظرفیت‌های موجود در استان و با توجه به کمک‌های بی‌شمار مجلس نسبت به اختصاص ردیف‌های اعتباری به شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان این حجم برخورداری مردم از آب آشامیدنی سالم قابل قبول نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس درصد برخورداری روستائیان گیلان از آب آشامیدنی سالم را برشمرد و افزود:‌ در حال حاضر این میزان به ۷۵ درصد رسیده است در حالی‌که هر ساله علاوه بر بودجه و ردیف ملی از محل صندوق توسعه‌ ملی نیز مبالغی برای این کار تخصیص داده می‌شود.

لاهوتی با بیان این نکته که خطوط انتقال آب شهرهایی مثل لاهیجان، لنگرود و آستانه باید از هم جدا شوند ابراز داشت:‌ تاکنون اعتبارات خوبی را از مجلس برای اداره‌ کل آب و فاضلاب روستایی گیلان جذب کرده‌ایم اما در مجموع اتفاق مطلوب و مورد قبولی در این حوزه نیفتاده است.

وی به موضوع قطع شدن آب آشامیدنی ۲۴ هزار خانوار روستایی در مناطق شرقی گیلان اشاره کرد و بیان داشت:‌ به علت وقوع شکستگی در خطوط انتقال به مدت نزدیک به دو روز آب شرب روستایی در شهرستان‌های لنگرود،‌ لاهیجان و آستانه‌اشرفیه قطع شده بود.

لاهوتی طولانی شدن رفع مشکل قطعی آب روستایی را ناشی از سوءمدیریت مسئولان دانست و عنوان کرد:‌ با وجود تزریق آب از محل آب شرب شهری شهرستان لنگرود به خطوط انتقال آب روستایی باز هم مسئولان اداره کل آب روستایی استان نتوانستند مشکل مردم را سریعاً رفع کنند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس محل تأمین آب شرب روستایی مناطق آستانه‌اشرفیه،‌ لاهیجان و لنگرود را چاه‌های گیسوم آستانه اعلام کرد و ابراز داشت:‌ در طول مسیر خطوط انتقال آب دو منبع بزرگ ۱۰ و ۵ هزار مکعبی در لاهیجان و دیوشل لنگرود احداث شده است.

لاهوتی روستاهای واقع در شهرستان لنگرود را انتهای آبخور خط انتقال آب از گیسوم آستانه‌اشرفیه اعلام کرد و افزود:‌ مردم این روستاها در زمان‌های مختلف همواره با افت فشار آب مواجه هستند اما این بار به علت عدم مدیریت صحیح مدیران آب فاضلاب روستایی چندین روز از این نعمت محروم ماندند.

وی با بیان این مسئله که مجلس اهمیت توسعه خطوط آبرسانی به مناطق روستایی کشور را در اولویت کارهای خود قرار داده تصریح کرد: ‌هر ساله با اذن مقام معظم رهبری مبالغ قابل توجهی از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه طرح‌های آبرسانی روستایی اختصاص داده می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس لزوم تدبیر ویژه مسئولان اداره کل آب و فاضلاب روستایی گیلان برای حل مشکل قطعی آب در مناطق شرقی استان را خواستار شد و گفت:‌ امیدواریم مدیران مربوطه برای پایدار کردن آب در خطوط انتقال همت بیشتری به خرج دهند.

Share