سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان گیلان:

محکومیت ۵ فرماندار گیلان به دلیل تخلفات انتخاباتی| مواضع نمایندگان رصد می شود

قنبریان یادآور شد: دیدگاه سیاسی هیچ نقشی در تایید صلاحیت ندارد و فقط خط قرمز های نظام را اگر رعایت نکنند، تایید نخواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد قنبریان، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان گیلان در نشست خبری به مناسبت تشکیل شورای نگهبان در جمع اصحاب رسانه گفت: در تاریخ ایران سه نهضت بیداری اسلامی داشتیم؛ نهضت مشروطیت، نهضت ملی شدن نفت و نهضت انقلاب اسلامی است که وجه بارز این سه نهضت ملی بودنشان و هدایت روحانیت است.

انقلاب را مراقبت کنیم که به سرنوشت مشروطه دچار نشود

قنبریان با اشاره به سخنان امام در مورد تاکیدات ایشان به مراقبت از نهضت انقلاب گفت: تاکید ایشان بر این بود که انقلاب را مراقبت کنیم که به سرنوشت مشروطه دچار نشود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان گیلان افزود: در نهضت مشروطه به دنبال تشکیل مجلس ملی بودند و اصلی را آوردند به نام نظارت بر قوانین و مقررات که این قانون بسیار خوبی بود اما در عمل خوب انجام نشد و حکام دخالت داشتند و نظارتها موثر نبود و مشکل دیگر اجرا نشدن نظارت فقها بر انتخابات بود. خدا را شکر در انقلاب اسلامی به این دو نکته توجه ویژه شده است.
وی با بیان این مطلب که از ۱۳ وظایف اساسی شورای نگهبان یک وظیفه نظارت بر انتخابات است، افزود: نظارت داشتن یک ساز و کار قوی و مناسب است و تا قبل از تشکیل دفتر نظارتی در استان ها از طریق هیات های نظارتی که ۱۰روز قبل از انتخابات تشکیل میشد افراد و کاندیداها و بررسی قرار می‌گرفتند که همین امر سبب میشد که در تایید صلاحیت حق الناس ها و عدالت به درستی اعمال نشود.
وی با اشاره به اینکه در سال ۷۹ تاکید رهبری برای تشکیل دفتر نظارتی در استانها گفت: با پیگیریهای صورت گرفته دفاتر نظارت شورای نگهبان عنوان بازوی شورای نگهبان در استانها تشکیل شد.
قنبریان با اشاره به اینکه این دفاتر در ابتدا یک نهال نو پا بودند، افزود: امروز شاهد آن هستیم که دفاتر و شبکه نظارتی به درخت تنومند تبدیل شده است.
این مسئول به بخشی از وظایف و فعالیتهای این دفاتر اشاره کرد و افزود: بخشی از فعالیتها این دفاتر رصد کاندیداها در فضای روستا، شهر و فضاهای سیاسی و مجازی به صورت اشکار خواهد بود.

بانک اطلاعاتی شورای نگهبان حتی از دستگاههای دیگر نیز قوی تر هستند

وی افزود: در دفتر شورای نگهبان استانها بانک اطلاعات جامع و کاملی از دستگاهای امنیتی و نظارتی تشکیل شده است که حتی از بانکهای اطلاعاتی دستگاههای دیگر نیز قوی تر هستند.

قنبریان با بیان این مطلب که بررسی نظارت یک فرایند است، گفت: اجزای نظام بررسی صلاحیت در دفاتر نظارت احتمال خطا کمتر میشود.

وی افزود: منابع چهارگانه برای شورای نگهبان تعیین کننده نیستند بلکه نقش مشورتی دارند و دو هیات های اجرایی و هیات های نظارت تصمیم گیرنده خواهند بود که هیات نظارتی اولا تر است.
مسئول دفتر بازرسی و نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در استان گیلان تصریح کرد: کارکرد شورای نگهبان ارتباط با شبکه نظارتی است و نتیجه این ارتباط و آموزش اثر بخشی در انتخابات است.
قنبریان افزود: در استان گیلان ۱۵ هزار نفر عضو شبکه های نظارتی هستند. چهار مرجع قوه قضاییه، نیروی انتظامی، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مراکز صلاحیت است و همچنین این تعامل با ادارات دیگر و دفتر نظارت شورای نگهبان وجود دارد.

