در جلسه بررسی مشکلات تالاب عینک و قطار شهری رشت مطرح شد:

مطالعه مجدد اسناد بودجه قطار شهری در مجلس | رشت تبدیل به حلبی آباد شده است

کوچکی نژاد از مطالعه مجدد اسناد بودجه قطار شهری در مجلس خبر داد و افزود: بودجه قطار شهری در ردیف های اصلی در کنار قم، شیراز و اصفهان قرار گرفت، لذا در بودجه سال ۹۸ علاوه بر قرار گرفتن در کنار دیگر شهرها باید کوتاهی این چند ساله را جبران کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه بررسی مشکلات تالاب عینک و قطار شهری شهرداری رشت با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت، جبار کوچکی نژاد و محمد صادق حسنی دو تن از نمایندگان مردم رشت در خانه ملت، احمد آقایی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان، کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان، عباسقلی زاده مدیر کل امور شهری استانداری گیلان و جمعی از مدیران شهرداری رشت در دفتر شهردار رشت برگزار شد.

مسعود نصرتی در این جلسه ضمن قدردانی از همراهی نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مباحث تالاب عینک و تراموا بیان داشت: مجموعه مدیریت شهری رشت بر آن است تا پس از مشخص شدن مالک اصلی تالاب عینک اقدام به جذب سرمایه گذار و اجرای طرح های توسعه ای شهری و زیست محیطی نماید.

وی افزود: شرایط باید به گونه ای فراهم شود تا سرمایه گذار اطمینان داشته باشد که طرح های وی با شکست مواجه نخواهد شد.

ادامه پیگیری مصوبات جلسه مشکلات تالاب عینک و قطار شهری از امروز

شهردار رشت در ادامه از پیگیری مصوبات پس از پایان جلسه امروز توسط شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری رشت با استفاده از تجربیات دیگر شهرها طی انعقاد قرارداد و تفاهم نامه در راستای ورود سرمایه گذار در زمینه تالاب عینک برنامه ریزی خواهد کرد، اما قبل از آن با تعیین تکلیف کمیسیون ماده ۱۲ باید ضمن رفع ابهام این تالاب، موضوع مالکیت آن شفاف سازی گردد.

وی افزود: مشابه این پیشنهاد، تحویل ۴۵۰ هکتار از زمین منابع طبیعی در لاکان به شهرداری را داریم که سرمایه گذار در این زمینه نیز ورود کرده است.

دکتر نصرتی در خصوص پروژه تراموا یادآور شد: خوشبختانه مسیر خوبی در زمینه تراموا طی شده و تاکنون سرمایه گذار در این پروژه ورود داشته و شهرداری رشت متقاضی ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شده که تا امروز با ۱۵۰ میلیارد تومان موافقت شده و در مرحله تصویب سازمان همیاری شهرداری ها قرار دارد.

شهردار رشت با تاکید بر ورود دو سرمایه گذار چینی و سرمایه گذاران ایرانی در اجرای پروژه تراموا گفت: برای تخصیص ۱۵ میلیارد تومان نمایندگان مردم رشت در مجلس تلاش بسیار زیادی داشته اند حال اگر این مبلغ هر چه سریع تر جذب گردد کار با سرعت بالاتری پیش خواهد رفت.

مالک اصلی تالاب عینک آب منطقه‌ای است

آقایی با قدردانی از مهندس مقصودی مدیر وقت منطقه ۴ اظهار داشت: دو سال قبل اگر دقت، توجه و گزارش به موقع مهندس مقصودی نبود این تالاب به نام یکی از شهروندان سند و به تاراج رفته بود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان یادآور شد: با توجه به آشفتگی اوضاع این تالاب مساحت ۵۰ هکتاری آن اکنون با تصرف ۱۵ هکتاری مردم به سی و اندی هکتار رسیده است.

وی افزود: سال ۶۱ مالکیت این تالاب ها برعهده آب منطقه ای و در سال ۹۶ مسئولیت احیاء و حفاظت تالاب ها برعهده محیط زیست گذاشته شد. لذا هر کسی قصد تخریب به لحاظ زیست محیطی این تالاب را داشته باشد، محیط زیست می تواند ورود کند.

آقایی خاطرنشان کرد: طی مصوبه ای مالک اصلی تالاب عینک آب منطقه ای است و شهرداری در بحث احیاء شهر تاثیر بسیار زیادی دارد و در بسیاری از شهرها هزینه زیادی برای ایجاد تفرجگاه مصنوعی دارند، حال که شهر رشت از این تفرجگاه طبیعی برخوردار است جا دارد که مدیران شهری با کمک بخش خصوصی با اجرای طرح های در جذب گردشگر گام های بلندی بردارند.

ضرورت توضیح مدیران در مورد ۷۵ میلیارد تومان مبلغ تخصیص یافته به دو رودخانه زرجوب و گوهررود

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان افزود: دولت نزدیک به ۷۵ میلیارد برای احیا رودخانه های گوهر رود و زرجوب تخصیص و هزینه کرد داشته، که در ابتدا ۱۵ میلیارد در گام بعدی ۵۰ میلیارد داده شد و باید مدیران باید در خصوص تخصیص و هزینه کرد این مبالغ توضیحاتی دهند که با این مبالغ چه اقدامات و کارهایی انجام شده است.

