معاون اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان

“محله عینک رشت” بهترین مکان جهت احداث موزه بزرگ گیلان است

معاون اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر ایجاد یک موزه منطقه‌ای بزرگ در استان گیلان گفت:‌ محله عینک رشت بهترین مکان جهت احداث این موزه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، ولی جهانی اظهار داشت:‌ طبق تحقیقات انجام شده محله عینک رشت به لحاظ مسائل تاریخی و طبیعی از سوی اداره کل میراث فرهنگی به‌عنوان بهترین مکانی که برای جانمایی موزه بزرگ گیلان کابردها و قابلیت‌های لازم را دارد شناخته شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد:‌ در خلال برگزاری نمایشگاه جام مارلیک و آثار تاریخی مربوط به عصر آهن در موزه رشت،‌ کمبودها و نیازهای استان جهت برخورداری از یک فضای بزرگ‌تر برای این امر بیشتر از گذشته مشخص شد.

وی از پیگیری‌ و رایزنی انجام شده با سازمان برنامه و بودجه گیلان خبر داد و تصریح کرد: در اکثر شهرستان‌های گیلان ریشه تاریخی طولانی از فرهنگ و تمدن وجود دارد اما با وجود این مسئله،‌ استان از یک مجموعه و موزه در خور شأن و جایگاه خود تاکنون بی‌بهره مانده است.

جهانی تاریخ احداث موزه فعلی رشت را مربوط به نیم قرن گذشته اعلام کرد و افزود:‌ در زمانی که هنوز بسیاری از استان‌های کشور از داشتن موزه محروم بودند اما در سال ۴۷ موزه ملی رشت مملو از آثار تاریخی مردمان این دیار و خیل عظیم بازدیدکنندگان بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد:‌ هیچ محدودیت اعتباری و بودجه‌ای برای احداث موزه بزرگ گیلان وجود ندارد و تنها مانع موجود در تحقق این موضوع،‌ فقط مسئله انتخاب زمین مناسب برای جانمایی آن بوده است.

وی ضمن تأکید بر این نکته که قطعه زمین مورد نظر جهت احداث موزه در اختیار شهرداری رشت قرار دارد ابراز داشت:‌ اگر توافقات لازمه بین اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری رشت منعقد شود موزه منطقه‌ای گیلان در چند فاز ظرف مدت ۲ تا ۵ سال ساخته می‌شود.

جهانی با تأکید بر این مسئله مهم که موزه بزرگ گیلان متعلق به همه مردم استان است بیان داشت:‌ بیشترین نفع موزه به شهرداری‌ها برمی‌گردد به‌همین خاطر امیدواریم مسئولان مربوطه در شهرداری رشت مساعدت‌های لازم جهت واگذاری زمین مورد نظر را انجام دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد:‌ محله قدیمی عینک رشت به‌دلیل موقعیت خاص خود بهترین مکان جهت ساخت موزه بزرگ استان گیلان است زیرا می‌تواند به‌عنوان یک پل ارتباطی بین بندرانزلی،‌ شرق،‌ جنوب و غرب گیلان عمل کند.

Share