مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان

مردم گیلان ۹۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند

انوری با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۹۷۰ میلیارد تومان مالیات در گیلان وصول شده است گفت: توسعه فرهنگ مالیاتی در استان گیلان ضعیف است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل امور مالیاتی استان گیلان به مناسبت آغاز هفته مالیاتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانتد در توسعه فرهنگ مالیاتی اثرگذار باشند، اظهار داشت: نقش بی بدیل مالیات در تمامی جوامع به روشنی مشخص است و مهم ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب میشود.

جواد انوری با اشاره به اینکه مالیات عاملی برای قطع وابستگی دولت به درآمد‌های نفتی است، افزود: قطعا موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت اصلی نظام باید در دستور و سرلوحه تمامی دستگاه‌های دولتی باشد.

وی به نقش اصلی مالیات در توسعه اشاره کرد و افزود: توسعه پایدار، شکوفایی اقتصادی و شفافیت اقتصادی از اصلی ترین نقش مالیات محسوب می شوند.

انوری با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی یکی از برنامه‌های نوین مالیات در دنیا است، تصریح کرد: در گیلان تمام زیر ساخت های مالیاتی اجرا شده است و می‌توانیم با توجه به ایجاد توسعه و بهبود هرچه بیشتر زیر ساختها و نیز اصلاح روشهای آموزش و نیروهای انسانی به اهداف خرد و کلان در این زمینه برسیم.

وی به مزایای اجرای طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و افزود: بحث اجرای طرح جامع مالیاتی سبب کاهش فرار مالیاتی از طریق راهکارهای مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی را سبب می شود.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه در سال قبل ۹۷۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است، گفت: از این مقدار ۴۷۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده بوده است که سهم مالیات از مسقیم ۴۷ درصد و ارزش افزوده ۵۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده در ۱۶۰ کشور عملیاتی شده و ۹۵ درصد نظام مالیاتی را اجرا می‌کنند، گفت: شفاف‌سازی و مدیریت اقتصاد از اهداف مهم فرهنگ مالیاتی است و اگر این فرهنگ در جامعه توسعه یابد بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

انوری بیان اینکه مالیات از پاکترین منابع مالی در دنیا است، افزود: گیلان تنها استانی در کشور است که در مورد مساله فرنگ مالیاتی کاری در آن صورت نگرفته است. از سال ۸۷ تا کنون هزار میلیارد تومان به دهیاری‌ها و شهرداری های کل گیلان پرداخت شده است.

وی یکی از آثار طرح جامعه مالیاتی را مودی مداری عنوان کرد و افزود: نظام مالیاتی باید به این سمت گام بردارد و روز به روز در این حوزه موفق تر باشد.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه کسانی که در خرداد ماه اظهارنامه مالیاتی ندادند تا پایان تیرماه فرصت برای ارائه دارند، گفت: چنانچه مودیان مالیاتی اظهارنامه خود را پرداخت نکند از مزایای آن برخوردار نمی‌شود.

انوری حمایت از تعاونی‌ها، بخش کشاورزی، دام‌پروری، صادرات، بهداشت و درمان را از جمله اقدامات این اداره‌کل عنوان کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در کل کشور مقوله آموزش است و این آموزش در حوزه فرهنگ مالیاتی باید در جامعه گسترش یابد.

Share