مطالعه مجدد اسناد بودجه قطار شهری در مجلس

کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس با توجه به توضیحات دکتر آقایی و مشخص شدن مالکیت تالاب ها تصریح کرد: ما نمایندگان مجلس در کنار قوه قضایی و مدیران در اجرای برنامه احیای تالاب ها و رودخانه ها گام های بلندی خواهیم داشت.

این نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر اهمیت قطار شهری در رشت گفت: راه اندازی قطار شهری همزمان با دولت هشتم در شهرهای قم، تهران، اصفهان و… اجرایی شد و با توجه به اینکه شهر رشت نیز باید همراه با آن شهر ها اقدام به راه اندازی قطار شهری میکرد که متاسفانه به دلیل کم کاری برخی مدیران و عدم وجود زیر ساخت ها تا امروز این پروژه در رشت اجرایی نشد.

کوچکی نژاد از مطالعه مجدد اسناد بودجه قطار شهری در مجلس خبر داد و افزود: بودجه قطار شهری در ردیف های اصلی در کنار قم، شیراز و اصفهان قرار گرفت، لذا در بودجه سال ۹۸ علاوه بر قرار گرفتن در کنار دیگر شهرها باید کوتاهی این چند ساله را جبران کنیم.

وی در ادامه از تفاهم شهرداری با شرکت آب منطقه ای گیلان تا پایان هفته خبر داد و یاد آور شد: تا حصول نتیجه قطعی از استقرار سرمایه گذار بخش خصوصی و اجرای طرح زیست محیطی و گردشگری در تالاب عینک و نیز ساماندهی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب نمایندگان مردم رشت در مجلس هر ماهه جلساتی با مجموعه مدیریت شهری خواهند داشت.

ضرورت خروج شهرداری از بحث روزمرگی

حسنی دیگر نماینده مردم رشت در خانه ملت با اشاره به آب گیری آب بندان سد منجیل در سال ۴۷ گفت: شهر رشت در سالهای قبل ۲۰ هزار هکتار آب بندان داشت، اما اکنون این وسعت به ۸ هزار هکتار رسید.

وی با تاکید بر ضرورت خروج شهرداری از بحث روزمرگی یادآور شد: امروز با تخصیص ردیف و اعتبار قصد داریم با اولویت دهیاران آب بندان ها را در زمینه توسعه گردشگری به سرمایه گذاران واگذار کنیم.

این نماینده مردم رشت در مجلس اذعان داشت: در بحث تالاب ها باید به گونه ای عمل کرد تا هر مسافری که به شهر ورود می کند با رضایت قلبی و طیب خاطر اصرار به بازدید از تالاب عینک داشته باشد.

حسنی با تاکید بر ضرورت ریسک پذیری شهرداری گفت: همیشه و هر ساله در خصوص دو رودخانه بحث و جلسه برگزار می شود. اما از آن جایی که دو رودخانه بسیار مهم تر از تالاب هاست، پس شهرداری باید با یک ریسک بزرگ وارد عمل شود.

حضور نیروهای جوان و با تجربه در بدنه شهرداری رشت

مدیر کل امور شهری استانداری گیلان با اشاره به حضور نیروهای جوان اما با تجربه در بدنه شهرداری رشت یاد آور شد: بحث حقوقی موضوع آب بندان ها از سال ۵۴ آغاز شد.

عباسقلی زاده با تاکید بر اینکه رشت کریدور ورود گردشگر به شهرهای فومن، ماسوله و قلعه رود خان است، بیان داشت: متاسفانه رشت تبدیل به حلبی آباد شده، لذا برای رهایی از وضعیت موجود ما باید خودمان با توجه به قوانین مربوطه به شهرداری ها با سرعت و قدرت وارد عمل شده و زیبایی های شهر را دو چندان کنیم.

خروج فاضلاب از آب بندان عینک

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به آب رسانی مزارع پایین دست توسط آب بندان تالاب عینک گفت: شرکت آب منطقه ای گیلان می تواند با معرفی مشاور و اجازه بهره برداری تالاب عینک به شهرداری وضعیت موجود تالاب را بهینه سازی کند.

کاظم لطفی از خروج فاضلاب از آب بندان عینک خبر داد و یاد آور شد: شهرداری رشت میتواند با انعقاد تفاهم نامه ای با آب منطقه ای ضمن رعایت مسائل حقوقی طرحهای سرمایه گذاری خود را به اجرا در آورد.

وی افزود: با قبول صراحت قانون و با نوشتن نامه ای برای اداره ثبت، وزارتخانه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی درخواست شد که حتی آب بندهای فاقد سند هم نسبت به انتقال سند به آب منطقه ای اقدام نمایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با قدردانی از قوه قضاییه و شهرداری رشت یادآور شد: نگاه ما در حوزه آب منطقه ای گیلان سعی در حفظ محیط زیست در بستر رودخانه ای و آب بندان هاست.

لطفی ظرفیت فعلی آب بندان های گیلان را ۱۵۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: در صورت ساماندهی این آب بندان ها ظرفیت آنها به ۴۵۰ هکتار خواهد رسید و همچنین راندمان آب سفید رود ۴۰ درصد و راند مان آب بندان ها ۹۰ درصد در حوزه آب رسانی کشاورزی است.

وی افزود: شهرداری می تواند باید با معرفی سرمایه گذار و طرح مورد نظر خود ضمن نظارت آب منطقه ای در راستای توسعه محیط زیستی و گردشگری این شهر گام بردارد.

Share