حواشی دنیای سیاست

واکنش محسن هاشمی به شایعه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۰

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد صحت ندارد و سوء تفاهم رسانه ای است از بدهی بالای دولت به شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محسن هاشمی رفسنجانی در شصت و یکمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای و شهرهای مراکز استان کشور و سومین اجلاس هیئت رئیسه شورای اسلامی کلانشهرهای کشور در ارومیه با اشاره به اینکه شهر مرزی ارومیه یکی از امن‌ترین شهرهای کشور است اظهار کرد: این خود نشان از بزرگی اقوامی همچون ترک، کرد، آشوری و ‌زرتشتی دارد که امنیت مثال‌زدنی در مرزها را ایجاد کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود بحران‌های مختلف در کشور بیان کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی شاهد برخی ناامنی‌ها و تجریه‌طلبی‌ها بوده اما شور انقلابی مردم و اقتدار امام خمینی( ره) کشور را پیش برد.

وی اظهار کرد: در جریان جنگ تحمیلی نیز کشور با بحران هایی همراه بوده اما به دلیل شرایط مناسب اقتصادی، وجود درآمدهای نفتی و آمادگی مردم، سبب عبور از بحران شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در مقطع فعلی، کشور دچار مشکلات بیشتری است افزود: هم‌اکنون کشور از یک سو دچار یک رکود و تورم شده و بحران اشتغال و کاهش سطح رفاه عمومی سبب نارضایتی‌های مردمی شده است.

محسن هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: همچنین کشور دچار تحریم و تهدید جدی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های غربی شده که همین خود در نیمه دوم امسال سبب کاهش درآمدهای ارزی می‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر هم‌اکنون کشور دچار مفاسد اقتصادی و رانت‌خواری و نیز سو استفاده از قدرت توسط برخی‌ها و همچنین آسیب‌های اجتماعی شده و‌ به همین سبب سرمایه اجتماعی دچار خسران شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: در این رابطه پیش‌بینی می‌شود که بحران‌های زیست‌محیطی مثل ریزگردها و کم آبی نیز در ۶ ماهه دوم سال وضعیت را بدتر کرده و سبب ایجاد بحران‌های اجتماعی در مقیاس بیشتر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این شرایط کنونی باید مدیریت شهری که دارای درآمد پایدار نیست، از تعدیل نیرو استفاده کرده و به جای برخورد منفعلانه با بحران، موارد محتمل را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کند.

محسن هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داد تا کشور دچار بحران نشود و در این رابطه، بی‌شک اعتراضات اجتماعی تنها مربوطه به ایران نیست بلکه در شهرهای کشورهای پیشرفته دنیا همچون پاریس و نیویورک نیز شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

وی ‌تصریح کرد: در چنین شرایطی مهمترین جهت‌گیری کشورهای غربی این است که این اعتراضات را امنیتی نکرده بلکه بار آن را اجتماعی و مدنی در نظر می‌گیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بی‌تردید اقدامات شتاب‌زده نارضایتی مدنی را تبدیل به امنیتی کرده پس باید مسیر عکس را در پیش گرفته تا بتوان از بحران نارضایتی عبور کرد.

محسن هاشمی‌رفسنجانی هم چنین در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در رابطه با صحبت‌هایی مبنی بر حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد اظهار کرد: این موضوع یک سوء تفاهم بود چون بنده در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت کرده و در برخی رسانه‌ها به اشتباه، حضورم در انتخابات ۱۴۰۰ درج شده بود و بنابراین این موضوع اصلا صحت ندارد.

وی با اشاره به بدهی دولت به شهرداری گفت: هم اکنون بدهی دولت به شهرداری تهران در حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده که برای این موضوع یک کارگروه حسابرسی تشکیل شده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین با تشکیل کارگروه، صحت و سقم آن و مواردی که در حسابرسی دولت مدنظر قرار می‌گیرد مشخص می‌شود.

Share