۵ فرماندار گیلان حکم محکویت گرفتند|شهادت میدهم افرادی در گیلان علاوه بر مخالفت ها، تایید صلاحیت شدند

وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری گذشته و تخلفات صورت گرفته گفت: تخلفات در این دوره از دوره های گذشته بیشتر بوده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان گیلان با بیان اینکه ۲۸ مورد تخلف در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است، گفت: مسئولین نظارتی ۶ فرماندار، یک معاون فرماندار، ۴ بخشدار و یک مدیر کل را که تخلف کرده بودند به مراجع قضایی ارائه دادند و بخشی از انها در حال بررسی است و تعدادی برائت گرفتند و تعدادی هم محکوم شدند و خود دادستانی به عنوان مدعی العموم هم وارد پروسه شکایت شد که ۵ فرماندار گیلان حکم محکومیت گرفتند. یک معاون فرماندار و ۳ بخشدار و یک مدیر کل نیز محکوم شدند و بقیه تبرئه شدند.

وی افزود: برای اینکه شاهد چنین تخلافتی نباشیم، دستگاه‌های اجرایی مانند استانداری دقت بیشتری باید داشته باشند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در گیلان با بیان این مطلب که متاسفانه شائبه این امر که جریان سیاسی در تعیین صلاحیت بیشترین اثر را دارد، تصریح کرد: چنین چیزی در تعیین صلاحیت وجود ندارد بلکه برخی اطلاعات پنهانی در موردشان وجود دارد که تعیین کننده صلاحیت می شود و همچنین کسانی که می‌دانند صلاحیت هایشان در خطر است صدایشان بیشتر بلند تر است و استفاده از جریان سیاسی را به عنوان یک پوشش استفاده کنند.

وی گفت: بنده شهادت می‌دهم که در استان گیلان مواردی بوده است که دبیر شورای نگهبان و برخی اعضا مخالف بودند اما تایید صلاحیت گرفتند زیرا تصمیمات در شورای نگهبان فردی نیست و جمعی تصمیم گیری میشود و همچنین مواردی برعکس آن نیز اتفاق افتاده است.

قنبریان یادآور شد: دیدگاه سیاسی هیچ نقشی در تایید صلاحیت ندارد و فقط خط قرمز های نظام را اگر رعایت نکنند، تایید نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در برخی دوره ها امکان این مسئله که افرادی در دوره های گذشته صلاحیت نداشتند در این دوره صلاحیت گرفته اند، گفت: چنین مسایلی را گاهی شاهد هستیم.که این به خاطر دو چیز است؛ یکی در نداشتن مدرک تحصیلی مناسب برای ثبت نام و دوم اشتباه شورای نگهبان در دوره قبل است که بر اثر یک استعلام اشتباه فرد را رد صلاحیت کردند و چندین مورد در گیلان داشتیم.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان گیلان در ادامه گفت: طبق قانون شورای نگهبان بر اساس مستندات که به استان میرسد تایید یا رد صلاحیت انجام میشود و جواب آن به دفتر مرکزی و تهران ارسال میشود که معمولا در بیشترین موارد نظارت استان و مرکز در مورد کاندیداها یکی است.

قنبریان ادامه داد: اما کسانی که تایید نمی‌شوند این امکان برایشان وجود دارد که به مرکز مراجعه کنند و از خودشان دفاع نمایند و گاهی در نظر دفتر مرکزی اثر می‌گذارد.

وی افزود: بر رفتار نمایندگان پس انتخابات نظارتی نداریم اما بر مواضع انها رصدها انجام می‌گیرد. وظیفه ما اعلام جرم و پیگیری تخلفات است و انتظار داریم که استانداری از چنین افرادی برای دوره های بعدی انتخابات استفاده نکنند. در برخی موارد تخلفاتی را نامزدها انجام می‌دهند که مورد پیگیری نیست و نمی‌توانیم مستقیم ورود کنیم و این ناشی از نقص قانون انتخابات است.

قنبریان با بیان اینکه در حال حاضر لایحه جامعه انتخابات در حال بررسی است، گفت: اگر این لایحه با همین تدوین مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد خیلی از تخلفات برطرف میشود.

Share