جعفرزاده مطرح کرد

شهرداری بومی و ماندگار برای رشت انتخاب شود | تعیین نرخ ثابت برای ارز اشتباه بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: اگر دولت به هر دلیلی مماشات کند، مجلس خودش راسا برای اصلاح کابینه اقتصادی دولت اقدام می‌کند، اگر مکث دولت را ادامه دار ببینیم، استیضاح جدی‌تر از تصورها خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه گیلان، در پاسخ به این سوال که «اهداف پیش بینی شده برای برجام چقدر محقق شد؟»، اظهار کرد: شاید صددرصد اهداف پیش بینی شده تحقق نیافته باشد ولی برجام کاملا موفق بود.

برجام تنفس خوبی را برای بازار اقتصاد ایران خریداری کرد

وی افزود: تلاطم بازار نشان می‌دهد که برجام توانست زمانی تنفس خوبی را برای بازار اقتصاد ایران خریداری کند. اکنون خیلی از شرکت‌ها در حال خروج از کشور هستند یا خیلی از بانک‌ها از ادامه مبادلات‌شان با ما انصراف دادند، همچنین خیلی از کشورها در پی تحریم ناجوانمردانه در حال قطع ارتباط هستند، حضور شرکت‌ها در کشور و انعقاد قرارداد با بانک‌ها از مزایای برجام بود که برای کشور حاصل شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام فتح الفتوح نبود اما زمینه ساز بسیاری از اقدامات خوب و مثبت بود که شکستن اجماع صهیونیستی – اروپایی – آمریکایی یکی از همین اقدامات موثر بود، گفت: در حال حاضر طبق پالس‌های دریافتی از اروپا اینطور متبادر می‌شود که مظلومیت ایران و همچنین عدم پیگیری سلاح‌ هسته‌ای توسط ایران به اثبات رسیده، از همه مهم‌تر اینکه آمریکا به عنوان کشوری غیرقابل اعتماد برای عقد هرگونه قرارداد بین‌المللی شناخته شد.

تا اخذ تضامین لازم از اروپا الزامی به رعایت برجام نداریم

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که «بازدید کارشناسان آژانس انرژی اتمی از مراکز دانشگاهی کشور در قالب برجام است؟»، تصریح کرد: علی رغم تکذیب برخی از روسای دانشگاه‌ها براین اساس اگر قرار است برجام از طرف آمریکا نقض شود لذا تا اخذ تضامین لازم از اروپا، اجازه هیچگونه بازرسی داده نمی‌شود و تا زمانی که تضامین لازم را از اروپا نگرفتیم، هیچ الزامی به رعایت برجام نداریم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «با توجه به شرایط اقتصادی حاکم برای خروج از بحران حبابی بودن قیمت‌ها چه باید کرد؟»، افزود: قیمت‌ها حبابی نیست و واقعی است، تیم اقتصادی دولت عملکرد خوبی نداشته است، مجلس با توجه به جایگاه نظارتی که دارد از دولت و کابینه قول گرفته که سریعا یک بازنگری در دولت انجام دهد.

مجلس در صورت مکث دولت، راسا برای اصلاح کابینه اقتصادی اقدام می‌کند

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که «استیضاح وزیر اقتصاد چقدر جدی خواهد بود؟»، گفت: اگر دولت به هر دلیلی مماشات کند، مجلس خودش راسا برای اصلاح کابینه اقتصادی دولت اقدام می‌کند، اگر مکث دولت را ادامه دار ببینیم، استیضاح جدی‌تر از تصورها خواهد بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تعیین نرخ ثابت برای ارز را یک اشتباه دانست و گفت: تا زمانی که بانک مرکزی مستقل نشود، هر از گاهی با این موارد مواجه می‌شویم لذا بانک مرکزی نباید زیرنظر دولت باشد بلکه باید مستقل از دولت فعالیت کند؛ عدم استقلال بانک مرکزی عامل تلاطم‌های بازار می‌شود. تا زمانی که دولت در چاپ اسکناس و اوراق قرضه ورود کند، مشکلات این چنینی خواهیم داشت که مهم‌ترین آن هم افزایش نقدینگی در جامعه است.

