همزمان با روز ملی قلم

نکوداشت استاد ابراهیم پورداوود در رشت برگزار می‌شود

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان، گفت: برای نخستین بار و به مناسبت روز قلم؛مراسم نکوداشت استاد ابراهیم پور داوود در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سروش اکبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: استاد ابراهیم پور داوود، نخستین دانشجوی ایرانی است که در رشته زبان و ادبیات اوستائی و همچنین زبان پهلوی (فارسی میانه) تحصیل کرد و بعد از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران، زبانهای باستانی را تدریس کرد .

وی افزود: پور داوود با آنکه خود مسلمان بوده و بنا بر آئین اسلامی ازدواج کرد و به خاک سپرده شد اولین پژوهشگر در آیین مزدایی و مفسر اوستاست و ۴۰ سال ثروت پدرش را خرج تحصیل و پژوهش در شناخت فرهنگ ایران در کشورهای اروپایی و غیر اروپایی کرد.

اکبرزاده با اشاره به دیگر خدمات علمی این محقق رشتی تصریح کرد: متاسفانه گیلانیها آنگونه که شایسته است، قدردان مفاخر فرهنگی و علمی خود نیستند و مزار پورداوود که در واقع مکتبخانه وی و برادارانش بود، در سبزه میدان رشت گمنام مانده است .

وی با اشاره به روز ملی قلم، تصریح کرد: ۱۴ تیرماه فرصت خوبی است تا با گردآمدن بر سر مزار آن استاد فرهیخته،به مقام علمی و فرهنگی استاد پورداوود ادای احترام کنند .

ابراهیم پورداود دانشمندی بزرگ و ایرانشناسی برجسته بود که بی گمان یکی از بزرگترین فرهیختگان ایران در سده بیستم به شمار می رود. او نخستین کسی است که اوستا را به فارسی برگرداند با برگردان اوستا در شش دفتر، کمک شایانی به بررسی های ایران شناسی و زرتشتی کرد.

مراسم نکوداشت ابراهیم پورداوود صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه ساعت ۱۰ صبح در سبزه میدان رشت، محله حاجی داوود،بر سر مزار آن استاد فرهیخته برگزار می شود.

Share