رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

طی ۴۰ سال گذشته تا به امروز۸۰۰ هزار کشته بر اثر حوادث جاده ای داشته ایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: پتانسیل و ظرفیت دانشگاه ها می­ تواند به کاهش آمار تلفات کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، شاهرخ یوسف زاده چابک صبح امروز (پنجشنبه) در دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی گیلان که سالن همایش­ های دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، با بیان اینکه با توجه به مباحثی که در حوزه سلامت مطرح می شود، طرح تحول سلامت شکل دیگری پیدا کرده است، اظهار کرد: این طرح نشان داد سلامت تنها درمان نیست و انسان سالم کسی است که هیچ گونه بیماری روحی، جسمی و روانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تنها ۲۵ درصد از فعالیت هایی که برای تامین سلامت مردم صورت می گیرد در حوزه بهداشت و درمان است، تصریح کرد: بسیاری از بیماری ها و بحث های مرتبط با پیشگیری و درمان در حوزه بهداشت قرار می گیرد اما مقوله های دیگری نیز هستند که سازمان های دیگر خودشان را متولی می دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم ساماندهی مسئله غرق شدگی، خاطرنشان کرد: برای مدیریت این مسئله باید بازنگری کنیم و تمام افرادی که دست اندرکار این موضوع هستند باید بتوانند با مورد بررسی قرار دادن جنبه های مختلف در راستای کاهش تلفات گام بردارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پتانسیل و ظرفیت دانشگاه ها می تواند به کاهش آمار تلفات کمک کند، تاکید کرد: تروما جز مسائل تهدید کننده سلامت است و همچنین غرق شدگی نیز جزیی از آن محسوب می شود و درمان این مسئله حساس به تنهایی از عهده سازمان بهداشت و درمان بر نمی آید و نیازمند کمک همگانی است.

یوسف زاده چابک به رقم بسیار بالای تلفات جاده ای اشاره و اظهار کرد: طی ۴۰ سال گذشته تا به امروز۸۰۰ هزار کشته بر اثر حوادث جاده ای داشته ایم که این آمار بسیار بالاست و نیازمند تحقیق و پژوهش جهت کاهش آن است.

وی با اشاره به اینکه آمار کشته شدگان بر اثر تصادفات جاده ای در تعطیلات عید افزایش پیدا کرده است، گفت: این آمار طی ۱۰ سال گذشته ۱۲ هزار کاهش داشته و در نهایت به یک آمار ثابت رسیده ایم که کاهش بیشتر، تنها با مدیریت علمی و همگرایی بین افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند امکان پذیر است.

یوسف زاده چابک با بیان اینکه با سیستم تروما می شود کشور را از این معضل اساسی نجات و تلفات را کاهش داد، بیان کرد: با اجرای روش های سنتی و معمولی به این جا رسیده ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاهی جدید نسبت به سلامت مردم داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به افزایش آمار تلفات در دو سال اخیر در کشور، در استان گیلان شاهد کاهش آمار تلفات هستیم.

Share