گیلان در جذب اعتبارات اشتغالزایی موفق نبوده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اعطای تسهیلات اشتغالزایی به استان‌ها، بیان کرد: متاسفانه استان در جذب اعتبارات اشتغالزایی موفق نبوده است، حدود ۸۰۷ میلیارد تومان اعتبار داریم که در کل استان تاکنون فقط ۱۶ میلیارد تومان معادل ۲ درصد جذب شده است در حالیکه ۶۵ درصد زمان را هم پشت سر گذاشتیم. در مدت باقی مانده که بیشتر از ۴ ماه هم نیست، تصور نمی‌کنیم که بتوانیم اعتبارات را جذب کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشکال دوم این است که چرخه شغلی در این اعتبارات رعایت نشده و کل اعتبارات به سمت خوداشتغالی رفته علی‌رغم اینکه طبق آیین نامه و دستورالعمل فقط ۱۰ درصد سهم خوداشتغالی بود در حالیکه با مشاهده آمارها در می یابیم که بیش از ۸۰ درصد به سمت خوداشتغالی رفته و صنایع مادر مورد غفلت واقع شده که باید بازنگری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه مکان دبیرخانه کارگروه اشتغال نه در فرمانداری و نه در استانداری است، بلکه باید در اداره کل تعاون باشد تا اداره کل تعاون پیگیر مسائل محوله باشد، فکر می‌کنم عمده‌ترین مشکل همینجاست.

شهرداری بومی و ماندگار برای شهر  رشت انتخاب شود

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس، با اشاره به پروژه قطار شهری رشت، اضافه کرد: با توجه به عضویت در کمیسیون تلفیق هر نماینده می‌تواند یک پروژه را تقاضا کند، آنچه که من تقاضا کردم پروژه تراموا و قطار شهری رشت بود و در ردیف‌های بودجه‌ای گنجانده شد اما از پیشرفت پروژه راضی نیستم که نیازمند مدیریت صحیح است.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با اشاره اعلام استعفای شهردار رشت، تصریح کرد: مطلع شدیم که شهردار رشت استعفا داده و عزم وزارتخانه کرده که انتظار داریم شهرداری بومی و ماندگار برای شهر  رشت انتخاب شود و تضامین لازم هم از وی اخذ شود تا رشت مرتب دچار تغییر مدیریت نشود و پروژه‌های رشت به ساماندهی برسد.

این عضو فراکسیون ورزش با اشاره به عدم موافقت با درخواست معافیت برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال، تصریح کرد: علت این مخالفت عدم وجود قانون برای موضوع معافیت مطرح شده، در حالیکه نمی‌توانیم برای هر موضوعی قانون بگذاریم و در مواقعی باید تصمیمات استثنایی گرفته شود.

جعفرزاده بیان کرد: عملکرد تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۸ به حدی خوب بود که حتی مقام معظم رهبری به دولت توصیه کرد که برای عملکردش مانند استراتژی تیم ملی عمل کند. اکنون اگر وزارت دفاع و متولیان نیروهای مسلح مقداری انعطاف داشته باشند و به استناد اصل ۱۱۰ قانون می‌توانستند درخواست منطقی وزیر ورزش را برای اخذ اذن رهبری، برای مقام معظم رهبری ارسال کنند که با توجه به نگاه خوب ایشان، فکر می‌کنم مقام معظم رهبری نظر مساعدی داشتند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به دیدار خود با رئیس جهاددانشگاهی که صبح امروز انجام گرفت، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۱۶ مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی را در پیش داریم امروز فرصتی فراهم شد تا پیگیر اموری باشیم که در سنوات گذشته به جهاددانشگاهی سپرده شده، مصوبات سفر ریاست جمهوری یکی از همین امور است تا بتوانیم در فرصت باقی مانده به تجمیع برسیم. عمده‌ترین مباحث تجمیع ساختمان‌ها و مدیریت پراکنده نیروها بود که منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری پرسنل خواهد شد.

Share